Skip to main content

De laatste tijd merk ik dat ik thuis niet meer kan bellen of gebeld worden. Ik heb wel 4g bereik. maar op het moment dat ik ga bellen valt het bereik plotseling weg. Ik dacht eerst dat het met mijn toestel te maken had, maar op andere plekken kan ik wel bellen. Op de dekkingskaart zie ik ook inderdaad dat er bij mij thuis geen bereik is. Dit is niet altijd zo geweest, maar ik kan ook niks vinden over een storing.

 

Ik wil daarom vowifi op mijn motorola g8 plus instellen. Ik heb daarvoor online een handleiding gevonden, maar het instellingen menu is bij mij afwijkend. Ook heb ik gelezen dat dit niet zozeer aan de telefoon ligt, maar of de provider het ondersteunt. Wie kan mij hier meer over vertellen?

Hallo @06Peter Welke Android-versier heb je?

Zelf heb ik een Motorola g 5G en werkt het perfect bij.

 


Hallo @06Peter Welke Android-versier heb je?

Zelf heb ik een Motorola g 5G en werkt het perfect bij.

 

Android 10, volgens mij worden er ook geen updates meer uitgegeven.


Hallo @06Peter 

 

Volgens iemand van Motorola zit het niet op dat toestel las ik op een ander forum, maar die post is ong. drie jaar geleden geplaatst, hopelijk is het via een update alsnog toegevoegd.

Als je deze handleiding volgt, zie je die Bellen via Wifi (VoWifi) instelling dan wel?: https://www.kpn.com/service/mobiel/instellen/hulp-bij-instellen.htm#!/device/motorola/moto-g-5g-dual-sim-model-xt2113-3/topic/bellen/wifi-bellen-vowifi/1

Als je het daar niet kan vinden ondersteunt de G8 Plus het niet.

Op mijn Android 11 toestel zit die instelling op dezelfde plek.


Hallo @06Peter 

 

Volgens iemand van Motorola zit het niet op dat toestel las ik op een ander forum, maar die post is ong. drie jaar geleden geplaatst, hopelijk is het via een update alsnog toegevoegd.

Als je deze handleiding volgt, zie je die Bellen via Wifi (VoWifi) instelling dan wel?: https://www.kpn.com/service/mobiel/instellen/hulp-bij-instellen.htm#!/device/motorola/moto-g-5g-dual-sim-model-xt2113-3/topic/bellen/wifi-bellen-vowifi/1

Als je het daar niet kan vinden ondersteunt de G8 Plus het niet.

Op mijn Android 11 toestel zit die instelling op dezelfde plek.

Dank je GeSp, maar helaas werkt dit bij mij.

Ik had ook al onderstaande handleiding gevonden, maar bij mij missen er menu items. Misschien dat het er in android 9 nog wel was maar bij android 10 is verdwenen.
https://deviceguides.ee.co.uk/motorola/moto-g8-plus-android-9-0/calls-contacts-messaging/turning-wi-fi-calling-on-or-off/

 

Ik kan ook geen instellingen voor VoLte vinden, mogelijk is dat waarom ik eerst wel bereik lijkt te hebben, maar het bereik weg valt op het moment dat ik ga bellen.

 


Dan ondersteunt het toestel het blijkbaar wel maar niet voor alle providers, die ondersteuning moet door Motorola toegevoegd worden.

Het lijkt ook volstrekt willekeurig bij Motorola, b.v. bij Vodafone UK werkt VoWifi b.v wel op de G10 maar niet op de G30.

Bij KPN werkt VoWifi i.i.g. wel op deze modellen (en de g 5G die JanD noemt):
Edge 20 Lite 5G
Edge 30 Pro 5G
Edge 30
moto g60s 4G

 

Zie je wel een 4G tekentje op je toestel en blijf je dat ook zien als je belt?
Als je 4G aan blijft en je kan tijdens bellen ook internetten via 4G dan heb je VoLTE.


Ik heb wel 4g bereik en kan internetten. Als ik netwerkvoorkeur op 3g of 2g zet heb ik geen bereik. 

Als ik probeer te bellen heb ik wel 4g, na het kiezen van het nummer valt mijn bereik opeens weg. Ik denk dat hij dan probeert over te schakelen op 2g. Ik zal eens proberen te bellen van een andere locatie om dat te bevestigen.


Waarschijnlijk gaat op die oudere g8 geen ondersteuning meer komen op Vowifi door Motorola. Daar steken ze geen energie meer in.

Tip: waar je ook een toestel koopt... check op de kpn site of kpn het zelf verkoopt. Dan zit je zeker goed qua ondersteuning van het netwerk. 

Lang niet alle merken ondersteunen het kpn netwerk volledig. Soms wel met 1 of meer modellen, maar dan weer niet met alle en ook niet oudere.Â