Skip to main content

Goedendag, ik heb per ongeluk een paar minuten gebruik gemaakt van mobiele internet met mijn KPN simkaart in Vietnam toen ik mijn tijdelijke Vietnamese simkaart aan het instellen en verwisselen was. Hiervoor zie ik nu een torenhoge rekening van € 60,50 voor deze vergissing omdat mijn simkaart nog ingeschakeld was op de KPN simkaart in plaats van de tijdelijke nieuwe Vietnamese simkaart toen ik deze Vietnamese simkaart aan het instellen en verwisselen was. Het ging hooguit om een paar minuten waarvoor ik nu een torenhoge rekening van € 60,50 krijg. Kunt u uit coulance iets voor mij doen aangezien het om een vergissing gaat? Ik lees op uw forum dat klanten vaker problemen hebben met dergelijke hoge rekeningen bij het gebruik van internet buiten de EU. In mijn geval gebeurde het per ongeluk. Met vriendelijke groet, Howard Fa-Si-Oen 

Vul je forumprofiel aan met je adres,je naam en je klantnummer en je mobiel nummer  dan ziet een moderator wie je bent.

Ik verwacht niet dat KPN coulance gaat geven omdat KPN het bedrag moet betalen aan de buitenlandse provider

 


Jij bent het zoveelste slachtoffer van het ontbreken van de functionaliteit om data-roaming buiten de EU te blokkeren zonder dat data-roaming binnen de EU uitgezet hoeft te worden.

Ik heb KPN in de afgelopen jaren tientallen keren gevraagd om deze functionaliteit beschikbaar te stellen maar nog altijd heeft KPN geen actie ondernomen en daar ben jij nu helaas ook tegenaan gelopen.

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Neem een voorbeeld aan Simpel, die kunnen dat blijkbaar wel.


Helemaal mee eens. Het gebeurde ook zonder dat ik het in de gaten had. Het gebeurde toen ik mijn Vietnamese simkaart aan het instellen was en het nieuwe simkaart wilde uitproberen. Toen stond de standaard KPN simkaart nog een paar minuten aan.


Hallo Jimny, ik heb zojuist mijn forumprofiel ingevuld. Ik hoop dat de KPN moderator iets voor mij kan betekenen omdat dit op een onbewaakte moment gebeurde. Dit dataroaming incident wat mij nu in Vietnam is overkomen, is best verraderlijk. Dit incident van een paar minuten kost mij € 60,50 wat ook totaal niet in verhouding is. Alvast bedankt voor jouw hulp. Howard


Hoi @Howard FSO, welkom hier. 

Ik snap heel goed dat je baalt van de rekening. Helemaal door deze vergissing. Hoe graag ik wil, ik kan hier niets in betekenen. De kosten zijn gemaakt op de Vietnamese provider. Deze berekent ze weer door naar ons. De 60,50 euro is een wettelijke bescherming zodat het niet nog hoger oploopt tenzij je daar zelf toestemming voor geeft. Ik kan er niet meer van maken. 

Ik kan je enkel de tip meegeven om dit van te voren te regelen. 


Hoi @Howard FSO, welkom hier. 

Ik snap heel goed dat je baalt van de rekening. Helemaal door deze vergissing. Hoe graag ik wil, ik kan hier niets in betekenen. De kosten zijn gemaakt op de Vietnamese provider. Deze berekend ze weer door naar ons. De 60,50 euro is een wettelijke bescherming zodat het niet nog hoger oploopt tenzij je daar zelf toestemming voor geeft. Ik kan er niet meer van maken. 

Ik kan je enkel de tip meegeven om dit van te voren te regelen. 

