Skip to main content
Vraag

Toegang tot camera via router met 097-datasim

• 19 maart 2025
  • 9 reacties
  • 57 keer bekeken

Hallo allemaal,

Ik doe vleermuisonderzoek in een oud gebouw zonder enige internetfaciliteit, zoals Wifi, in de buurt. Voor het onderzoek zet ik een snelle bewakingscamera in. Die camera wil ik toegankelijk maken op internet door middel van een router met een 097-datasimkaart. Ik loop vast in het van buiten benaderen van de router. Dus ik kan vanaf een laptop aan de router kan ik het internet op. Maar andersom kan ik het systeempje niet vinden. Ik heb een ip6 adres (of anders ingesteld een IP4 adres), maar bijvoorbeeld ping daarop geeft geen gehoor. Dat verkrijgen lijkt me stap 1.

Myotis

9 reacties

• 3208 reacties
  • 19 maart 2025

Wat jij wilt kan niet. KPN gebruikt voor de mobile abonnementen CGNAT. Vroeger kon je dat met apn "advancedinternet" oplossen. Maar dat kan bij de nieuwe abonnementen niet meer.

Je zult dus een soort VPN verbinding vanaf bijvoorbeeld een Raspberry Pi naar buiten op moeten zetten. Bijvoorbeeld naar huis. Of andere locatie waar je een eigen VPN server hebt draaien die vanaf internet bereikbaar is.

Of ipv6 een optie is weet ik niet. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 19 maart 2025

Hallo Marlon92, Ok, apart. Toen ik ze belde en in detail uitlegde wat ik wilde was het geen probleem maar moest ik wel een 097 datasim nemen. Ik zal het verkeerd begrepen hebben, of de oplossing zit inderdaad in IP6. CGNAT is in het leven geroepen om de gebrek aan adresruimte op IP4 op te lossen. Daar heeft IP6 geen last van. Ja, een Raspberry en een VPN kan denk ik ook wel. Nog simpeler is dan wellicht de goedkoopte mini-pc met Anydesk erop aan de router hangen. Maar laat ik eerst de IP6 route bekijken, wellicht is daar ‘advanced internet’ nog wel aan te zetten.

Myotis

Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 318 reacties
  • 19 maart 2025

IPv6 gaat ook niet werken. De CGNAT is ook een firewall die geen inkomend verkeer toelaat. Alleen uitgaand verkeer.

APN advancedinternet gaat voor nieuwe abonnees niet meer werken. Je hebt alleen apn internet tot je beschikking.

Zoals ieder gezegd een vpn is een oplossing. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hallo ​@Myotis. Welkom op de KPN Community! Je hebt al twee heel erg bruikbare antwoorden gekregen naar aanleiding van je vraag. Misschien niet precies waar je op hoopte, maar je kunt hiermee hopelijk wel verder. 

Mocht je nog meer willen vragen, stel ze dan gerust of open een nieuw topic als het gaat over een ander onderwerp!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 21 maart 2025

Ja, zoals gezegd is een VPN een oplossing, maar het was nog niet duidelijk in het eerdere antwoord dat CGNAT ook gebruikt wordt door KPN voor IP6. Met het aanvullende antwoord van Neville is het beeld compleet. Bedankt voor alle hulp. Case closed.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3433 reacties
  • 21 maart 2025
Myotis schreef:

Ja, zoals gezegd is een VPN een oplossing, maar het was nog niet duidelijk in het eerdere antwoord dat CGNAT ook gebruikt wordt door KPN voor IP6. Met het aanvullende antwoord van Neville is het beeld compleet. Bedankt voor alle hulp. Case closed.

