Skip to main content

Afgelopen weekend nam ik de boot van Palermo naar Genova. We vertrokken om 23:00 uur. Direct ben ik gaan slapen. 
De volgende ochtend werd ik wakker en keek ik op mijn telefoon hoe laat het was. Door wat ik toen zag was ik in 1 klap wakker. Die nacht ontving ik een paar sms’jes van KPN. Om half 2 en om 6 uur. (Zie onder dit bericht) Ik was verbonden met een satelliet en verbruikte, zonder dat ik het wist, data buiten de EU. Om 6 uur zette KPN de data uit omdat ik de Max van 10mb (60€) had bereikt. Ik schrok me dood. In 1 nacht ben ik zo €60 armer geworden.

Laat ik voorop stellen dat ik blij ben dat ik werd gewaarschuwd en er een limiet op zat en de kosten niet nog hoger opliepen. Maar gezien het tijdstip heb ik dus niks met de waarschuwing kunnen doen. Mijn vraag is eigenlijk tweeledig: is er een coulance mogelijk gezien het tijdstip dat mijn telefoon verbonden was met de satelliet? Ik vind dat ik niet voldoende hierover ben geïnformeerd en voel er niet voor om voor deze kosten op te draaien

En 2) kan ik ervoor kiezen die datalimiet voor buiten de EU te verlagen? Naar €5 ofzo? Dat lijkt me een schappelijker grapje waar ik nog mee zou kunnen leven.

 

hoop gauw te horen! Groet Susan

 

Ps Ik heb voor dit medium gekozen omdat ik liever niet bel. En op een andere manier kan ik niet in contact komen. Jammer. 
 

 

Ik weet het niet zeker alleen als ik de route Palermo - Genova zoek kom ik uit bij GNV Ferry. Op hun site hebben ze een speciale kop over het internationale data tarief. Verder staat op deze site dat ze voor vertrek u er op attenderen. 
Ook op de website van KPN over tarieven is een speciaal kopje over reizen op ferry’s en de kosten. 
 

Over het limiet zal een moderator moeten mee kijken, deze kunnen dat volgens mij aanpassen. Zorg er wel voor dat uw forumprofiel zo volledig mogelijk is ingevuld. 
 

Verder wens ik u nog een fijne vakantie!


Dat klopt ik reisde met GNV Ferry. Graag reageer ik op je reactie over het verkrijgen van de nodige informatie:

 

De boot boekten we bij de haven. Ik heb daarom vooraf geen extra informatie ontvangen over de bootreis (per mail). Alleen een ticket. Aan boord werden er verschillende dingen omgeroepen, maar niks over het gebruik van internet aan boord.

Eerder tijdens dezelfde reis nam ik al een boot van Napels naar Palermo (ook gewoon binnen Italië dus) met dezelfde maatschappij en hierop had ik wel ‘gewoon’ mijn eigen data bundel. Er was voor mij dus geen enkele reden om te denken dat mijn data via een satelliet verbinding zou gaan en daar dus zelf naar te informeren bij een kpn of de bootmaatschappij. 
 

ben dus benieuwd wat een moderator kan toevoegen.


Hoi @Itssuus 

Misschien dit topic even lezen. Denk dat dit wel antwoord geeft op je vraag.

 


Hoi @Itssuus 

Misschien dit topic even lezen. Denk dat dit wel antwoord geeft op je vraag.

 

Hey Ferry. Ai wat vervelend dat er zoveel mensen de pineut zijn. Dit bevestigd maar weer hoe onduidelijk dit is. Ik vind een antwoord “je moet zelf onderzoek doen” echt heel slap.

je bent in Europa. Op een eerdere boot niks aan de hand. Dus ja, ik voel me behoorlijk genaaid. 
KPN: ik betaal deze rekening niet!

hoe lossen we dit op?


 

ben dus benieuwd wat een moderator kan toevoegen.

Weinig. Inmiddels heb je wel door dat KPN de kosten niet gaat vergoeden. Op elke veerboot over een zee wordt je hiervoor gewaarschuwd. (Heb ik zelf deze zomer ook tot vier keer toe ondervonden.) Dat je dat niet hebt meegekregen, is natuurlijk  jammer.   

Best sneu natuurlijk, dit gebeurt helaas aan de lopende band. Het forum staat er vol mee.   


 

ben dus benieuwd wat een moderator kan toevoegen.

Weinig. Inmiddels heb je wel door dat KPN de kosten niet gaat vergoeden. Op elke veerboot over een zee wordt je hiervoor gewaarschuwd. (Heb ik zelf deze zomer ook tot vier keer toe ondervonden.) Dat je dat niet hebt meegekregen, is natuurlijk  jammer.   

Best sneu natuurlijk, dit gebeurt helaas aan de lopende band. Het forum staat er vol mee.   

Er heeft nog geen moderator gereageerd. Dus ik hoor het graag van KPN zelf. 
het feit dat dit aan de lopende band gebeurd geeft al aan hoe onduidelijk dit allemaal is. Er staat ook nog een tweede vraag in mijn bericht: hoe voorkom ik dat dit weer gebeurd: stel de Max buiten de EU in op €5 of zelfs 0 euro. 


De wachttijd op een moderater is een dag of vier.  Overigens kan je dit alleen voorkomen door op je mobieltje "mobiele data" uit te zetten.


