Skip to main content

Ik kom 1 sept aan in Florida.

Airplane mode staat aan.

ik connect met de gratis WiFi op AirPort

ik zet airplane mode uit

ik hou mobiele data voor de zekerheid uit.

Ik ontvang sms voor bundel.

ik activeer bundel (€25).

Ik krijg bevestiging dat bundel is geactiveerd.

ik zet mobiele data aan.

ik krijg uur later sms dat ik 80% van €60 heb verbruikt.

 

 

 

??????????

Graag het geld terug storten op mijn rekening.

dit komt overduidelijk door een technische fout aan jullie kant.

ik weiger dit te betalen, ik heb alles exact gedaan hoe het hoort.

 

Helaas niet helemaal de goede volgorde. 

Als ik het lijstje volg had je vliegtuigstand al uit voordat de data bundel was geactiveerd. 

In die korte tijd is helaas data gebruikt. Alleen mobiele data uitzetten heeft niet helemaal dat effect. Locatie bepaling gaat altijd via mobiele netwerken bijvoorbeeld.

En waarom zo laat de bundel pas aan? Dit was geheel te voorkomen geweest met aanvragen van de bundel voordat het vliegtuig van Schiphol vertrekt. Dan wordt ie namelijk direct aangesproken zodra je na de landing vliegtuigstand uit zet.

Als mede klant vind ik dat kpn de limiet gewoon op 0 (MB / €) moet zetten tenzij de klant anders aangeeft. 

Deze kosten worden niet vergoed. Kpn moet dit ook weer afdragen aan de buitenlandse provider. 

Wel vergoeding kost veel geld en wordt uiteindelijk in de prijzen van de abonnementen verwerkt. Dat heb ik bijvoorbeeld liever niet. 


Waarom gaat locatie bepaling altijd via mobiele netwerk en niet via WiFi? Daar heb ik nooit voor gekozen.
 

Zodra ik de sms ontving, heb ik het geactiveerd, wat is daar mis mee? Dat is toch de bedoeling?

 

Ik zal de factuur niet betalen, tot KPN bewijs hebben geleverd dat ik in die tijd data gebruikt heb, en waar die hoeveelheid data dan voor is gebruikt.

Alvast bedankt. 


Er is data gebruikt anders zijn die kosten er niet. 

Verder kan en mag niet gezien worden waaraan de data is gebruikt in verbandmetprivacy. Kpn kan en mag dat 'bewijs' dus niet leveren. 

En over juiste handelingen gesproken. Factuur wel betalen en dan kan je bezwaar maken. En anders ben je wanbetaler, zal het bezwaar niet eens behandeld worden. En na 2 maanden achterstand kan je ook nog eens worden afgesloten. 

Besluit wat je wilt besluiten. 

Ik begrijp dat je boos bent!

Alsnog een fijne vakantie 🙂

Oh ja nog even dit: bellen en sms'en valt niet onder de bundel. Dit is dus niet bepaald goedkoop om in de VS te doen.

Er zal hier nog een KPN moderator langskomen


Ik wacht op antwoord van een KPN moderator


@Paprikaboy Welkom op het forum. 

Wat balen dat je in het buitenland kosten hebt gemaakt die je niet had verwacht. 

Ik ben bang dat ik mij in dit geval moet aansluiten bij het antwoord van @PeterG

Op het moment dat het toestel uit vliegtuigmodus gaat worden er op het toestel vaak allemaal zaken opnieuw geactiveerd. 

Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ophalen van mail, maar ook het (opnieuw) verbinden van apps. Hierdoor wordt er vaak in korte tijd relatief veel data verbruikt. 

Omdat deze data is verbruikt voordat de bundel is aangezet zijn dit kosten die buiten de bundel vallen. 


Hey Rutger, wat zou de correcte volgorde zijn geweest, zonder dat ik de bundel in Nederland al aan heb gezet?

dus vanaf dat ik aangekomen ben in Amerika en in het vliegtuig zit. Wat moet ik dan doen zonder enkele data te verbruiken om de bundel te activeren.

en waarom heeft kpn gekozen dit buitenlandse verbruik automatisch op een hoger getal dan 0 te zetten? En waarom is dat niet predatory voor 95+% van de klanten?

 

Alvast bedankt voor het antwoord,


Dit is de juiste volgorde:

Airplane mode staat aan.

ik connect met de gratis WiFi op AirPort

ik hou mobiele data voor de zekerheid uit.