Hallo Bart, 

Ik ben erg teleurgesteld dat KPN niets voor mij kan betekenen aangezien ik in de veronderstelling was dat ik mijn KPN simkaart had uitgeschakeld. Ik heb wel degelijk geprobeerd om dit probleem te voorkomen. Dat bleek achteraf dus mislukt te zijn waardoor ik in deze valkuil terecht ben gekomen. Ik heb hooguit een paar minuten mijn KPN simkaart nog ingeschakeld staan toen ik mijn Vietnamese simkaart aan het instellen, inregelen en testen was. Het bedrag van € 60,50 dat de Vietnamese provider voor deze paar minuten in rekening brengt, is totaal buiten verhouding en beschouw ik als oplichterij. Aangezien de Vietnamese provider dit soort buitensporige bedragen doorberekent aan KPN, lijkt het mij dat het ook de taak en verantwoordelijkheid van KPN is om zulke buitenlandse providers op het matje te roepen om verantwoording af te leggen en inzicht te geven en een specificatie op te vragen hoe dit bedrag van € 60,50 is opgebouwd. Ik ben van mening dat KPN hierbij ook voor zijn vaste klanten mag opkomen en niet zomaar zulke oplichtingspraktijken kan accepteren. KPN zou in dit geval kritische vragen mogen stellen bij deze Vietnamese provider. En deze provider onder de loep nemen of dit kunnen neerleggen bij onze eigen Telecom waakhond.

 

Het spijt me dat ik niet tevreden ben met het antwoord dat ik heb ontvangen. Want in principe  stemt KPN in met de oplichtingspraktijken van de buitenlandse providers, gezien het antwoord dat ik heb ontvangen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Howard Fa-Si-Oen 


Alle providers wereldwijd doen dit soort kunsten @Howard FSO. Misschien KPN zelf ook wel bij iemand uit Vietnam die hier perongeluk z'n data een paar minuten aan laat staan.


@Bart_Z zoals @wjb aangeeft in zijn bericht in dit topic en in andere topics met soortgelijke gevallen is mijn vraag is KPN op dit moment bezig om dit te gaan implementeren. Het zou een zeer welkome optie zijn. Zo nee hoe kan dit dan kenbaar gemaakt worden zodat KPN hier mee aan de slag gaat. Het is namelijk een hoop geld wat mensen moeten betalen.


Alle providers wereldwijd doen dit soort kunsten @Howard FSO. Misschien KPN zelf ook wel bij iemand uit Vietnam die hier perongeluk z'n data een paar minuten aan laat staan.

Onderstaand de kosten voor data, bellen en smsen via mijn Zuid-Afrikaanse pre-paid simkaart in Nederland op het Netwerk van KPN.

Één Zuid-Afrikaanse rand is momenteel 4,7 eurocent waard.

De kosten per MB zijn dus 4,7 eurocent per MB en dat is toch wel wat anders dan de 2,5 euro die per MB door Nederlandse providers buiten de EU in rekening gebracht wordt.

Overigens is zelfs het bellen vanuit Nederland naar Zuid-Afrika met die Zuid-Afrikaanse pre-paid goedkoper dan via KPN zelf. Dan moet je je toch eens flink achter de oren gaan krabben.


Alle providers wereldwijd doen dit soort kunsten @Howard FSO. Misschien KPN zelf ook wel bij iemand uit Vietnam die hier perongeluk z'n data een paar minuten aan laat staan.

Wellicht worden deze praktijken van de Vietnamese providers om deze reden dan ook gedoogd Nick🤔


Een telefoon die aangezet wordt en/of weer een netwerk ziet, zal als eerste alle data van apps binnen gaan halen die er mogelijk is, update checks worden gedaan en mogelijk uitgevoerd. Kortom, in die eerste paar minuten zal een piek aan data opleveren, en dus geld.


Z

Hartelijk dank Emiel voor jouw uitleg. Dat verklaart de torenhoge rekening. Hier zou KPN echt iets aan moeten doen. Een leek zoals ik heeft totaal niet in de gaten dat er in een paar minuten een piek aan data wordt gebruikt zoals je hebt uitgelegd. En dus een torenhoge rekening gepresenteerd krijgt terwijl je daar niet van bewust bent. 

 

@KPN, hoe gaan jullie je vaste klanten hier tegen beter beschermen en welke maatregelen gaan jullie nemen?


@KPN, hoe gaan jullie je vaste klanten hier tegen beter beschermen en welke maatregelen gaan jullie nemen?

Niet denk ik. Dit werkt zo al jaren. Er word ook al jaren over geklaagd.


@KPN, hoe gaan jullie je vaste klanten hier tegen beter beschermen en welke maatregelen gaan jullie nemen?

Niet denk ik. Dit werkt zo al jaren. Er word ook al jaren over geklaagd.

Toch zal ook KPN dit punt aan moeten pakken, er is ook nog zoiets als maatschappelijke verantwoordelijkheid en daar zal ik KPN op aan blijven spreken.