Skip to main content
Vraag

Snelheid van SuperUnlimited abonnement traag en onbetrouwbaar

• May 29, 2025
  • 11 reacties
  • 109 keer bekeken

Geachte KPN,

Ik wil graag mijn ernstige ontevredenheid uiten over het SuperUnlimited-abonnement. Sinds ik ben overgestapt van mijn eerdere 5G Onbeperkt-abonnement naar SuperUnlimited, is mijn netwerkervaring aanzienlijk verslechterd. Waar ik voorheen zonder problemen via een hotspot werkte en stabiel internet had op mijn laptop, is dit nu vrijwel onmogelijk geworden.

De verbinding is onbetrouwbaar en traag. Ik heb meerdere speedtests uitgevoerd en de resultaten zijn ronduit bedroevend, met snelheden rond de 10 Mbps. Ter vergelijking: een collega met een Odido-abonnement behaalt op exact dezelfde locatie meer dan 100 Mbps. Een andere directe collega van mij, die ook recentelijk is overgestapt op SuperUnlimited, ondervindt exact dezelfde problemen. Dat kan geen toeval zijn.

Ik ben me ervan bewust dat u mogelijk zult wijzen op externe factoren die invloed kunnen hebben op het bereik. Maar ik benadruk dat ik met mijn vorige 5G Onbeperkt-abonnement op exact dezelfde locaties nooit enig probleem heb ervaren. De problemen zijn pas begonnen sinds de overstap naar SuperUnlimited.

Gezien het feit dat ik een sim-only abonnement van twee jaar ben aangegaan, wil ik graag weten of ik, vanwege deze duidelijke tekortkomingen in dienstverlening, de mogelijkheid heb om het contract kosteloos te ontbinden. Ik ben momenteel zeer ontevreden met de kwaliteit van het netwerk, en dat is niet wat ik van KPN gewend ben of verwacht bij een premium abonnement.

Ik hoor graag zo spoedig mogelijk van u.

Met vriendelijke groet,

Patrick

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

11 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Pkjl88 

Welkom op de community van KPN

Je ontevredenheid kan ik zeker begrijpen, want de overstap naar een KPN mobiel abonnement is niet echt goed van start gegaan, zeker nadat je de snelheden van Odido gewend was.

Je behoort met SuperUnlimited een maximale snelheid te behalen van 600 Mbit/s op 5G, maar dat is alleen in de meest gunstige situaties en dus niet overal.
Ook speelt hierin mee, of er op de bewuste KPN zendmast al Band N78 (3,5 GHz) is geactiveerd, waarmee je die hogere snelheden kunt behalen.
Ook de afstand tot de dichtstbijzijnde KPN zendmast speelt hierin een belangrijke rol, alsmede de drukte op de zendmast zelf.

Dat jouw collega met zijn Odido mobiele abonnement 100 Mbit/s haalt is uiteraard mooi, maar geen goede vergelijking ten aanzien van KPN.
De Odido zendmast kan dichterbij staan, terwijl de KPN zendmast verder weg staat.
Het is in dat opzicht appels en peren met elkaar vergelijken.

Daarnaast was er onlangs een landelijke storing op het mobiele netwerk van KPN, maar die is inmiddels volledig verholpen.
Toch hebben sommige mede klanten nog problemen, daar zou jij en je collega's ook nog last van kunnen hebben, waardoor de snelheden laag blijven.
Het best wat jij en je collega’s kunnen doen, zijn de netwerkinstellingen op je smartphone te resetten, waardoor fouten eruit gehaald worden.
Bij veel mede klanten heeft dit geholpen.

