Skip to main content
Antwoord

Verbinding in Duitsland valt meerdere malen weg als ik er op reis ben

• August 3, 2025
  • 18 reacties
  • 362 keer bekeken

Het bereik van KPN in Duitsland is triest. Als je een dag door Duitsland rijdt met de auto, terug van vakantie, valt internet meerdere malen weg. Dat zou niet mogen. Gek  dat je al rijdend of eerst moet stoppen om te kijken welke provider daar het beste bereik heeft. Niet KPN waardig.

Admin: Reactie afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Het bereik van KPN in Duitsland is triest. Als je een dag door Duitsland rijdt met de auto, terug van vakantie, valt internet meerdere malen weg. Dat zou niet mogen. Gek  dat je al rijdend of eerst moet stoppen om te kijken welke provider daar het beste bereik heeft. Niet KPN waardig.

Beste ​@Sjaak 

KPN staat hier volledig los van, aangezien KPN géén invloed kan uitoefenen bij de Duitse mobiele netwerken, en de Duitse providers andersom ook richting KPN géén invloed kunnen uitoefenen.

De Duitse mobiele netwerken zijn zelf 100% verantwoordelijk voor een goed bereik en voldoende zendmasten binnen Duitsland.
Daarnaast is het bereik en dekking ook niet gelijkwaardig zoals we in Nederland gewend zijn.
Wel scoort Telekom DE het beste qua bereik en dekking in Duitsland, zowel via het 4G als 5G netwerk, en als tweede Vodafone DE.

Het is helaas niet anders, dan handmatig van mobiele netwerk te wisselen in Duitsland, zeker als je ook nog eens met de auto door Duitsland rijdt.
Maar ik weet wel dat Telekom DE wel hard bezig is, om zijn mobiele netwerk binnen Duitsland verder te verbeteren.

18 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Beste ​@Sjaak 

KPN staat hier volledig los van, aangezien KPN géén invloed kan uitoefenen bij de Duitse mobiele netwerken, en de Duitse providers andersom ook richting KPN géén invloed kunnen uitoefenen.

De Duitse mobiele netwerken zijn zelf 100% verantwoordelijk voor een goed bereik en voldoende zendmasten binnen Duitsland.
Daarnaast is het bereik en dekking ook niet gelijkwaardig zoals we in Nederland gewend zijn.
Wel scoort Telekom DE het beste qua bereik en dekking in Duitsland, zowel via het 4G als 5G netwerk, en als tweede Vodafone DE.

Het is helaas niet anders, dan handmatig van mobiele netwerk te wisselen in Duitsland, zeker als je ook nog eens met de auto door Duitsland rijdt.
Maar ik weet wel dat Telekom DE wel hard bezig is, om zijn mobiele netwerk binnen Duitsland verder te verbeteren.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 5, 2025

Ben ik niet met je eens dat KPN hier los van staat. Bieden de buiteland bundel aan, dus kunnen ook afspraken maken met de beste aanbieders. Die kunnen dan door de telefoon automatisch worden gezocht.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Sjaak 

KPN, Odido en Vodafone hebben in Duitsland met alle mobiele netwerken een overeenkomst, dus ook met de beste mobiele netwerken in Duitsland.

In Duitsland zijn dit de top-netwerken:

• Telekom DE (Beste mobiele netwerk van Duitsland)
  • Vodafone DE (heeft op veel plekken eveneens een goed bereik)

In Duitsland heb je trouwens helemaal geen buitenland bundel nodig, aangezien bellen, sms’en en internetten allemaal binnen je KPN abonnement vallen.
Vandaar dat er ook helemaal geen buitenland bundels bestaan voor alle EU landen.

En dat je het niet met mij eens bent, vindt ik uiteraard prima.
Maar ik weet wel dat ik je de waarheid vertel, en het is aan jouw wat je daarmee wilt doen.

Ik kan je wel een advies meegeven, als je weer door Duitsland heen rijdt.
Selecteer handmatig voor Telekom DE of Vodafone DE in het menu van je smartphone, deze optie vindt je onder netwerkinstellingen of mobiel netwerk.
Als je dat namelijk doet, dan blijft je smartphone op één van deze twee netwerken staan, en zal hij dus een rustiger ontvangst hebben.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • August 6, 2025

Ik rijd echt twee keer per maand door Duitsland en ondervind totaal geen problemen. Zelfs bij een snelheid hoge snelheid werkt het schakelen van netwerk perfect. Uiteraard duurt het bij de grens even, maar dat komt doordat het toestel zich aanmeldt bij de nieuwe provider. Misschien speelt er bij u iets anders, zoals een instelling of wellicht is uw telefoon niet meer in topconditie.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Ik rijd echt twee keer per maand door Duitsland en ondervind totaal geen problemen. Zelfs bij een snelheid hoge snelheid werkt het schakelen van netwerk perfect. Uiteraard duurt het bij de grens even, maar dat komt doordat het toestel zich aanmeldt bij de nieuwe provider. Misschien speelt er bij u iets anders, zoals een instelling of wellicht is uw telefoon niet meer in topconditie.