Ik ontvang sms voor bundel.

ik activeer bundel (€25).

Ik krijg bevestiging dat bundel is geactiveerd.

ik zet airplane mode uit

ik zet mobiele data aan.

 

en waarom heeft kpn gekozen dit buitenlandse verbruik automatisch op een hoger getal dan 0 te zetten? 

Omdat het kan, het is niet wettelijk verplicht de datalimiet op 0 te zetten. KPN heeft ervoor gekozen zich uiteraard aan de wet te houden alleen dus met een datalimiet van 60,50.

Dit komt dus (helaas voor jou) niet door een technische fout aan KPN kant.


@Paprikaboy, Helaas ben jij het zoveelste slachtoffer van het ontbreken van de functionaliteit om data-roaming buiten de EU te blokkeren zonder dat data-roaming binnen de EU uitgezet hoeft te worden.

Ik heb KPN in de afgelopen jaren tientallen keren gevraagd om deze functionaliteit beschikbaar te stellen maar nog altijd heeft KPN geen actie ondernomen en daar ben jij nu helaas ook tegenaan gelopen.

Jouw telefoon heeft, direct nadat je die uit vliegtuigmodus haalde, verbinding gemaakt met Amerikaanse provider en is toen direct mail gaan ophalen, apps gaan updaten en/of iCloud gaan synchroniseren. In een luttele seconde ben je dan al snel 24MB (€60,50) verder.

 

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Neem een voorbeeld aan Simpel, die kunnen dat blijkbaar wel.


Waarom gaat locatie bepaling altijd via mobiele netwerk en niet via WiFi? Daar heb ik nooit voor gekozen.

Locatiebepaling gaat ook helemaal niet via het mobiele (data) netwerk.


Op het moment dat het toestel uit vliegtuigmodus gaat worden er op het toestel vaak allemaal zaken opnieuw geactiveerd. 

Maar ik lees dat @Paprikaboy mobiele data daarbij nog altijd uit had staan en dus had de telefoon geen dataverbinding op mogen zetten. Feitelijk lees ik dat de telefoon pas een dataverbinding op heeft kunnen zetten nadat het smsje ontvangen was dat de bundel door KPN verwerkt was.

@Paprikaboy schreef immers:

Ik kom 1 sept aan in Florida.

Airplane mode staat aan.

ik connect met de gratis WiFi op AirPort

ik zet airplane mode uit

ik hou mobiele data voor de zekerheid uit.

Ik ontvang sms voor bundel.

ik activeer bundel (€25).

Ik krijg bevestiging dat bundel is geactiveerd.

ik zet mobiele data aan.


@Paprikaboy, Kan jij een screenshot plaatsen het kostenoverzicht op pagina 2 van de factuur waarop het dataverbruik op 1 september zichtbaar is?


Op het moment dat het toestel uit vliegtuigmodus gaat worden er op het toestel vaak allemaal zaken opnieuw geactiveerd. 

Maar ik lees dat @Paprikaboy mobiele data daarbij nog altijd uit had staan en dus had de telefoon geen dataverbinding op mogen zetten.

Dat is nog maar de vraag. Als je de vliegtuigstand uitzet bij bijvoorbeeld een iPhone gaat de mobiele (data) verbinding en wifi aan.


Als je de vliegtuigstand uitzet bij bijvoorbeeld een iPhone gaat de mobiele (data) verbinding en wifi aan.

Dat is dan nog een reden voor KPN om ervoor te gaan zorgen dat dataroaming buiten de EU standaard geblokkeerd wordt want dat zou betekenen dat het vrijwel onmogelijk wordt om die kosten te vermijden.

Op mijn Android telefoon blijft de instelling mobiele data gelukkig onveranderd bij het uit vliegtuigmodus halen.


Of gewoon beter opletten en je telefoon (leren) kennen. Uittesten van te voren. Er zijn zat mogelijkheden om dit zelf te voorkomen dan afhankelijk van een ander (in dit geval de telecomprovider) te zijn. Daarnaast weten we ook niet wat TS gebruikt maargoed hij lijkt ervan overtuigd dat mobiele data ten alle tijden uit heeft gestaan.


Waarom gaat locatie bepaling altijd via mobiele netwerk en niet via WiFi? Daar heb ik nooit voor gekozen.

Locatiebepaling gaat ook helemaal niet via het mobiele (data) netwerk.