Android:

1. Open de Instellingen-app: Je kunt dit doen door op het tandwielpictogram of een ander pictogram te klikken dat naar de instellingen leidt.
  2. Ga naar Systeem of Algemeen beheer: Afhankelijk van je Android-versie en fabrikant, vind je de optie "Resetten" onder "Systeem" of "Algemeen beheer".
  3. Selecteer Resetten: Kies de optie "Resetten" of iets vergelijkbaars.
  4. Kies Netwerkinstellingen resetten: Zoek naar "Netwerkinstellingen resetten" of een soortgelijke optie.
  5. Bevestig de reset: Je kunt gevraagd worden om de reset te bevestigen. Druk op de knop "Reset instellingen" of een vergelijkbare knop.
  6. Start je apparaat opnieuw op: Nadat je de netwerkinstellingen hebt gereset, is het een goed idee om je apparaat opnieuw op te starten. 

iPhone (iOS):

1. Open de Instellingen-app: Klik op het Instellingen-pictogram op je startscherm.
  2. Navigeer naar Algemeen: Scrol naar beneden en tik op "Algemeen".
  3. Zet over of stel iPhone opnieuw in: Scrol verder naar beneden en tik op "Zet over of stel iPhone opnieuw in".
  4. Stel opnieuw in: Tik op "Stel opnieuw in".
  5. Herstel netwerkinstellingen: Kies "Herstel netwerkinstellingen".
  6. Bevestig: Je iPhone zal je waarschuwen dat de netwerkinstellingen worden gereset, inclusief eerder gebruikte wifi- en mobiele netwerken. Tik op "Herstel netwerkinstellingen" om door te gaan.
  7. Herstart: Na het resetten van de netwerkinstellingen zal je iPhone opnieuw opstarten.

Als slot, zit je nog binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen (herroepingsrecht) dan kun je jouw KPN mobiele abonnement annuleren via de klantenservice via 0800-0402

Zijn deze 14 dagen inmiddels voorbij, dan zit je helaas vast aan je overeenkomst met KPN.
Je kunt dan alleen met een afkoopsom onder je overeenkomst uit, of als de technische dienst concludeert dat er echt niets meer aan gedaan kan worden.
Hiervoor zou dan eerst een ticket (voor de technische dienst) aangemaakt moeten worden, via de klantenservice van KPN.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 30, 2025

​@Michel.uit.Arnhem 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Even ter verduidelijking: ik ben nooit klant geweest bij Odido, maar altijd klant van KPN. Voor de overstap naar het SuperUnlimited-abonnement had ik al een 5G Onbeperkt-abonnement van KPN. Opmerkelijk genoeg haalde ik met dat eerdere abonnement aanzienlijk betere snelheden dan nu met SuperUnlimited.

Dus hoewel de vergelijking met collega’s die Odido gebruiken wellicht "appels met peren" is, vind ik het verschil tussen mijn oude en nieuwe KPN-abonnement wél een eerlijke vergelijking. In mijn geval levert SuperUnlimited dus slechtere prestaties dan mijn vorige 5G-abonnement, wat niet de bedoeling zou moeten zijn.

Is er ergens een overzicht of kaart beschikbaar waarop ik kan zien waar KPN-zendmasten staan, en of deze uitgerust zijn met Band N78 (3,5 GHz)? Als mijn dichtstbijzijnde mast deze band niet ondersteunt, lijkt het SuperUnlimited-abonnement voor mij weinig toegevoegde waarde te hebben.

Ik heb inmiddels de netwerkinstellingen van mijn toestel gereset. Ik ben benieuwd of dat verschil gaat maken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 30, 2025

Is er ergens een overzicht of kaart beschikbaar waarop ik kan zien waar KPN-zendmasten staan, en of deze uitgerust zijn met Band N78 (3,5 GHz)?

https://antennekaart.nl/kaart/5g?providers=kpn&carrier-combinations=532,537

Tik in het zoekveld jouw postcode, dan ziet je direct welke masten (of geen) in de buurt N78 ondersteunen.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Is er ergens een overzicht of kaart beschikbaar waarop ik kan zien waar KPN-zendmasten staan, en of deze uitgerust zijn met Band N78 (3,5 GHz)?

https://antennekaart.nl/kaart/5g?providers=kpn&carrier-combinations=532,537

Tik in het zoekveld jouw postcode, dan ziet je direct welke masten (of geen) in de buurt N78 ondersteunen.