Hoi ​@bnh 

Klopt helemaal wat je schrijft, een mooie toevoeging aan deze topic.

Het hangt inderdaad ook af van de smartphone die je gebruikt, en of deze ook op meest actuele software draait, plus de kwaliteit van de ingebouwde antennes.
In een goedkope budget smartphone (zoals bijvoorbeeld de Samsung A16) zit uiteraard minder goede antennes, dan in de vlaggenschip Samsung Galaxy s25 Ultra.

De meeste smartphones tot 300,- euro hebben kwalitatief minder goede antennes (om op de kosten te besparen), dan smartphones van vanaf 900,- euro en hoger.
Hierdoor kan het aanmelden van een goedkope smartphone op een buitenlands netwerk langer duren of vaker wegvallen tijdens het auto rijden.

Uiteraard spelen er nog meer factoren mee.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Sjaak, welkom op onze community! Ik zie al een paar goede tips staan hierboven! We hebben hier ook een handig artikel over geschreven: 

• Nieuwkomer
  • August 14, 2025

Kan je vertellen dat ook duurdere telefoons (iPhone) alleen in Duitsland dus nagenoeg geen netwerk vind.

van grens Denemarken tot Bodensee, door heel Duitsland dus, telefoon wordt bloedheet van het zoeken.

terwijl andere mensen naast je gewoon netwerk hebben tot 5G
alle andere landen van Noorwegen tot Portugal geen probleem.

al twee keer andere simkaart gekregen, alle instellingen door jullie (kpn winkel) op jullie systeem en mijn telefoon nagekeken…. Alles staat goed !!!!

denk dat er toch iets bij KPN en Duitsland niet goed is !!

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • August 14, 2025

@Mvl61 

Van Nederland door Duitsland naar Denemarken gereden. Op dit moment in Denemarken. Mijn ervaring is dat ik geen problemen hebt ondervonden met mijn navigatie of radio stream. Op Vodafone en O2 Duitsland geroamed. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Kan je vertellen dat ook duurdere telefoons (iPhone) alleen in Duitsland dus nagenoeg geen netwerk vind.

van grens Denemarken tot Bodensee, door heel Duitsland dus, telefoon wordt bloedheet van het zoeken.

terwijl andere mensen naast je gewoon netwerk hebben tot 5G
alle andere landen van Noorwegen tot Portugal geen probleem.

al twee keer andere simkaart gekregen, alle instellingen door jullie (kpn winkel) op jullie systeem en mijn telefoon nagekeken…. Alles staat goed !!!!

denk dat er toch iets bij KPN en Duitsland niet goed is !!

Hoi ​@Mvl61 

Als je iPhone bloedheet wordt (zoals jezelf schrijft) dan gaat er iets niet goed met je iPhone zelf, aangezien een iPhone niet bloedheet mag worden bij het zoeken naar beschikbare netwerken.
Ik adviseer je daarom ook om langs een Apple Store of een Amac Winkel langs te gaan, om je iPhone te laten checken op een eventueel defect.

Zelf heb ik de iPhone 14 Pro Max (de duurste in de serie 14), maar die is nog geen enkele keer bloedheet geworden bij het zoeken naar een beschikbaar netwerk.
Wat wel gebeurd is dat de batterij veel sneller leeg raakt, omdat het zoeken de nodige energie kost.

Daarnaast is community lid ​@Neville een mooi voorbeeld, dat het in de meeste gevallen gewoonweg goed gaat, vaak spelen andere factoren een rol.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 14, 2025

Mvl61 moet ik toch gelijk geven. KPN kan er zeker iets aan doen en al die mensen met de mooiste nieuwe telefoons die geen problemem hebben, fijn voor je.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Mvl61 moet ik toch gelijk geven. KPN kan er zeker iets aan doen en al die mensen met de mooiste nieuwe telefoons die geen problemem hebben, fijn voor je.

Beste ​@Sjaak 

KPN heeft geen enkele invloed op de buitenlandse mobiele netwerken, dus ook niet in Duitsland.
KPN gaat alleen over de roamingovereenkomsten tussen de beschikbare mobiele netwerken, zodat jij, maar ook alle andere Nederlanders in het buitenland kunnen bellen, gebeld kunnen worden en internetten.

In Duitsland heeft KPN met alle mobiele netwerken een overeenkomst gesloten, maar het is aan de klant zelf om een netwerk naar keuze te selecteren, binnen de instellingen van zijn of haar smartphone.

KPN gaat dus niet over de dekkingsgraad en het plaatsen van zendmasten van buitenlandse mobiele netwerk, dat ligt 100% in handen van de buitenlandse netwerken zelf.
KPN kan dus niet even tegen de Duitse mobiele netwerken gaan zeggen: “Zorg eens voor een beter mobiel netwerk op 4G of 5G”, want daar gaan ze echt niets mee doen in Duitsland.

Deze discussies vinden elke zomerperiode weer plaats op de community van KPN, terwijl het bekend is dat KPN daar niets aan kan doen, en daar ook geen enkele invloed over heeft.