Weldegelijk dat dit via een mobiel (data) netwerk kan gaan:

EDIT: En nu weet ik weer hoe dat heet: assisted gps


...maargoed hij lijkt ervan overtuigd dat mobiele data ten alle tijden uit heeft gestaan.

Laten we daar dan ook maar vanuit gaan zolang het tegendeel niet bewezen is.

En als het tegendeel niet bewezen wordt dan zou je toch mogen verwachten dat KPN die kosten gaat restitueren, of niet soms?

En wordt het tegendeel wel bewezen, dan is @Paprikaboy wat mij betreft dus het zoveelste slachtoffer en wordt het hoog tijd dat KPN haar maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt en haar abonnees hier tegen gaat beschermen. Technisch is dat zeer eenvoudig te realiseren en dus is de vraag wat de beweegredenen van KPN zijn om dit toch niet te doen.


...maargoed hij lijkt ervan overtuigd dat mobiele data ten alle tijden uit heeft gestaan.

Laten we daar dan ook maar vanuit gaan zolang het tegendeel niet bewezen is.

En als het tegendeel niet bewezen wordt dan zou je toch mogen verwachten dat KPN die kosten gaat restitueren, of niet soms?

En wordt het tegendeel wel bewezen, dan is @Paprikaboy wat mij betreft dus het zoveelste slachtoffer en wordt het hoog tijd dat KPN haar maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt en haar abonnees hier tegen gaat beschermen. Technisch is dat zeer eenvoudig te realiseren en dus is de vraag wat de beweegredenen van KPN zijn om dit toch niet te doen.

Want? Als er data is verbruikt is er data verbruikt, en in Amerika is dat logischerwijs niet goedkoop. Dan kan de klant beter bij Apple aankloppen waarom de iPhone het toe staat dat er data wordt gebruikt terwijl de mobiele gegevens uit staan. 
Ik heb het eerder gezegd tegen je @wjb - ik ben het best eens dat KPN de keuze duidelijker moet maken voor de klant om hun limiet aan te passen. Maar er is een eigen verantwoordelijkheid en je vete tegen KPN omtrent dit onderwerp begint wel enigszins absurd te worden.


Dit is de juiste volgorde:

Airplane mode staat aan.

ik connect met de gratis WiFi op AirPort

ik hou mobiele data voor de zekerheid uit.

Ik ontvang sms voor bundel.

ik activeer bundel (€25).

Ik krijg bevestiging dat bundel is geactiveerd.

ik zet airplane mode uit

ik zet mobiele data aan.

Maar hoe ontvang ik nu toch die smsjes immers de telefoon staat nog in vliegtuigmodus en daardoor kunnen die smsjes niet afgeleverd worden.

Hoe weet ik dan wanneer die bundel actief is?


Ik_Combineer schreef:

Want? Als er data is verbruikt is er data verbruikt, en in Amerika is dat logischerwijs niet goedkoop. Dan kan de klant beter bij Apple aankloppen waarom de iPhone het toe staat dat er data wordt gebruikt terwijl de mobiele gegevens uit staan. 

Maar er is toch niemand die zegt dat er data wordt verbruikt terwijl mobiele gegevens uit staat?

Ik weet dan ook niet waarom de klant dan beter bij Apple kan aankloppen.

 

Ik_Combineer schreef:

Ik heb het eerder gezegd tegen je @wjb - ik ben het best eens dat KPN de keuze duidelijker moet maken voor de klant om hun limiet aan te passen.

Maar die keuze lijkt er helemaal niet te zijn dus wat valt er dan duidelijker te maken?


Ik werk in een ziekenhuis en dat is één grote bunker als je je niet bij ramen bevind en waar je totaal geen bereik heb.
Ik krijg (met iPhone) ook smsjes binnen bij Wifi only en nee als ik op personeels wifi zit is “WiFiCall” niet actief (wel via bezoekerswifi maar daar zit ik als personeel in principe niet op). Daar kwam ik achter toen ik een keer op de pc moest inloggen bij de ING en ik een tancode per sms moest krijgen.

Overigens kan je ook in MijnKPN (via wifi) zien wanneer die bundel actief is.

EDIT: Nu ik er over nadenk weet ik eigenlijk niet zeker of er nou Wificall stond of niet het is al een hele tijd geleden. Feit blijft wel dat ik gewoon een sms binnen kreeg zonder mobiel netwerk bereik.


ik zet airplane mode uit

ik hou mobiele data voor de zekerheid uit.

Ik ontvang sms voor bundel.

ik activeer bundel (€25).