Hoi ​@TDN 

Je kunt helemaal geen postcode invullen op de website van antennekaart.nl.
Gewoon je eigen woonplaats opzoeken op de kaart, en dan KPN selecteren aan de linkerkant tezamen met 5G.
Odido en Vodafone zet je uiteraard uit.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 30, 2025

Je kunt helemaal geen postcode invullen op de website van antennekaart.nl.

Ja? Ik heb de postcode van Markt in Arnhem ingetikt…

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@TDN 

Je hebt volkomen gelijk!
Het is wel even zoeken, maar dan zie je inderdaad het loopje linksboven op de kaart.
Ik heb het inmiddels uitgeprobeerd met mijn eigen postcode, en ik kom inderdaad vlakbij mijn woning (in de wijk Presikhaaf) uit, aangezien de Markt in Arnhem zo’n 4 a 5 kilometer van mijn woning ligt.

Dankzij jouw weet ik het nu ook, dus hiervoor hartelijk dank.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 30, 2025

Misschien vergelijken we nu appels met peren, maar ik kom toch tot de conclusie dat de zendmast van Odido nauwelijks dichterbij staat dan die van KPN. Best vreemd dat er zo’n groot verschil zit tussen de prestaties van Odido en KPN. Zeker als je bedenkt dat ook mijn 5G Onbeperkt destijds véél beter presteerde dan mijn huidige SuperUnlimited-abonnement. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Pkjl88 

Ondanks dat de zendmasten van Odido en KPN vrijwel op dezelfde locatie staan, plus dat KPN zelfs een tweede zendmast heeft staan aan de Sloterweg, zie ik wel een belangrijk verschil.
De Odido zendmast is al uitgerust met Band N78 (3,5 GHz), de frequentie voor 5G met hogere snelheden, terwijl beide KPN zendmasten dat nog niet ondersteunen.

Hierdoor zal je collega met Odido hogere snelheden kunnen behalen, dan iemand met een KPN abonnement.

Toch zou je met de huidige 5G frequenties op de KPN zendmasten een gemiddelde downloadsnelheid moeten behalen van rond de 200 Mbit/s (binnen in gebouwen) en buiten zelf iets hoger, zeker met twee zendmasten op vrij korte afstand van jouw locatie.

Wanneer KPN op deze zendmasten Band N78 gaat activeren is niet te zeggen, al zijn ze daar wel druk mee bezig zover ik weet.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 31, 2025

​@Michel.uit.Arnhem 

Ik heb, zoals je aangaf, de netwerkinstellingen gereset. Volgende week zal ik testen of dit verbetering brengt.

Mocht de prestatie nog steeds ondermaats zijn, wat zou ik dan kunnen doen? Ik heb namelijk het SuperUnlimited-abonnement aangeschaft, maar tot nu toe heb ik het gevoel dat mijn eerdere 5G Onbeperkt-abonnement beter presteerde.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Pkjl88 

Ik ben sowieso benieuwd naar je bevindingen volgende week, zeker nu je de netwerkinstellingen hebt gerest in je Smartphone.

Mochten de resultaten dan nog steeds ondermaats zijn, zou je jouw mobiele abonnement kunnen downgraden naar een lager abonnement via Mijn KPN account of de Mijn KPN App.
Als je nog binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen zit (herroepingsrecht), zou je nog het abonnement kunnen beëindigen/annuleren via de klantenservice.

Maar de keuze hierin, ligt volledig aan jouw kant.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 2, 2025

Hoi ​@Pkjl88, dank voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)
Goed om te zien dat je al enkele goede reacties hebt mogen ontvangen en ik ben ook erg benieuwd of het resetten van de netwerkinstellingen nog voor verbetering heeft gezorgd! Mocht dit niet helpen, gaan we natuurlijk verder kijken wat we zoal kunnen doen in jouw situatie. Als het voorheen goed heeft gewerkt met je eerdere 5G abonnement, dan moet dat nog steeds mogelijk zijn!