Skip to main content

Ik krijg de laatste dagen telefoon van mensen die zeggen dat ik hen gebeld heb. Terwijl op mijn bel lijst deze nummers niet voorkomen.  Wat kan ik hieraan doen om dit te stoppen?

Hallo @Richard Wgs , goed dat je deze vraag hier neer legt. We spreken van spoofing als er kenmerken vervalst worden met als doel om tijdelijk een valse identiteit aan te nemen. Dit kan op verschillende manieren, zo ook telefoonnummerspoofing. Bij spoofing met telefoonnummers nemen de oplichters een ander telefoonnummer aan. Oplichters maken hierbij slim misbruik van de werking van het mobiele telefoonnetwerk. Je kunt apps downloaden waarmee je je eigen telefoonnummer kunt vervangen door een telefoonnummer van iemand anders. In beginsel kan dus ieder willekeurig telefoonnummer op deze manier worden nagebootst.

Helaas kunnen wij niet voorkomen dat anderen gebruik maken van jouw telefoonnummer voor spoofing.


Beste Jeroen, jammer dat het voor de criminele zo gemakkelijk gemaakt wordt om een identiteit te stelen. Ik verwacht van KPN dat zij hier tegenmaatregelen treffen of hebben. Of doet KPN hierin niets? Graag een reactie.


KPN zou dat graag willen doen, alleen gaat dat niet, spoofing is een lastig fenomeen en is ontwikkeld voor grote bedrijven met meerdere nummers zodat als iemand uitbelt het centrale nummer meestuurd en niet zijn eigen toestel nummer en dat word misbruikt.


KPN, Ziggo, T-mobile en alle andere providers kunnen hier helaas niets tegen doen.

Het signaal wordt meegestuurd met de audio van het telefoonsignaal vlak voordat de centrale het nummer laat overgaan. Aangezien het gewoon een geldig nummer is is dat dus niet te blokkeren.

Meestal gebruiken de criminelen (vaak uit Banladesch, Pakistan e.d. “we are calling from Microsoft” is een bekende) een nummer een tot twee weken.

Overigens begrijp ik totaal niet waarom mensen überhaupt hen onbekende nummers (terug)bellen. Bekenden staan toch in je nummerlijst en zie je met de naam. Dié bel je (ik) wel terug. Alleen van uit eigen netnummergebied bel ik wel terug.

Als mensen me gemist hebben bellen ze nog maar een keer, dan is het vaak wel menens.

En ja, ook ik heb, in 2019, een tijdje last gehad van spoofing. Extra irritant aangezien m'n vaste nummer (al jaren) is doorgeschakeld naar de mobiel.


Ik heb hier ook last van. Ik word sinds enkele weken gebeld door mensen die me zeggen door mij gebeld te zijn. Hier op het forum lees ik dat het spoofing heet en dat er niets tegen te doen is. Heel vervelend. Ik heb dit nummer al 10+ jaar ofzo dus ga niet zomaar een ander nummer nemen.

Wat ik wel erg vevelend vond is dat de medewerker van de KPN helpdesk die ik net belde nog nooit van dit probleem gehoord had en me aanraadde mijn telefoon eens uit en aan te zetten. Of de SIM kaart er eens even uit te halen. Duh…..


Gelukkig kun je zien of het een bekende is die je belt. @PJLeenders 

Als ze op je mobiele nummer bellen kun je nog een 'weiger' tekst maken als

Mijn nummer wordt momenteel gespooft. Mij terug bellen krijgt u deze tekst.