Skip to main content
Vraag

Snelheid mobiele hotspot op Samsung Galaxy S23 en S25

• May 31, 2026
  • 5 reacties
  • 42 keer bekeken

Op onze boot maken we gebruik van een chromecast met Google Tv. Daar heb ik alleen de apps Disney+, Netflix en NPOstart op geinstalleerd. Ik heb alle apps ingesteld op een zo laag mogelijke resolutie om zo weinig mogelijk data te gebruiken. Netflix heeft de mogelijkheid het netwerk te testen op verbinding met de servers en de snelheid van de verbinding. Voor de verbinding met het netwerk maakt de chromecast aan boord gebruik van de mobiele hotspot van onze mobiel.

Als mijn echtgenote alleen aan boord is, gebruikt ze haar Samsung Galacty S23 als hotspot. Ze heeft het goedkoopste abonnement van KPN met 0 Data. Ik deel met mijn S25 (unlimited Data van KPN)  iedere maand 20 Gb met de S23, wat voor haar ruimschoots voldoende is.

Af en toe hapert het beeld bij gebruik van de S23 als hotspot. Bij de S25 heb ik dat nooit.

Afgelopen week ben ik gaan testen met de tool in Netflix. De snelheid van de S23 als hotspot zit steeds rond 5 Mbps. De S25 hotspot zit rond de 135 Mbps. Dat verklaart i.i.g. dat bij de S23 het beeld regelmatig hapert. Beide toestellen maken gebruik van het 5G netwerk.

Nu mijn vraag. Ik krijg de indruk dat het iets te maken heeft met het abonnement van mijn echtgenote, of van het feit dat het in haar geval om gedeelde data gaat. Ziin er mensen met dezelfde ervaring, of nog mooier wat zou een oplossing zijn zonder dat ik aan dure abonnementen vastzit.

5 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 1, 2026

@JaapCJ Switchen de sim-kaarten (jouw sim in jouw vrouw telefoon en visa versa) en vergelijk de snelheid. Als je hotspot dan lagere snelheid heeft, ligt het aan de abonnementen, anders ligt het aan de telefoon (instelling) van je vrouw. BTW 0GB-abo's hebben 300Mbits-limiet, unlimited abo's hebben verschillende limieten (tot 1000Mbits)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 1, 2026

Hoi TDN,

Bedankt voor je reactie. Zodra we weer aan boord zijn, ga ik dat testen.

Groet, Jaap

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 2, 2026

Goedemorgen ​@JaapCJ , bedankt voor jouw bericht en welkom ook hier op onze Community :)

Goede en terechte vraag die je stelt en leuk ook dat je dat via deze weg doet 👌🏻Ook goed advies van ​@TDN , door deze stappen te doorlopen zou je moeten kunnen achterhalen waar het in dit geval mis gaat!

Hoi TDN,

Bedankt voor je reactie. Zodra we weer aan boord zijn, ga ik dat testen.

Groet, Jaap

Ben ook heel erg benieuwd en zie je bevindingen dan ook graag tegemoet 💪🏻

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 2, 2026

Ik ben wel wat huiverig om de simkaarten te verwisselen. Ik weet nl. niet of er dan conflicten en verwijdering van essentiële data ontstaat.

Het probleem is ontstaan doordat de data snelheid van onze mobiele router (RUT955) aan boord ook heel slecht was. Dat was ook steeds 5 Mbps, wat dezelfde storingen in het beeld veroorzaakte als de S23. In de mobiele router zit een datakaartje met een 097 nr. met 1 Gb data. Ook die data verhoog ik met het delen van Mb's vanuit mijn S25.

Eigenlijk een ander onderwerp, realiseer ik me.

Waar ik wel achter ben gekomen is dat het verwijderen van de pincode op de simkaart in de mobiele router en tevens het verwijderen van de pincode van de gebruiker in Netflix een verhoging van de snelheid in de mobiele router teweeg bracht van 20 Mbps. Die zit nu op 25 Mbps gemiddeld. En dat is aan boord voldoende om ongestoord Tv te kijken. De pincode in een mobiele router is niet zo belangrijk, als bij een mobiele telefoon.

Ik ga de pincode op de S23 niet verwijderen, zullen jullie wel begrijpen

Mijn dochter heeft een S23 met unlimited data abonnement. Als die een keer aan boord is ga ik de snelheid met haar hotspot testen. Maar ja, dat kan nog een tijdje duren, voordat ze aan boord is. Tot die tijd zal ik niet meer helderheid kunnen geven over de mogelijke oplossing  van TDN.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 8, 2026

Ik ben wel wat huiverig om de simkaarten te verwisselen. Ik weet nl. niet of er dan conflicten en verwijdering van essentiële data ontstaat.

In principe kun je zonder problemen een simkaart wisselen en dat zou niet direct moeten leiden tot conflicten o.i.d. maar als je zelf huiverig bent dan laat ik die beslissing natuurlijk aan jou over :)

Mijn dochter heeft een S23 met unlimited data abonnement. Als die een keer aan boord is ga ik de snelheid met haar hotspot testen. Maar ja, dat kan nog een tijdje duren, voordat ze aan boord is. Tot die tijd zal ik niet meer helderheid kunnen geven over de mogelijke oplossing  van TDN.

Geen enkel probleem ​@JaapCJ , tegen de tijd dat je dit kunt testen, laat het ons dan vooral weten en indien nodig, denken we graag verder met je mee! 💪🏻