Skip to main content
Beantwoord

Verklaring waarom ik de melding krijg 'dit nummer is niet bereikbaar'

• April 26, 2025
  • 21 reacties
  • 300 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Mijn vrouw probeerde vanochtend mij buitenshuis te bereiken met haar mobiel met KPN prepaid.
Er werd steeds gemeld dat het nummer (de nummers) niet bereikbaar was (waren) en dat ze 1888 moest bellen. Dat heeft ze uiteindelijk gedaan. Een persoon kwam aan de lijn en die zou het regelen en dat is inderdaad gelukt.
Uiteindelijk was het een gesprek van ruim 3 minuten met 31 1400 1888 voor 4,42 euro.

Wat is dit voor raars? Dit lijkt me fraude. Verklaring?

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Spuki35 

Het nummer 1888 is het informatienummer om telefoonnummers op de vragen en als je daar om vraagt mee doorverbonden kunt worden.
Deze service kost geld, en dat staat ook keurig en helder vermeld op hun website.

Hoe werkt 1888 nummerinformatie?

1888 helpt je het nummer te vinden dat je nodig hebt en verbind je direct door. In Nederland én in het buitenland!

Je krijgt een van onze agents aan de telefoon die zal vragen welk nummer je zoekt. Wanneer het nummer gevonden is zal de computer het telefoonnummer voorlezen. Indien je het telefoonnummer nogmaals wilt horen, toets je een 2. Vervolgens word je direct en handsfree doorverbonden. De kosten bedragen € 1,20 per minuut, plus je gebruikelijke belkosten.

Dus je bent al sowieso 1,20 euro per minuut kwijt, en daar komen de gesprekskosten voor bellen met een KPN prepaid bovenop, en dat is 0,20 eurocent per mintuut.

18xy nummers ** kosten servicenummer + regulier tarief

Dus dat je dan op 4,42 uiteindelijk uitkomt, is in dit geval dus niet raar of vreemd, en heeft al helemaal niets met fraude te maken.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

21 reacties

Paul.K
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • April 26, 2025

1888 is van Nummerinformatie https://www.1888.nl/
Kan ze nu wel weer gewoon bellen?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 26, 2025

Uiteindelijk was het een gesprek van ruim 3 minuten met 31 1400 1888 voor 4,42 euro.

1400 is de telefoonnummer voor de overheid en kost als een normale vaste gesprek. Ook sommige gemeente is te bereiken onder 140x nummer, b.v. voor Rotterdam is 14010

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Spuki35 

Het nummer 1888 is het informatienummer om telefoonnummers op de vragen en als je daar om vraagt mee doorverbonden kunt worden.
Deze service kost geld, en dat staat ook keurig en helder vermeld op hun website.

Hoe werkt 1888 nummerinformatie?

1888 helpt je het nummer te vinden dat je nodig hebt en verbind je direct door. In Nederland én in het buitenland!

Je krijgt een van onze agents aan de telefoon die zal vragen welk nummer je zoekt. Wanneer het nummer gevonden is zal de computer het telefoonnummer voorlezen. Indien je het telefoonnummer nogmaals wilt horen, toets je een 2. Vervolgens word je direct en handsfree doorverbonden. De kosten bedragen € 1,20 per minuut, plus je gebruikelijke belkosten.

Dus je bent al sowieso 1,20 euro per minuut kwijt, en daar komen de gesprekskosten voor bellen met een KPN prepaid bovenop, en dat is 0,20 eurocent per mintuut.

18xy nummers ** kosten servicenummer + regulier tarief

Dus dat je dan op 4,42 uiteindelijk uitkomt, is in dit geval dus niet raar of vreemd, en heeft al helemaal niets met fraude te maken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 26, 2025

@Paul.K ​@Michel.uit.Arnhem Jullie spreken over kosten voor 1888 nummer maar ​@Spuki35 heeft het over bellen met de nummer 14001888, dat is de nummer voor de overheidsdiensten, in dit geval gemeente Delfzijl. Ik heb net deze nummer gebeld, kreeg te horen "Welcome bij de informatiedienst van de overheid, vandaag is een feestdag daarom zijn we gesloten….”

