Skip to main content
Vraag

Verhoging van 1 EUR p/m voor mobiel internet voor onnodig product ‘Veilig internetten’

• June 10, 2026
  • 9 reacties
  • 163 keer bekeken

Zoals al veel mobiele abonnees voor mij heb ik inmiddels ook een mail ontvangen over de wijziging van voorwaarden en (wederom de zoveelste) kostenstijging, nu van 1 EUR per maand voor zogenaamd veiliger internetten. Als je er geen gebruik van maakt c.q. niet aanzet dan ga je er toch voor betalen. Voorjaar 2025 was het al een kostenverhoging van 1,25 EUR per maand, mijn voormalige Telfort abonnement is in 5 jaar tijd bij KPN circa 50% duurder geworden, oftewel een inflatie volgens de KPN-methode van circa 10% per jaar. Voorjaar 2027 zal KPN wel weer een andere reden hebben om een extra kostenverhoging door te voeren. Hoewel ze zich in steeds moeilijker bochten moeten wringen om de klant nog wat verder uit te wringen. Bij de klantenservice krijgen ze het eigenlijk ook niet meer uitgelegd, ze blijven daarom maar verwijzen naar de inhoud van de mail. Ze zijn niet meer dan een doorgeefluik van de top. Daar heb je dus als klant ook niets aan.

Voorbeeld van de volstrekt onzinnige, bijna schaamteloze uitleg door klantenservice (Erwin van KPN, zie onderaan de betreffende post) van deze prijsverhoging. Een prijsverhoging die in de mail aan klanten DIRECT gekoppeld is aan de invoering van het product Veilig internetten):

Samengevat komt het erop neer dat we een prijsverhoging (!) invoeren voor onze mobiele abonnementen en dat je kosteloos (!) gebruik mag maken van Extra Veilig Mobiel. Gebruik van de dienst is optioneel.

Zoals ik vorig jaar al uitgebreid heb toegelicht gaat dit extra geld (over vele abonnees gaat het om gigantische bedragen) linea recta naar dividend voor aandeelhouders en bonussen voor directie en managers, dit is namelijk de dubbele reden waarom KPN nog bestaat. Voor de geïnteresseerden lees het hier nog eens na: https://community.kpn.com/facturen-administratie-en-acties-125/ongevraagde-uitbreiding-van-aantal-gb-van-1-25-per-maand-630079

Mijn partner is inmiddels recent overgestapt naar een veel goedkopere provider, met zelfs meer GB’s dan bij het veel duurdere KPN. Ik ga na de zomervakantie idem overstappen. Heb een contract wat per maand opgezegd kan worden, dus zit niet vast aan een langere termijn. Ik kan een overstap ook andere klanten aanbevelen. Als velen dat gaan doen gaat het KPN uiteindelijk pijn doen. Overstappen is de enigste manier om KPN of andere soortgelijke bedrijven tot andere inzichten en gedrag te bewegen. 

Voor wat betreft het product glasvezel/thuisinternet waarvan de kosten in NL ook de spuigaten uitlopen: inmiddels lijkt de ACM langzaam door te krijgen dat we in NL een duopolie hebben van KPN en VodafoneZiggo: https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-verbiedt-overname-glasvezelnetwerken-delta-door-kpn-joint-venture. Beter laat dan nooit.

9 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 10, 2026

Hallo ​@Kritische gebruiker ,

Ik snap jouw klaagzang over de prijs van de mobiele abonnementen. Die zijn mij ook veel te duur en daarom heb ik ook geen mobiel abonnement bij KPN. 

Maar…….

Voor wat betreft het product glasvezel/thuisinternet waarvan de kosten in NL ook de spuigaten uitlopen: 

Daar ben ik het niet mee eens. De prijzen voor de combinatie thuisinternet en TV zijn niet tot nauwelijks gestegen in de afgelopen tien jaar.  

Je moet dan echter wel zelf actief regelmatig bij KPN switchen van abonnementvorm. Dat is gewoon mogelijk. Op dit moment (juni 2026) betaal ik 42,50 voor internet en 12,50 voor het eerste TV-abonnement. Per juli 2026 wordt dat 43,90 + 12,75 = 56,65. Betaal jij veel meer, dan kun je overstappen op de 2026 propositie. Dit zijn namelijk de huidige prijzen:

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 10, 2026

Altijd maar weer dat gezeur over aandeelhouders en bonussen. Het netwerk van KPN behoort tot de beste netwerken ter wereld! Daar mogen we trots op zijn! En ja dat kost geld! Stap gewoon over als het financieel niet meer haalbaar is of als je het er niet meer voor over hebt. 

