Skip to main content
Antwoord

Telefoon zit niet in de doos - klachtenservice om te huilen

• September 3, 2025
  • 17 reacties
  • 211 keer bekeken

Ik heb gisteren mijn pakket opgehaald bij PostNL. Ik open hem vandaag, en vind: koekjes. Ik kan me zo een scenario voorstellen hoe dit gegaan is, maar goed: ik bel de KPN klantenservice. Krijg ik tot mijn verbazing te horen: we starten een onderzoek bij PostNL, gemiddelde wachttijd 30 dagen. Hopelijk is de uitkomst goed. 

Als 20 jaar (!) klant van KPN, ben ik vooral verbaasd dat dit is hoe het gaat. Het is nu namelijk mijn probleem. De dame van de klantenservice deed het keurig, maar deze procedure verdient natuurlijk geen schoonheidsprijs. Dus ik dacht: ik dien een klacht in. Maar wauw, wat daar gebeurt…

Na tien minuten discussie met de medewerker over dat volgens PostNL het pakket niet is opgehaald (“Meneer ik zeg niet dat wat u zegt niet waar is, maar het systeem…”) en tien minuten in de wacht te zijn gezet vanwege een gesprek met de “de leidinggevende” ligt hij nog steeds daar. Daar moet ik het mee doen. De discussie gaat over het pakket dat er nog ligt. Niet over de inhoud, niet over de procedure, nee over: nee hij ligt er echt nog. En dat ik draai, want ik laat hem niet helpen. 

Als dit je klachtenservice is, waar moet je als klant dan in vredesnaam nog op hopen? Het is toch absurd om nu gewoon maar te moeten wachten?

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@MDvG. Welkom op de KPN Community! Al is de aanleiding niet zo fijn. Je bent in een heel vervelende situatie terecht gekomen en het is maar de vraag wanneer je je nieuwe toestel gaat ontvangen. Dat lijkt me knap frustrerend. 

Je hebt al contact gehad met de klantenservice begrijp ik en zij hebben ook de juiste stappen gezet in deze kwestie. Dat is namelijk een PostNL onderzoek opstarten. Dat kan inderdaad in het meest vervelende geval 30 dagen duren, maar dat is wel hetgeen wat we eerst dienen af te wachten. Het heeft dan eerlijk gezegd ook geen zin om een klacht in te dienen, want dit versneld verder niet de procedure. Houd wel goed je mailbox in de gaten, want het kan zijn dat je een mail binnenkrijgt met een document om te ondertekenen. Dat is dan een verklaring dat je niet hetgeen hebt ontvangen wat je besteld hebt. 

Je ervaring met de klantenservice zelf is ook niet zo best en dat vind ik wel spijtig om te lezen. Je mag te allen tijde verwachten dat je vriendelijk en behulpzaam te woord wordt gestaan. Hoe vervelend de boodschap misschien ook is die overgedragen moet worden. 

Ik hoop toch voor je dat dit snel voor je wordt opgelost en dat je snel goed nieuws krijgt. 

17 reacties

• September 3, 2025

Heb jij niet een verkeert pakketje mee gekregen bij PostNL? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 3, 2025

Nee, de brief van KPN met mijn naam en de uitleg hoe de iPhone 16 in gebruik te nemen zit erbij.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 3, 2025

En wat zegt track and tracé over de leverstatus? Want er moet wel eerst zekerheid zijn dat het pakket is afgehaald.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 3, 2025

Die zegt dat hij er nog ligt, en PostNL kan me daar niet in helpen - die werken alleen voor de afzender.

De klachtenservice geeft de optie mee dat hij misschien wel in twee pakketten is gekomen, dus dat ik vooral naar het pakketpunt moet gaan om die op te halen. Zou een interessante wending zijn: één pakket met vijf koekjes, een fietslampje en een potje kettingwax, en één pakket met een iPhone. Je voelt je echt serieus genomen wanneer je dit soort antwoorden krijgt.

• September 3, 2025

Nee, de brief van KPN met mijn naam en de uitleg hoe de iPhone 16 in gebruik te nemen zit erbij.

Was de doos beschadigd? Open gemaakt? Zat er vreemd/extra plakband op?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 3, 2025

Een kleine bruine doos, met een keurige strip bruin pakketplakband. Niks opvallends aan. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 3, 2025

Dit gaat een hele lastige worden. Kpn zegt uiteraard het pakket is niet afgehaald en gaat daardoor niets doen en postnl zal uit moeten zoeken wat er mis is gegaan en waar je voor getekend hebt. Misschien kan je bij bij het afhaalpunt meer informatie krijgen. 

• September 3, 2025

Dit gaat een hele lastige worden. Kpn zegt uiteraard het pakket is niet afgehaald ...

Dat zou betekenen dat het pakketje na een week ofzo retour gaat naar KPN. En dat KPN de bestelling annuleert. 

• September 3, 2025

Een kleine bruine doos, met een keurige strip bruin pakketplakband. Niks opvallends aan. 

Dat zou betekenen dat er bij KPN een lolbroek rondloopt met een nieuwe telefoon. 