14-nummers

14-nummers

De 14-nummers zijn bedoeld om contact met de overheid op te nemen: het Contact Centrum Overheid belt u op 1400 en Dieren in Nood is bereikbaar op 144. Steeds meer gemeenten gebruiken een 14-nummer om bereikbaar te zijn. Zo gebruikt de gemeente Zoetermeer bijvoorbeeld het nummer 14079. De kosten voor het bellen naar een 14-nummer zijn hetzelfde als voor het bellen naar een vast telefoonnummer. 

Paul.K
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • April 26, 2025

@TDN 

Mijn vrouw probeerde vanochtend mij buitenshuis te bereiken met haar mobiel met KPN prepaid.
Er werd steeds gemeld dat het nummer (de nummers) niet bereikbaar was (waren) en dat ze 1888 moest bellen. Dat heeft ze uiteindelijk gedaan. Een persoon kwam aan de lijn en die zou het regelen en dat is inderdaad gelukt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 26, 2025

@TDN 

Paul.K
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • April 26, 2025

Laten wij de reactie van Spuki35 afwachten.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@TDN 

Ik weet werkelijk niet waar jij de informatie vandaan haalt, want het klopt in elk geval niet.

Het telefoonnummer van de Gemeente Eemsdelta (waar Delfzijl onder valt) is: 14 0596
Link naar contactgegevens: Contact met Gemeente Eemsdelta

Het telefoonnummer van de Rijksoverheid is: 1400
Link naar de webpagina: Rijksoverheid Contact

Het telefoonnummer van nummerinformatie en doorverbinden is: 1888
Link staat in de eerste reactie van ​@Paul.K 

Het telefoonnummer 3114001888 bestaat helemaal niet, dus hierin heeft TS ​@Spuki35 per ongeluk een foutje gemaakt, want hij bedoeld uiteraard het telefoonnummer 1888.

Dus laten we nu geen verwarring gaan schoppen binnen deze topic, daar heeft TS ​@Spuki35 helemaal niets aan, en geeft alleen maar ruis op de lijn.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 26, 2025

1888 is van Nummerinformatie https://www.1888.nl/
Kan ze nu wel weer gewoon bellen?

Bedankt voor de reactie. Ja, ze kan nu weer gewoon bellen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 26, 2025

Hoi ​@TDN 

Het telefoonnummer 3114001888 bestaat helemaal niet, dus hierin heeft TS ​@Spuki35 per ongeluk een foutje gemaakt, want hij bedoeld uiteraard het telefoonnummer 1888.

Dus laten we nu geen verwarring gaan schoppen binnen deze topic, daar heeft TS ​@Spuki35 helemaal niets aan, en geeft alleen maar ruis op de lijn.

Bij Verbruik in Prepaid app staat echt dat gebeld is naar 3114001888. Het staat NIET in de telefoon app.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 26, 2025

Hoi ​@Spuki35 

Hartstikke fijn dat het niets met fraude te maken  heeft, want daar was ik ERG bang voor

Maar …… : buiten onze schuld heeft mijn vrouw toch extra kosten gemaakt. Kan ik dat, in het belang van het algemeen, nog ergens aankaarten?
Het contact met KPN vind ik allerminst simpel.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 27, 2025

Hartstikke fijn dat het niets met fraude te maken  heeft, want daar was ik ERG bang voor

Maar …… : buiten onze schuld heeft mijn vrouw toch extra kosten gemaakt. Kan ik dat, in het belang van het algemeen, nog ergens aankaarten?

Hallo ​@Spuki35 ,

De kosten die jouw vrouw heeft gemaakt door zelf te bellen met 1888 krijgt ze van niemand terug. Dat de verbinding met jou via dat nummer wel tot stand is gekomen, is fijn. De reden dat rechtstreeks contact destijds niet gelukt is, kan verder allerlei oorzaken hebben. 