Ik krijg bevestiging dat bundel is geactiveerd.

ik zet mobiele data aan.

 

Er is 3mb gebruikt voordat de bundel is geactiveerd, dat kan eigenlijk enkel in bovenstaande tijd geweest zijn want anders had de klant nooit een factuur gekregen.

 

Maar die keuze lijkt er helemaal niet te zijn dus wat valt er dan duidelijker te maken?

Die keuze is er door te bellen naar 0800-0402 te bellen. Verder zou er best een slide of iets dergelijks in MijnKPN gezet mogen worden waarin de klant dit zelf kan aanpassen. Maar ik snap ook dat dit technisch een hele opgaaf kan zijn en KPN misschien wel andere prioriteiten heeft. Je kan maar aan zo veel dingen tegelijk werken. 
Ik vraag me af wat je doel is door het constante reposten van je reactie, de moderatoren weten heus wel dat dit een wens is en hebben zoals eerder gemeld dit ook naar boven doorgegeven. Ik heb het intern ook wel eens aangehaald. Alleen dat betekend niet dat het dan allemaal maar geregeld kan en gaat worden. 
Ik meldt toch ook niet elke dag dat ik €1000 van Rutte krijg? Dat heeft helemaal geen zin. En dat is wat jij nu aan het doen bent en dat gaat langzaamaan best irriteren en zorgt er voor dat mensen het juist minder met je eens zijn omdat het gewoon vervelend wordt.


@Paprikaboy, Kan jij een screenshot plaatsen het kostenoverzicht op pagina 2 van de factuur waarop het dataverbruik op 1 september zichtbaar is?

 


...maargoed hij lijkt ervan overtuigd dat mobiele data ten alle tijden uit heeft gestaan.

Laten we daar dan ook maar vanuit gaan zolang het tegendeel niet bewezen is.

En als het tegendeel niet bewezen wordt dan zou je toch mogen verwachten dat KPN die kosten gaat restitueren, of niet soms?

En wordt het tegendeel wel bewezen, dan is @Paprikaboy wat mij betreft dus het zoveelste slachtoffer en wordt het hoog tijd dat KPN haar maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt en haar abonnees hier tegen gaat beschermen. Technisch is dat zeer eenvoudig te realiseren en dus is de vraag wat de beweegredenen van KPN zijn om dit toch niet te doen.

“Predatory Business Practices”


Bij iPhone’s kan het weleens onduidelijk zijn wanneer smsjes zijn ontvangen zoals ook in jouw eerste post zou je hier nogmaals die screenshot willen plaatsen maar voordat je dat doet hier eens je vinger aan de rechterkant van de smsjes willen houden (dus op het witte naast de grijze sms wolkjes) en dan naar links schuiven? Dan zie je de echte ontvangst tijden en daar eens een screenshot van willen plaatsen?

Dat ziet er zo uit als op de 2e foto

 


Dank jullie wel voor jullie antwoorden.

 

Het domme is, uiteindelijk kost dit KPN veel geld. Als KPN niet laat zien dat ze goede klantenservice bieden, de belangen van hun klanten waarborgen en ik m’n geld terug krijg, stap ik over en verliezen jullie veel geld van een vaste klant.

 

Daarnaast kan ik al mijn volgers op het internet mooi vertellen hoe goed KPN mij helpt met deze nare situatie.

Óf ik kan ze vertellen hoe predatory ze zijn en uitleggen wat voor immorele manieren ze gebruiken om geld van hun klanten te stelen.


KPN graaft hun eigen graf met dit soort taferelen. Zeker als je ziet dat concurrenten als Simpel wél deze service kunnen bieden en goed voor hun klanten zorgen.

 

 

ALSO:

“Beste Klant, jouw aanmelding is ontvangen. Je ontvangt van ons een sms'je zodra de VS/Canada databundel van 10 GB is verwerkt en kan worden gebruikt. Hoeveel je verbruikt kun je direct zien in de MijnKPN app. Wij sturen je ook een sms bij verbruik van 50%, 75% en 100% van de bundel. Groet, KPN”

 

in de bundel krijg ik een sms bij 50, 75 en 100% gebruik.

zonder de bundel pas bij 80%????
waarom niet op dezelfde percentages of lager??

 

 

1.Wie heeft dit bedacht?

 

2. Met welke reden?

 

3. Kan je mij vervolgens uitleggen waarom dat NIET predatory practices is?

 

Alvast bedankt voor de uitleg


Reageer