Skip to main content

Afgelopen dinsdag kwam ik aan in Atlanta, Georgia, VS. Ik had mijn roaming uitstaan omdat ik wist dat ik anders veel kosten zou maken tijdens het gebruik van mobiel internet. Ik kreeg vervolgens een bericht van KPN dat ik met de “Super Voordeellanden buiten EU bundel 2000” voor 29,99 euro 2000MB, minuten of SMS'jes zou krijgen.

Ik heb de bundel vervolgens geactiveerd omdat dit mij wel handig leek, en heb mijn roaming nog niet aangezet in afwachting van een bevestiging. Vervolgens ontving ik het volgende bericht: “Beste klant, uw bestelling/wijziging van Super Voordeellanden buiten de EU 2000 is verwerkt. Kijk voor meer informatie in MijnKPN. Groet, KPN.” In de veronderstelling dat dit betekende dat mijn voordeelbundel was geactiveerd zette ik mijn roaming aan.

U kunt wellicht begrijpen dat ik aardig schrok toen ik een kwartier later het volgende bericht ontving: “Beste klant, u hebt 80% van uw limiet van 60,50 euro voor internet buiten de EU gebruikt.” Zie ook bijgevoegd screenshot. Naar mijn mening is het onterecht dat deze kosten bij mij in rekening worden gebracht. Ik hoop dat u mij kunt helpen om deze kosten kwijt te schelden en zou het waarderen als KPN iets doet om de communicatie rondom deze bundel te verbeteren. Dit voorkomt verwarring en frustratie. Alvast bedankt!

Ik heb meteen mijn roaming uitgezet omdat ik niet nog meer kosten wilde maken. 

Het kan wezen dat uw toestel toen verbinding gemaakt heeft met een netwerk dat op luchthavens of veerponten nogal eens aangeboden word. Dat werkt via de satelliet. En volgens mij is daarop die bundel niet van toepassing...


Het kan wezen dat uw toestel toen verbinding gemaakt heeft met een netwerk dat op luchthavens of veerponten nogal eens aangeboden word. Dat werkt via de satelliet. En volgens mij is daarop die bundel niet van toepassing...

Ik heb nog nooit vernomen dat op luchthavens satelliet verbindingen gebruikt worden.


Het kan wezen dat uw toestel toen verbinding gemaakt heeft met een netwerk dat op luchthavens of veerponten nogal eens aangeboden word. Dat werkt via de satelliet. En volgens mij is daarop die bundel niet van toepassing...

Voor de duidelijkheid, ik stond al bij de douane in het vliegveld. Ik weet verder niet op welke locaties satelliet verbindingen worden gebruikt, maar ik zou hopen dat KPN hier dan beter over zou communiceren aangezien waarschijnlijk bijna iedereen die buiten de EU een bundel activeert net op een vliegveld is aangekomen.


...maar ik zou hopen dat KPN hier dan beter over zou communiceren aangezien waarschijnlijk bijna iedereen die buiten de EU een bundel activeert net op een vliegveld is aangekomen.

Ik pleit er al jaren voor dat de abonnee zelf dataroaming buiten de EU aan of uit kan zetten en dat deze standaard uit staat. Helaas heeft KPN dit nog altijd niet geïmplementeerd terwijl zelfs bedrijven als Simpel dit gewoon ondersteunen.

Hiermee zullen abonnees dan automatisch beschermd zijn tegen die exorbitant hoge dataroamingkosten.


Beste @Max vH, wat rot dit! Ik zie in ons systeem dat je we de bevestiging van de bundel om 1930 uur Nederlandse tijd de deur uit hebben gedaan, maar dat je vóór die tijd al data had verbruikt. En daar wordt dan inderdaad 50 euro voor in rekening gebracht. Mijn advies voor een volgende keer is om al een bundel aan te zetten voordat je vertrekt. 

 

Overigens loopt er vanuit ons, moderators van het forum, intern een verzoek om dit door de klant inderdaad te kunnen laten blokkeren, zoals wjb aangeeft hierboven. Ik heb jouw topic hierin als voorbeeld meegenomen. Dit zal voor jou helaas te laat zijn, maar hopelijk helpt dit klanten in de toekomst.


Hi @Marcia_ , kan het tijdverschil met Atlanta (5 / 6 uur vroeger) hier een rol gespeeld hebben?
Hoeveel vroeger vóór de activering werd de data volgens KPN gebruikt?

Vorig jaar waren er ook gevallen dat het systeem van KPN de tijdzones NL / USA door elkaar haalde bij het toepassen van buiten-EU bundels. Zie voorbeeld 1  en  voorbeeld 2 .


Hey @Marcia_ het lijkt mij zeer sterk dat ik voor die tijd data heb verbruikt. Ik had roaming uitstaan en was überhaupt niet van plan om roaming aan te zetten tijdens mijn trip, totdat ik jullie bericht over de voordeelbundel kreeg. Zoals al eerder gezegd heb ik roaming pas aangezet toen jullie een bevestiging hadden gestuurd dat de bundel geactiveerd was.

Kan het, zoals @RBxx al voorstelde, komen door de aparte tijdsverschillen die er sinds 12 maart zijn omdat de zomertijd in Amerika eerder ingaat? In deze periode is het tijdsverschil met Atlanta dus maar 5 uur, niet 6 uur zoals normaal.


Dat zou niet uit moeten maken! Het systeem registreert wanneer de bundel aan staat en wanneer de kosten zijn verbruikt. Ik stuur je er nog even een meer inhoudelijk privébericht over.