Het lag in ieder geval niet aan de mobiele telefoon van jouw vrouw, aangezien ze wel gewoon kon bellen met dat betaalde nummer. 

Het beste is (“in het belang van het algemeen”) om dit verder maar te laten rusten. Vertel jouw vrouw wel dat bellen naar 1888 heel duur is. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 27, 2025

Hallo ​@Spuki35 ,

De kosten die jouw vrouw heeft gemaakt door zelf te bellen met 1888 krijgt ze van niemand terug. Dat de verbinding met jou via dat nummer wel tot stand is gekomen, is fijn. De reden dat rechtstreeks contact destijds niet gelukt is, kan verder allerlei oorzaken hebben. 

Bedankt. Ik maak me er ook geen zorgen meer over, want het was geen gevaarlijke fraude.
Maar, wat kan een oorzaak zijn dat mijn vrouw geen verbinding kon maken met mijn nummers en 1888 wel? Wat overigens HEEL fijn was, want het was belangrijk.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 27, 2025

Dat is speculeren. Misschien had jouw telefoon toen even geen goede verbinding? Of jouw vrouw had met haar telefoon net heel even geen goede verbinding? Een tijdelijke storing? Kan van alles geweest zijn…….

• April 27, 2025

Een storing bij kpn (kan gebeuren) veroorzaakt kosten voor de gebruiker, dat is raar !
Het zal kpn sieren als ze uitzoeken hoe dit kon gebeuren en terugboeken ( + attentie ).

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 27, 2025

Een storing bij kpn (kan gebeuren) veroorzaakt kosten voor de gebruiker, dat is raar !
Het zal kpn sieren als ze uitzoeken hoe dit kon gebeuren en terugboeken ( + attentie ).

Bedankt. Ik ga er niet meer achteraan. Even geen goede verbinding kan altijd gebeuren?

• April 27, 2025

[..]  Even geen goede verbinding kan altijd gebeuren?

Dat is zeker ( met een mobiele telefoon )
Maar de melding is vreemd.
Je kon niet zelf het nummer bellen maar via een betaalde omweg wel.

Forum|alt.badge.img+3

Hoi ​@TDN 

Bij Verbruik in Prepaid app staat echt dat gebeld is naar 3114001888. Het staat NIET in de telefoon app.

Binnen de gespreksregistratie op het KPN Prepaid platform worden gebelde short codes vaak vertaald naar wereldwijd unieke telefoonnummers (heb ik bij 1233 ook een keer gezien). Die nummers zijn vaak niet direct aankiesbaar.

Volgens het in Nederland geldende nummerplan voor telefoon- en ISDN-diensten wordt 01400.. t/m 01499.. gebruikt voor netwerktechnische diensten (b.v. routering 1888).

Zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0010198/2024-12-16/0 .

• April 27, 2025

Dat ( hier boven) zal zo zijn, maar dat heeft voor de praktijk voor het bellen van een “normaal” bekend nummer geen invloed ( of begrijp ik het niet goed ? )

Er werd steeds gemeld dat het nummer (de nummers) niet bereikbaar was (waren) en dat ze 1888 moest bellen.

Waren dat voorkeur nummers, of misschien toch verkeerd ingetoetst ?

Forum|alt.badge.img+3

Mijn reactie hierboven was alleen bedoeld als uitleg waarom in de KPN Prepaid app het gebelde 1888 geregistreerd staat als 3114001888.

Het is trouwens nog maar de vraag of 014001888 op de Odido/Vodafone/etcetera netwerken naar hetzelfde verwijst als bij KPN.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 1, 2025

Dat ( hier boven) zal zo zijn, maar dat heeft voor de praktijk voor het bellen van een “normaal” bekend nummer geen invloed ( of begrijp ik het niet goed ? )

Er werd steeds gemeld dat het nummer (de nummers) niet bereikbaar was (waren) en dat ze 1888 moest bellen.

Waren dat voorkeur nummers, of misschien toch verkeerd ingetoetst ?

Mijn vrouw gebruikte de goede nummers. Ze gaf een nummer ook door aan 1888.