Je bent het zoveelste slachtoffer van het feit dat KPN nog altijd geen werk maakt van het automatisch blokkeren van datagebruik buiten de EU tenzij je daar expliciet toestemming voor geeft (opt-in).

Ze zou dat eenvoudig kunnen doen door de dataroaminglimiet op €0,- in te stellen waarbij je deze als abonnee zou kunnen aanpassen als je dataverbruik buiten de EU toe wilt staan.

Ze zou ook kunnen kiezen voor dezelfde oplossing als die Simpel ook gebruikt.

Als Simpel het kan dan moet KPN dat toch ook wel kunnen of niet soms. 🤔

Ik hoop oprecht dat 2022 het laatste jaar zal zijn waarbij dit fenomeen zal spelen en dat KPN voor de zomervakantie 2023 het automatisch blokkeren van dataverbruik buiten de EU zal implementeren.


Je bent het zoveelste slachtoffer van het feit dat KPN nog altijd geen werk maakt van het automatisch blokkeren van datagebruik buiten de EU tenzij je daar expliciet toestemming voor geeft (opt-in).

Ze zou dat eenvoudig kunnen doen door de dataroaminglimiet op €0,- in te stellen waarbij je deze als abonnee zou kunnen aanpassen als je dataverbruik buiten de EU toe wilt staan.

Ze zou ook kunnen kiezen voor dezelfde oplossing als die Simpel ook gebruikt.

Als Simpel het kan dan moet KPN dat toch ook wel kunnen of niet soms. 🤔

Ik hoop oprecht dat 2022 het laatste jaar zal zijn waarbij dit fenomeen zal spelen en dat KPN voor de zomervakantie 2023 het automatisch blokkeren van dataverbruik buiten de EU zal implementeren.

Echt fijn om eindelijk eens een meelevende en meedenkende reactie te krijgen! Zo in het dus ook


De wachttijd op een moderater is een dag of vier.  Overigens kan je dit alleen voorkomen door op je mobieltje "mobiele data" uit te zetten.

Ik wacht gerust. 
En ja mobiele data zou ik uitgezet hebben had ik dit vooraf geweten. 


Hoi @Itssuus, ik begrijp je frustratie. Ik kan zoals hierboven al gezegd hier weinig aan veranderen. Jouw toestel maakt gewoon verbinding met het dichtstbijzijnde netwerk als mobiele data op het toestel ingeschakeld staat. Op de heenweg heb geluk gehad dat je nog met het netwerk van het land verbinding had. Op de terugweg was dat helaas anders. Ik kan dat niet vergoeden helaas omdat jouw toestel daar toestemming voor geeft. 

De optie die wjb oppert heb ik recent nog doorgeven. Die wens is bekend.

En verder is de 60,50 een wettelijke bescherming die geldt voor alle telecom providers. Het limiet daarvan is niet aanpasbaar. Ook deze wens heb ik doorgegeven. Want zoals je al gelezen hebt ben je niet de enige. 


Tsja wat moet ik hier nu op zeggen. Ik ben dus mooi de Sjaak. Echt heel heel stom dit.


Er valt weinig over te zeggen ben ik bang. Begrijp ook goed dat dit niet het antwoord is wat je had willen horen. Ik kan er echter ook niet meer van maken. :(


Dit is mij ook net overkomen tussen Duitsland en Zweden.

Er zijn een aantal dingen die niet kloppen:

  • Buiten bundel moet opt-in met bovenlimiet zijn. Per keer expliciete bevestiging
  • Die SMS is echt onzin. Het heeft geen enkele waarde.
  • Die wettelijke €60,50 buiten bundel limiet is ook een compromis tussen industrie en EU

Korte samenvatting is dat de EU dit gat niet heeft willen dichten om de Europese telecom industrie niet te hard te raken. Met de redenering “dat dit toch al een grote verbetering is” voor de consument. 

 

Het grote geld wint altijd


Ik wil nog bijdragen dat de telecom juristen dit (satelliet verbinding) misschien zien als kosten buiten de EU, maar voor de EU burger is dat absoluut niet duidelijk en alleszins onredelijk.


Korte samenvatting is dat de EU dit gat niet heeft willen dichten om de Europese telecom industrie niet te hard te raken.

KPN verdient, zeggen ze, helemaal niets aan dat dataverbruik buiten de EU omdat ze die kosten ook in rekening gebracht krijgen door de buitenlandse provider. Persoonlijk geloof ik dat niet, er zal vast een percentage voor KPN zijn maar goed.

Het zou KPN echter veel meer waard moeten zijn om haar eigen klanten te beschermen tegen dergelijke exorbitante roamingkosten dan de kas an een buitenlandse collega te spekken.

En het is zo eenvoudig te realiseren. Waarschijnlijk zijn alle componenten al aanwezig want KPN hoeft alleen maar de dataroaminglimiet op €0,- in te stellen i.p.v. de huidige €60,50 zodat de limiet direct bereikt is en er dus geen gebruik gemaakt kan worden van data buiten de EU. Via de Klantenservice kan je dit vandaag de dag al regelen immers KPN is verplicht een aanpasbare dataroaminglimiet te hebben.

Twee dingen die KPN nog moet doen.

1) Standaard die limiet op €0,- zetten.

2) De mogelijkheid bieden binnen MijnKPN om zelf die limiet aan te kunnen passen al is het, net als bij Simpel, maar met een simpele switch alleen op €0,- (uit) of €60,50 (aan).