Skip to main content
Vraag

Traag mobiel internet met SuperUnlimited (700 Mbps) abonnement

• July 7, 2026
  • 6 reacties
  • 43 keer bekeken

Mijn unlimited700 dat ik per 1 juli jl. gebruik is zeer traag

6 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • July 7, 2026

En wat noem jij zeer traag?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@nigel7 

De snelheid van het internet op je smartphone is onderheven aan diverse factoren, tussen de dichtstbijzijnde KPN zendmast en jouw smartphone (op je woonadres).
Hierdoor kan de downloadsnelheid fluctueren over de dag heen.

Dit heeft invloed op je internetsnelheid

De volgende factoren zijn hebben invloed op je internetsnelheid.

• Het type mobiele apparaat dat je gebruikt.
  • De drukte op het internet of de internetpagina.
  • Het aantal gebruikers dat tegelijk gebruik maakt van het mobiele netwerk.
  • De afstand tussen je mobiele apparaat en de zendmast.
  • Obstakels tussen je mobiele apparaat en de zendmast. Zoals muren en gebouwen.
  • Weersomstandigheden, zoals onweer.
  • Als je in een snel bewegend voertuig zit, bijvoorbeeld de trein.

Een tijdelijke netwerkstoring of een probleem met je toestel kan ook invloed hebben op je internetsnelheid.

De maximale downloadsnelheid van 700 Mbit/s bij Superunlimited behaal je alléén in de meest gunstige situatie, maar in de meeste gevallen zit je daar nog flink onder.
Sta je op 100 meter van een KPN zendmast in open veld, dan kun je deze snelheid wel halen, mits het niet te druk is op deze zendmast met andere gebruikers.

Een gemiddelde snelheid ligt vaak tussen de 150 Mbit/s en 350 Mbit/s, afhankelijk van waar je bent.

Dus ik ben daarom net zo benieuw als mede community lid ​@Joep1965 wat jij nu traag noemt? en welke snelheid je precies meet met een Speedtest?

• Auteur
  • Topper
  • July 7, 2026

Dit noem ik traag

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@nigel7 

In de speedtest vallen mij twee punten direct op.
Bij het signaalteken (linksonder) staat “Global Layer” terwijl daar “KPN Mobile” zou moeten staan.
Ook de gekozen server (rechtsonder) staat in België bij edpnet in Antwerpen.

Daar zou gekozen moeten worden voor de KPN B.V. servers in Amstelveen of Barendrecht.

Mijn vragen aan jouw terug:

• Heb je het SuperUnlimited abonnement direct bij KPN afgesloten?
  • Ben je momenteel gewoon in Nederland of toevallig in BelgiĂ«?
  • Is het een particulier of zakelijk Superunlimited abonnement?

• Auteur
  • Topper
  • July 7, 2026

Hoi Michel,

Dank voor beide reacties en ik ben per 1 juli jl. van Odido rechtstreeks overgestapt naar KPN waar ik per 1 januari jl. met internet al naartoe was gegaan.

Ik woon in Hoofddorp en ik heb nog nooit zo’n slechte mobiele snelheid ervaren.

Het abonnement is particulier

In ben gewoon thuis en dat van de Global Layer begrijp ik niet.

Ik gebruikte Surfshark VPN en die had ik ingesteld op Amsterdam, dus geen België.

Inmiddels heb ik Surfshark ff uitgeschakeld en dan zie je het volgende resultaat met KPN Mobile en Amsterdam.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@nigel7 

Hartelijk dank voor je extra informatie.

Je woon in Hoofddorp, dus ik ben eens op onderzoek geweest, en kom tot de volgende conclusie:

In Hoofddorp staan in totaal 12 KPN zendmasten, die goed verdeelt zijn over deze woonplaats.
Je zou hiermee dus een goede tot optimaal bereik moeten ervaren op het 4G als het 5G netwerk, vooral als je buiten bent in de straat waar je woont of een andere plek in hoofddorp.

Binnen een woning is het een ander verhaal, omdat je dan te maken hebt met de isolatie van je woning, want hoe beter geĂŻsoleerd hoe moeilijker komt het mobiele signaal je woning binnen.
Zeker ook als er ook nog eens HR++ dubbelglas in de ramen zitten.

In dat geval zal de downloadsnelheid een stuk lager liggen, en vaak uitkomen op de door jouw behaalde snelheden, tenzij je op korte afstand van een KPN zendmast woont en deze meer kracht heeft om het signaal naar binnen te zenden.

Daarnaast zal een VPN ook invloed hebben op de snelheid, al zou dat minimaal moeten zijn.

De zendmasten van KPN staan op de volgende locaties:

• Voormalig Hoogspanningsmast Haarlemmermeerse Bos, Haarlemmermeer
  • Sportpark Leenderbos, Hoofddorp
  • Van Heuven Goedhartlaan, Bornholm, Hoofddorp,
  • Mary Zeldenruststraat, Toolenburg, Hoofddorp,
  • Graan voor Visch, Hoofddorp
  • CAE Amsterdam, Zuidtangent, Graan voor Visch, Hoofddorp
  • KPN-Centrale Kruisweg, Hoofddorp
  • Weg om de Noord, Oost, Hoofddorp
  • Cultuurgebouw, Centrum Hoofddorp
  • L'OrĂ©al, Polarisavenue, Graan voor Visch, Hoofddorp
  • Kantoor Nokia, Antareslaan, Hoofddorp
  • Bedrijventerrein De Hoek, Hoofddorp

Met deze lijst kun je nu zelf beoordelen, bij welke van deze KPN zendmasten je het dichtstbijzijnd woonachtig bent, en hoever je daar dan vandaan woont.

Er zijn enkele locaties binnen Hoofdorp waar het bereik wat minder is, namelijk:

• Zuidelijk deel van de woonwijk Floriande
  • Woonwijk Toolenburg (omgeving Toolenburgerplas)
  • Woonwijk Vrijschot-Noord
  • Westelijk deel van woonwijk Overbos

Op deze locaties heb je binnenshuis een redelijk bereik van zowel 4G als 5G, en speelt de isolatiewaarde van de woning een extra belangrijke rol.
Buitenshuis zou daar het bereik goed moeten zijn.