Skip to main content
Vraag

Toestel op marktplaats gekocht. Is kopie factuur een garantiebewijs?

• April 25, 2025
  • 15 reacties
  • 157 keer bekeken

Hallo,

Ik wil een mobiel toestel kopen van marktplaats en de toestel is van kpn besteld.

De verkooper wil geen origineel factuur mee geven hij wil alleen een kopie van de factuur geven met bedekken van zijn eigen gegevens.

Mijn vraag is als de toestel binnen 2 jaar(garantie periode) kapot gaat kan ik terecht bij kpn voor reparatie met de kopie bon en bedekte eigen gegevens van verkoper ?

De bedoeling van eigen gegevens is zijn naam en adres maar de rest blijf zoals datum aankoop en imei nr wel

Groeten

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

15 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • April 25, 2025

Mijn advies is NIET kopen!!!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 25, 2025

Hallo ​@M.123 ,

Dat lijkt me niet. 

Dan zou iedereen zo’n factuur kunnen uitprinten. Hoe kan KPN die aankoop controleren als de gegevens van de koper niet bekend zijn? Het valt dan niet te bewijzen dat jouw toestel in de afgelopen twee jaar is gekocht bij KPN. 

• Auteur
  • April 25, 2025

De bedoeling van eigen gegevens is zijn naam en adres maar de rest blijf zoals datum aankoop en imei nr wel

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 25, 2025

Dan zou iedereen zo’n factuur kunnen uitprinten. Hoe kan KPN die aankoop controleren als de gegevens van de koper niet bekend zijn? Het valt dan niet te bewijzen dat jouw toestel in de afgelopen twee jaar is gekocht bij KPN. 

Dat is niet juist. Op de factuur staat ordernummer en datum en eruit kan KPN checken welke telefoon is verkocht en middels serienummer ook controleren of het de juiste telefoon is (en niet alleen een telefoon van hetzelfde model). De verkoper heeft gelijk om zijn naam en klantennummer onzichtbaar te maken om misbruikt te voorkomen

• Auteur
  • April 25, 2025

Dank voor de reactie's ik ga hem niet kopen

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 25, 2025

De garantiewet is een best onduidelijke en ingewikkelde wet, die ook vaak fout wordt toegepast. Het staat vast dat de wettelijke garantie overdraagbaar is. Het is daarbij handig als je gewoon een factuur hebt, want dan weet de verkoper over welke bestelling het gaat.

Maar zelfs al zou je geen factuur hebben, heb je niet meteen pech. KPN moet 7 tot 10 jaar zijn administratie bijhouden en moet d.m.v. IMEI nummer ook het een en ander kunnen terugvinden. Het zal hoogstwaarschijnlijk wel meer tijd (en wellicht gedoe) kosten.

Beste is volledige factuur, en als klant gegevens wilt zwart maken, lijkt mij dat alleen beperken tot volledige naam. Ordernummer en IMEI is belangrijkste denk ik. Maar persoonlijk vind ik het wel verdacht, dus terecht dat je het niet gaat kopen ​@M.123

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 26, 2025

Verstandig.

Je kunt je namelijk óók afvragen: waarom biedt de verkoper een pas aangekocht toestel aan? 🤔

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 26, 2025

Verstandig.

Je kunt je namelijk óók afvragen: waarom biedt de verkoper een pas aangekocht toestel aan? 🤔

Goeie,

Ik weet absoluut niet of kpn dit doet / kan. Maar vanuit mijn vorige werk volg ik nog telefoon reparatie fora / refurbished markt puur uit interesse. En sinds een tijdje lopen hun tegen het probleem aan dat er toestellen worden ingekocht, maar deze later worden geblokkeerd door providers ivm betalingsachterstand en fraude. Dan komt er een melding op het scherm met neem contact op met ... om te ontgrendelen. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 26, 2025

toestellen worden ingekocht, maar deze later worden geblokkeerd door providers ivm betalingsachterstand en fraude. Dan komt er een melding op het scherm met neem contact op met ... om te ontgrendelen. 

Wow, dat is wel next level. Zou dat in NL überhaupt mogen? Denk dat dat alleen mag als het toestel eerst in bruikleen is en je daarna voor nog klein bedrag kan afkopen. Maar dat ‘ie tot die tijd eigenaar was van de verhuurder.

Bij een krediet lijkt het mij dat je wel meteen eigenaar wordt van het apparaat, maar is puur het bedrag voorgeschoten.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 26, 2025

Is wel een gevalletje met "heb het op Facebook gelezen" dus weet ook niet hoe realistisch het is. Maar ik zou het risico niet willen lopen in ieder geval.

Dat plaatje zou ook gewoon heel goed een (gestolen) telefoon van een medewerker kunnen zijn, die zijn namelijk wel gelockt en kunnen op afstand volledig gereset worden. Maar dat is ook absoluut de bedoeling dat dat kan.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 26, 2025

Ik ken een heel goede reden: de cashback kado claimen en de telefoon door verkopen als men niet nodig heb. Soms kan het kado paar honderd euro waard zijn, maar wie een telefoon met cashback actie koopt als tweedehands is natuurlijk dom of onwetend.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 26, 2025

Is wel een gevalletje met "heb het op Facebook gelezen" dus weet ook niet hoe realistisch het is. Maar ik zou het risico niet willen lopen in ieder geval.

Het lijkt wel alsof het gewoon een foto is die ze als achtergrond hebben ingesteld. Je zou eerder zoiets verwachten. Is dat telefoonnummer in die screenshot niet een scam?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 26, 2025

Deze geval is echt, de telefoon is bij verzenden als vermist gemeld en geblokkeerd door Odido

IMEI telefoon is geblokkeerd, kan dit gedeblokkeerd worden?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • April 26, 2025

Deze geval is echt, de telefoon is bij verzenden als vermist gemeld en geblokkeerd door Odido

IMEI telefoon is geblokkeerd, kan dit gedeblokkeerd worden?

Bijzonder, zal de fabrikant dit doen in samenwerking met de providers ?
Of hebben provider toestellen toch andere software..

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 27, 2025

Bijzonder, zal de fabrikant dit doen in samenwerking met de providers ?
Of hebben provider toestellen toch andere software..

Als iemand bij de politie aangifte doet, of bij stopheling.nl de IMEI toevoegt, wordt deze IMEI bij internationale database gemeld. Het is van providers deze database te raadplegen. Het kan zijn dat alle nederlandse providers het doen, of alleen de premium providers het doen (zie voorbeeld Preventel-registratie). In buitenland zal het telefoon ook bij bepaalde providers geblokkeerd zijn.

Maar bij de verhaal van ​@Ik_Combineer zou een punt niet kloppen, bij betalingsachterstand kan de provider alleen de abonnementen blokkeren en eventueel de toestelkrediet opeisen maar de telefoons niet blokkeren.