Het antwoord van Neville is vals. Ook achter CGNAT is IPv6 van buiten toegankelijk, CGNAT blokkeert geen verbinding, alleen bij IPv4 wordt niet naar klanten gerouted (hoe kan de CGNAT weten, welke klant deze verbinding zou krijgen, ze hebben allemaal hetzelfde IPv4 adres), maar het probleem bij mobiel netwerk is dat de IP adressen niet vast blijven, bij iedere nieuwe verbinding krijg je een nieuwe IP adres, en de mobile verbinding wordt na paar dagen (idR 1 dag) automatisch gereset. Dus je moet van buiten weten, welke IPv6 adres je op het moment hebt, en dat kan je door een bericht/mail naar jouw apparaat buiten sturen of zelfs een verbinding naar buiten maken.

Overigens je kan naast VPN ook een IPv6 tunnel of frontend gebruiken. Een VPS bij cloudflare of Free v4 frontend for your v6 site b.v.

Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 318 reacties
  • 21 maart 2025

KPN heeft een firewall die geen inkomend ipv6 verkeer toelaat voor apn internet. Volgens mij zit er een firewall tussen om klanten bescherming te geven en dat de batterij van het toestel niet te snel leeg loopt wegens scans vanuit het internet. Heeft dus niet direct te maken dat je ipv6 adres constant  veranderd. "Dit zou je met een DNS script/app op je toestel kunnen ondervangen, zodra je IPv6 adres veranderd de dns updaten. TTL van DNS record op 1 minut zetten." Ik heb vaak dagen hetzelfde IPv6 adres op mijn toestel en ik kan mijn toestel niet pingen. Als ik apn advancedinternet met publiek IPv4 adres gebruik kan ik mijn toestel wel pingen, omdat er dan geen kpn firewall tussen zit. Ik heb dus geen instellingen op mijn toestel die ping blokkeert. 

Ik heb alleen CGNAT gezegd, maar had beter firewall kunnen zeggen. 😉

Wat betreft CGNAT en private IPv4 adressen dat klopt.

​@TDN Als je kunt probeer je native ipv6 adres van je toestel op te zoeken en met een laptop met native ipv6 adres je toestel te pingen. Gaat niet werken, omdat de kpn firewall geen inkomend ipv6 verkeer toelaat. Alleen uitgaand ipv6 verkeer wordt toegestaan wat logisch is anders zouden we niet met onze toestellen kunnen internetten. 😉

Hier kun je trouwens zien dat ik een IPv6 test heb gedaan en dat icmp gefilteerd wordt.

Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 318 reacties
  • 21 maart 2025

​@TDN 

Ik heb nog een keer gelezen wat je schrijft. Je zegt dat je IPv6 adres automatisch na een paar dagen of dag veranderd. Niet helemaal duidelijk of een dag bedoeld of een paar dagen. Weet je toevallig na hoeveel dagen (uren) dat is? 

Ben benieuwd waar je deze kennis hebt opgedaan?

Ik heb wel eens een test gedaan. En na een week was het IPv6 adres nog steeds niet gewijzigd. Modem op een vaste plek laten liggen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3433 reacties
  • 21 maart 2025
Neville schreef:

​@TDN 

Ik heb nog een keer gelezen wat je schrijft. Je zegt dat je IPv6 adres automatisch na een paar dagen of dag veranderd. Niet helemaal duidelijk of een dag bedoeld of een paar dagen. Weet je toevallig na hoeveel dagen (uren) dat is? 

Ben benieuwd waar je deze kennis hebt opgedaan?

Het is afhankelijk van provider (policies) om apparaten zonder interactie (b.v. IoT) te laten opnieuw verbinden indien ze vastlopen, anders wordt de IP adres pool snel vol (vooral voor IPv4) en niemand meer kan nog een verbinding maken. Hier lees je b.v. 

Reasons Dynamic Addresses Change

We look into why dynamic addresses change and find ISPs that renumber periodically, most commonly every 24 hours or a multiple of 24 hours

Hier in Nederland is alleen Odido open over deze tijdslimiet. Bij hun wordt een mobiele verbinding automatisch na 24u gereset. 

Reageer