Het zijn maar een handje vol klanten die hierover klagen op de community, waaruit je dus kunt opmaken dat het grootste deel van de KPN klanten (maar ook de klanten van andere Nederlandse providers) hier geen problemen of last van hebben als ze de grens overgaan.

• Nieuwkomer
  • August 14, 2025

Beste Sjaak,

helemaal prima dat jij alles blijft verdedigen en vol blijft houden dat het niet aan KPN ligt (en of afspraken)

het blijft dan wel heel erg apart dat er best veel mensen zijn die hier last van hebben ALLEEN in Duitsland. 
(of vindt jij dat zelf niet)

en even over het warm worden van de iPhone..!!

ben in Duitsland idd naar waar knel hiervoor geweest, raad eens wat die zeiden ???

komt door het constant zoeken naar netwerk !!

uiteraard is batterij dan ook veel sneller leeg, had ik er niet bij gezet omdat dat er even niet doe deed.

dus nu graag een oplossing en niet weer een “onzin” stukje.

neem klachten serieus !!

gr.

• Nieuwkomer
  • August 14, 2025

Was uiteraard aan KPN gericht en niet aan jou Sjaak.

sorry.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Beste Sjaak,

helemaal prima dat jij alles blijft verdedigen en vol blijft houden dat het niet aan KPN ligt (en of afspraken)

het blijft dan wel heel erg apart dat er best veel mensen zijn die hier last van hebben ALLEEN in Duitsland. 
(of vindt jij dat zelf niet)

en even over het warm worden van de iPhone..!!

ben in Duitsland idd naar waar knel hiervoor geweest, raad eens wat die zeiden ???

komt door het constant zoeken naar netwerk !!

uiteraard is batterij dan ook veel sneller leeg, had ik er niet bij gezet omdat dat er even niet doe deed.

dus nu graag een oplossing en niet weer een “onzin” stukje.

neem klachten serieus !!

gr.

Hoi ​@Mvl61 

Ik neem aan dat je het tegen mij hebt, en niet tegen Sjaak.

Het wilt er bij jouw duidelijk niet in, dat KPN hier géén enkele invloed op uitoefen!
KPN gaat alleen over de roaming overeenkomsten, niet over de kwaliteit van de Duitse mobiele netwerken, want daar gaan de Duitse providers volledig zelf over.

Dus de oplossing die je graag wilt horen, zal er dus niet komen ben ik bang.
Daarnaast vertel ik al helemaal geen onzin, zoals jij nu beweerd te zeggen, maar probeer ik juist duidelijk en helder te maken hoe het in de praktijk werkt en wat je er zelf aan kunt doen.
Ik heb zelf bij drie Nederlandse providers gewerkt, waaronder ook bij KPN, dus weet echt wel hoe het gaat in de praktijk.

En wil je een klacht indienen bij KPN, uiteraard is dat geen enkel probleem, dan kun je dat doen via het officiële online klachtenformulier van KPN.
De afdeling klachten zal dan je klacht serieus in behandeling gaan nemen, en je vervolgens hierover telefonisch benaderen.

Klik op de volgende link, en je komt direct uit op de klachtenformulier: Klacht indienen via klachtenformulier

Kans is groot dat je hetzelfde te horen krijgt, van wat in deze topic al is geschreven.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik heb een paar reacties verwijderd en wil jullie vragen netjes naar elkaar te blijven en elkaar niet aan te vallen.

Vanuit KPN heb ik hier helaas geen oplossing voor. 

• Nieuwkomer
  • September 12, 2025

Ik ervaar dezelfde problemen in Duitsland, al meerdere keren gebeurt. Alles stopt, navigatie en muziek streamen. Mijn vrouw met hetzelfde abonnement heeft er geen last van, via simyo/kpn. Zij heeft een 3/4 jaar oude oppo en ik inmiddels een 1/2 jaar oude samsung. 

Ik denk dus dat er een instelling fout sta, wat zou dit kunnen zijn? Roaming en alles staat aan. Want rijden we bij Denemarken of Oostenrijk de grens over, dan is het weg. 

• Deelnemer
  • September 12, 2025

Hoewel ik weet dat KPN geen invloed heeft op de kwaliteit van de Duitse netwerken, merk ik dat KPN heel duidelijk naar Vodafone DE stuurt. Ik ben de afgelopen week in Duitsland geweest.

Het is me heel kort gelukt toegang te krijgen tot Telekom. Maar wanneer Vodafone weer beschikbaar is, wordt je daar weer op teruggezet. Handmatig verbinding maken lukt niet. Ook niet na meerdere verbindingspogingen. Dit is op meerdere locaties.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 21, 2025

Ik ervaar hetzelfde probleem nu in Duitsland, omgeving Berlijn. Roaming staat aan, op mijn nieuwe Moto G56. Overigens had ik op eerdere reizen minder problemen op mijn 6 jaar oude Oppo Reno 4.

Het gaat er overigens bij mjj niet in dat de prijs bepalend is voor de kwaliteit van de ontvangst. Kwaliteit van het toestel lijkt me bepalender.