Skip to main content
Beantwoord

Vanuit Frankrijk naar Duitsland bellen lukt niet: kan niet verbinden

• June 16, 2025
  • 6 reacties
  • 45 keer bekeken

Hallo, ik woon in Frankrijk maar heb een Nederlands nummer via KPN. Ik probeer een Duits nummer te bellen maar zodra ik dat doe krijg ik de melding ‘Kan niet verbinden’ zodra ik op bellen druk. Ik gebruik de correcte landcode dus daar ligt het niet aan. Is er ergens een instelling die ik moet aanpassen?

Beste antwoord door Alex van KPN

Ik heb het nummer zonder de eerste 0 geprobeerd inderdaad. En vandaag heb ik het nog eens geprobeerd, maar het lukt me überhaupt niet om andere nummers te bellen, ook Franse of Nederlandse nummers geven dezelfde foutmelding, zodra ik bel krijg ik ‘Kan niet verbinden’ te zien.

Ik bel niet zo vaak maar dit probleem doet zich al langer voor. Het gekke is dat het af en toe wel lukt om er doorheen te komen, maar meestal niet. Dat is erg vreemd want als er iets verkeerd zou staan in mijn account of instellingen zou het toch consequent fout moeten gaan?

Dan ligt dit niet aan het nummer maar aan de verbinding zelf. Heb je het netwerk gereset zoals Jan heeft geadviseerd? Zie hieronder hoe je dit doet (met dank aan ​@Michel.uit.Arnhem). Mocht dat ook niet helpen, probeer dan handmatig andere netwerken. 

Android:

1. Open de Instellingen-app: Je kunt dit doen door op het tandwielpictogram of een ander pictogram te klikken dat naar de instellingen leidt.
  2. Ga naar Systeem of Algemeen beheer: Afhankelijk van je Android-versie en fabrikant, vind je de optie "Resetten" onder "Systeem" of "Algemeen beheer".
  3. Selecteer Resetten: Kies de optie "Resetten" of iets vergelijkbaars.
  4. Kies Netwerkinstellingen resetten: Zoek naar "Netwerkinstellingen resetten" of een soortgelijke optie.
  5. Bevestig de reset: Je kunt gevraagd worden om de reset te bevestigen. Druk op de knop "Reset instellingen" of een vergelijkbare knop.
  6. Start je apparaat opnieuw op: Nadat je de netwerkinstellingen hebt gereset, is het een goed idee om je apparaat opnieuw op te starten. 

iPhone (iOS):

1. Open de Instellingen-app: Klik op het Instellingen-pictogram op je startscherm.
  2. Navigeer naar Algemeen: Scrol naar beneden en tik op "Algemeen".
  3. Zet over of stel iPhone opnieuw in: Scrol verder naar beneden en tik op "Zet over of stel iPhone opnieuw in".
  4. Stel opnieuw in: Tik op "Stel opnieuw in".
  5. Herstel netwerkinstellingen: Kies "Herstel netwerkinstellingen".
  6. Bevestig: Je iPhone zal je waarschuwen dat de netwerkinstellingen worden gereset, inclusief eerder gebruikte wifi- en mobiele netwerken. Tik op "Herstel netwerkinstellingen" om door te gaan.
  7. Herstart: Na het resetten van de netwerkinstellingen zal je iPhone opnieuw opstarten.

6 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • June 17, 2025

Hi ​@hdekker, welkom bij onze community. 

Ik denk graag mee. Kun je het nummer zoals het in je telefoon staat vanaf een ander toestel wél bereiken? Dit om zeker te weten dat het nummer goed is ingevoerd. Kun je andere nummers in het buitenland goed bereiken met je telefoon? Of krijg je dan een foutmelding? 

Voor de zekerheid, als een Duits nummer bijvoorbeeld 0302200550 is, laat je de eerste 0 weg als je de landcode ervoor zet. Dan wordt het dus 0049302200550. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 18, 2025

Ik heb het nummer zonder de eerste 0 geprobeerd inderdaad. En vandaag heb ik het nog eens geprobeerd, maar het lukt me überhaupt niet om andere nummers te bellen, ook Franse of Nederlandse nummers geven dezelfde foutmelding, zodra ik bel krijg ik ‘Kan niet verbinden’ te zien.

Ik bel niet zo vaak maar dit probleem doet zich al langer voor. Het gekke is dat het af en toe wel lukt om er doorheen te komen, maar meestal niet. Dat is erg vreemd want als er iets verkeerd zou staan in mijn account of instellingen zou het toch consequent fout moeten gaan?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 18, 2025

Beste ​@hdekker heb je de netwerkinstellingen binnen je mobiel al eens gereset?

Daarmee zet je wifi, BT en mobiele data/bellen weer in hun uitgangspositie af fabriek.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 18, 2025

Dan ligt dit niet aan het nummer maar aan de verbinding zelf. Heb je het netwerk gereset zoals Jan heeft geadviseerd? Zie hieronder hoe je dit doet (met dank aan ​@Michel.uit.Arnhem). Mocht dat ook niet helpen, probeer dan handmatig andere netwerken. 

Android:

1. Open de Instellingen-app: Je kunt dit doen door op het tandwielpictogram of een ander pictogram te klikken dat naar de instellingen leidt.
  2. Ga naar Systeem of Algemeen beheer: Afhankelijk van je Android-versie en fabrikant, vind je de optie "Resetten" onder "Systeem" of "Algemeen beheer".
  3. Selecteer Resetten: Kies de optie "Resetten" of iets vergelijkbaars.
  4. Kies Netwerkinstellingen resetten: Zoek naar "Netwerkinstellingen resetten" of een soortgelijke optie.
  5. Bevestig de reset: Je kunt gevraagd worden om de reset te bevestigen. Druk op de knop "Reset instellingen" of een vergelijkbare knop.
  6. Start je apparaat opnieuw op: Nadat je de netwerkinstellingen hebt gereset, is het een goed idee om je apparaat opnieuw op te starten. 

iPhone (iOS):

1. Open de Instellingen-app: Klik op het Instellingen-pictogram op je startscherm.
  2. Navigeer naar Algemeen: Scrol naar beneden en tik op "Algemeen".
  3. Zet over of stel iPhone opnieuw in: Scrol verder naar beneden en tik op "Zet over of stel iPhone opnieuw in".
  4. Stel opnieuw in: Tik op "Stel opnieuw in".
  5. Herstel netwerkinstellingen: Kies "Herstel netwerkinstellingen".
  6. Bevestig: Je iPhone zal je waarschuwen dat de netwerkinstellingen worden gereset, inclusief eerder gebruikte wifi- en mobiele netwerken. Tik op "Herstel netwerkinstellingen" om door te gaan.
  7. Herstart: Na het resetten van de netwerkinstellingen zal je iPhone opnieuw opstarten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 18, 2025

Bedankt voor de tips, met het resetten van de instellingen en het opnieuw opstarten van de telefoon ben ik er wel in geslaagd het Duitse nummer te bellen dus ik denk dat het voor nu opgelost is. Nogmaals dank.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • June 19, 2025

Bedankt voor de tips, met het resetten van de instellingen en het opnieuw opstarten van de telefoon ben ik er wel in geslaagd het Duitse nummer te bellen dus ik denk dat het voor nu opgelost is. Nogmaals dank.

Top, fijn om te horen dat het weer werkt!