• September 3, 2025

Een telefoon stelen is nog steeds aantrekkelijk ?
Nog steeds niet te blokkeren blijkbaar, onbruikbaar te maken ?

• September 3, 2025

Heel veel mensen weten niet dat gestolen toestellen geblokkeerd worden. Of ze geloven het niet en proberen het gewoon.

Mogelijk gaan toestellen ook naar het buitenland waar het toestel wel gewoon werkt.

• September 3, 2025

Mogelijk gaan toestellen ook naar het buitenland waar het toestel wel gewoon werkt.

O !
Handig :-/
Ondanks de wereldwijde netwerken is dat nog steeds “niet mogelijk” ?

• September 3, 2025

Een andere mogelijkheid bestaat misschien ook nog: het toestel word uit elkaar gehaald voor onderdelen. Misschien gebeurt dat ook wel. Doen ze met auto's ook...

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 4, 2025

Los van de telefoon en de procedure, vind ik de klachtenservice van KPN ook wel echt beroerd. Het is onvoorstelbaar hoe Kafkaësk dit gemaakt wordt - en dat in een toon alsof jij degene bent die het fout doet. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • September 4, 2025

Rot situatie ​@MDvG, maak wel foto's als bewijs.

Ben je al terug gegaan naar het PostNL punt om daar eens te laten kijken wat er eventueel nog meer ligt, verhaal halen ?
Hun kunnen ook de gegevens inzien met hun computer.
Tevens, een pakket komt nooit in tweeën met 1 label, dus dat geloof ik ook niet.
Tenzij er nog een tweede trace code is.

Daarnaast kan de gewone klantenservice hier simpelweg niks mee, je komt in de molen van wachten terecht voor de hogere afdelingen.

• Onderzoek PostNL
  • Onderzoek KPN intern
  • Eventueel bewijsmateriaal aanleveren
  • Afwachten beoordeling KPN hoe ze dit gaan afhandelen

Dit soort zaken kunnen ze twee maanden duren bij elkaar, helaas.

Je staat als consument gewoon met je rug tegen de muur.
Ik koop geen telefoons online meer, andermans verhalen hebben mij daarvoor gewaarschuwd.
Helaas verkopen ze bij KPN geen toestellen meer uit de winkel, dat beperkt andere sterk begrijp ik.
Mocht je het zelf wel kunnen betalen direct, beter rij je dan naar een Apple Store of een Media Mark want dan heb je het gewoon direct in je handen.
Hier heeft u nu niks aan, maar misschien voor in de toekomst.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 5, 2025

Hoi ​@MDvG. Welkom op de KPN Community! Al is de aanleiding niet zo fijn. Je bent in een heel vervelende situatie terecht gekomen en het is maar de vraag wanneer je je nieuwe toestel gaat ontvangen. Dat lijkt me knap frustrerend. 

Je hebt al contact gehad met de klantenservice begrijp ik en zij hebben ook de juiste stappen gezet in deze kwestie. Dat is namelijk een PostNL onderzoek opstarten. Dat kan inderdaad in het meest vervelende geval 30 dagen duren, maar dat is wel hetgeen wat we eerst dienen af te wachten. Het heeft dan eerlijk gezegd ook geen zin om een klacht in te dienen, want dit versneld verder niet de procedure. Houd wel goed je mailbox in de gaten, want het kan zijn dat je een mail binnenkrijgt met een document om te ondertekenen. Dat is dan een verklaring dat je niet hetgeen hebt ontvangen wat je besteld hebt. 

Je ervaring met de klantenservice zelf is ook niet zo best en dat vind ik wel spijtig om te lezen. Je mag te allen tijde verwachten dat je vriendelijk en behulpzaam te woord wordt gestaan. Hoe vervelend de boodschap misschien ook is die overgedragen moet worden. 

Ik hoop toch voor je dat dit snel voor je wordt opgelost en dat je snel goed nieuws krijgt. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 5, 2025

@MDvG Vervelende situatie! Mijn advies zou ook zijn: maak overal foto’s van. Ook screenshot dat de T&T nog zegt dat het daar ligt, terwijl jij het pakket al binnen hebt. 

En doe eventueel aangifte en stuur die door naar KPN. Valse aangifte doen is strafbaar, dus hier moet KPN waarde aan hechten.

Verder goed om te weten dat een bedrijf/verzender verantwoordelijk is voor goede levering. Als consument ben je best goed beschermd en ligt bewijslast groot en deels bij KPN. Ik heb er vertrouwen in dat de waarheid snel boven water komt.

Een andere mogelijkheid bestaat misschien ook nog: het toestel word uit elkaar gehaald voor onderdelen. Misschien gebeurt dat ook wel. Doen ze met auto's ook...

Bij iPhone is dit niet meer mogelijk. Volgens mij zitten nu alle onderdelen gekoppeld aan je iCloud. En mocht het ABM verhaal van KPN kloppen, zitten de onderdelen daaraan gekoppeld en kan KPN die onbruikbaar maken bij diefstal. (Tenslotte kon je zelf nog geen iCloud koppelen)