Ik was nog vergeten om een link toe te voegen over de hoogte en de groei van de dividenduitkeringen van KPN en waar de ‘vrije cash flow’ grotendeels aan besteed wordt:

https://ir.kpn.com/shareholder-center/dividends/default.aspx

Starting in 2026, approximately 80% of Free Cash Flow will be distributed as dividends. For 2026, KPN intends to pay a regular dividend of € 0.20 per share (+10% y-on-y) and execute a € 250m share buyback. For 2027, dividend per share is expected to further grow by approximately 25% y-on-y to € 0.25. This implies that for the years 2025-2027, Dividend Per Share is now expected to grow at a CAGR of ~14% vs. ~7% previously. The remaining Free Cash Flow will be returned via share buybacks, with a cumulative target of up to € 1bn over 2024-2027. 

De jaarlijkse tariefverhogingen bij mobiel etc. verdwijnen dus voor een groot deel in de zakken van aandeelhouders.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 10, 2026

Ga ook even klagen bij je lokale supermarkt. Afgelopen 2 jaar zijn die prijzen omhoog geschoten. Voor sommige producten betaal ik nu 25 % meer dan toen. Dat is toch van andere orde!

Je oude huidige abonnement was al duurder bij aanvang 10 - 15 jaar gekeken. En nu nog zoveel jaar inflatiecorrectie ook.

Wil je weer op een lagere prijs verder vernieuw je abonnement dan. Zie prijsschema hierboven. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 10, 2026

Die aandeelhouders zijn vaak gewone mensen die wat meer rendement op hun spaargeld willen dan dat ze van de bank krijgen. Niets mis mee. Als kpn naar de bank moet voor geld dan betalen ze rente. Het beeld dat aandeelhouders altijd stinkend rijk zijn slaat echt nergens op.

@Noordzee 

Wij hebben naast mobiel (partner inmiddels overgestapt, ik ga dus volgen) ook nog internet via glasvezel KPN. Prijs in 2021: 30,75 EUR p/m (inclusief 5 euro korting p/m ivm mobiel abo). Prijs in 2026: 38,81 EUR (incl. korting ivm mobiel abo). Substantiële prijsverhoging lijkt mij. In juli gaat de volgende prijsverhoging eraan komen, dan gaan we naar > 40 EUR, en dit voor ALLEEN internet. Zonder korting ivm mobiel gaat dit dan in najaar > 45 EUR p/m worden. 

Wij hebben verder geen behoefte aan KPN TV of andere KPN producten. Via MijnKPN kun je de snelheid van het internetabo aanpassen, maar - dit zal je niet verbazen - je kunt niet minder snelheid kiezen en dus minder gaan betalen, alleen meer snelheid en dus meer betalen. Het draait niet om het zorgvuldig omgaan met de portemonnee van de klant maar om de bankrekening van de aandeelhouder. Het hele bedrijf KPN is op deze manier inmiddels gericht op financieel rendement en op continue waardegroei voor aandeelhouders. Als je de community een beetje doorneemt barst het van de klachten (technisch en anderszins), maar blijkbaar is hier geen geld voor om dit snel en adequaat op te pakken. De ‘vrije cash flow’ besteed KPN liever aan het nog meer pamperen van aandeelhouders.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 10, 2026

38,81 is ruim onder de normale prijs voor internet. Waarschijnlijk kom jij van bv Telfort of een andere overgenomen provider. 

Dat soort prijzen biedt KPN niet en dan heeft het ook geen zin om te vernieuwen naar de 2026-propositie. 

En jouw abonnement wordt dan inderdaad jaarlijks aangepast volgens een prijsindexcijfer. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 11, 2026

In juli gaat de volgende prijsverhoging eraan komen, dan gaan we naar > 40 EUR, en dit voor ALLEEN internet.

Dat is behoorlijk goedkoop! ​@Kritische gebruiker .

Huidige abonnement bij kpn is minimaal € 45 voor alleen internet. 200 Mb/s.

Er zijn goedkopere. Als Youfone voor circa € 38,50 per maand. Maar dat is maar 100 Mb/s. Deze provider biedt geen vaste telefoon. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • June 11, 2026

In Nederland is bijna “alles” erg duur als je dan gaat kijken naar het buitenland. We kijken maar wat graag naar het buitenland alleen niet als het Nederland niet goed uitkomt. Dan kijken we namelijk de andere kant op………..

Ja we hebben hier in Nederland de beste gezondheidzorg, het beste electriciteits netwerk maar dat kost het een en ander word je dan wijsgemaakt. Dat “beste” wordt dus duur betaald en dat hebben een heleboel mensen niet in de gaten. “Duur” hoeft namelijk niet altijd “goed” te zijn. Voorbeelden genoeg.