Ik heb een xiaomi 11T met hyperOS. variant: 1.0.7.0.UKWEUXM
Tot enkele weken geleden kon ik zonder problemen vowifi bellen.
Het toestel schakelde dan over als ik binnen in het huis geen GSM ontvangst had.
Sinds kort doet hij dat niet meer.
De instellingen die ik heb opgezocht op de KPN website heb ik ingesteld.
Ook staat vliegtuigstand niet aan.
Wij hebben een glasvezel abonnement van Caiway.
Ik weet niet of er iets veranderd is bij caiway en of ons externe ip adres wel op de white list staat. (deze staat in mijn profiel) Kan iemand van KPN dat nakijken aub.
Bij de instellingen van de simkaart kan ik wel VoLTE inschakelen en ook bellen met behulp van wifi. Ik kan echter geen netwerkvoorkeuren veranderen. Deze staat nu op voorkeur voor mobiele netwerken en zo eigenlijk WIFI moeten zijn.
Heeft iemand hier een idee wat het probleem kan zijn.
Bladzijde 1 / 1
Hi @theco23! Goed dat je je vraag hier stelt en gek dat VoWiFi ineens niet meer werkt.
Super dat je de instellingen en dergelijke al hebt nagelopen. Heb je het toestel ook al eens opnieuw opgestart sinds dit speelt? Mocht dat het ook niet oplossen, maak dan een belafspraak met ons hierover. Dan kan mijn collega alles met je doornemen en dit doorzetten naar de technische dienst, mocht dit nodig zijn.
Ik hoor graag van je hoe het verloopt!
Hi @theco23! Goed dat je je vraag hier stelt en gek dat VoWiFi ineens niet meer werkt.
Super dat je de instellingen en dergelijke al hebt nagelopen. Heb je het toestel ook al eens opnieuw opgestart sinds dit speelt? Mocht dat het ook niet oplossen, maak dan een belafspraak met ons hierover. Dan kan mijn collega alles met je doornemen en dit doorzetten naar de technische dienst, mocht dit nodig zijn.
Ik hoor graag van je hoe het verloopt!
Beste Sanne,
kun jij aub kijken of mijn IP adres op de KPN whitelist staat.
Misschien dat hierin de oorzaak te zoeken is.
Een belafspraak kan ik niet maken, omdat ik niet kan bellen. Heb geen vowifi ontvangst, daarom ook mijn vraag hier in het forum.
De telfoon heb ik als eerste opnieuw opgestart. Dat is het eerste wat ik doe als ik problemen heb en als tweede wordt dan de router opnieuw opgestart.
Alvast bedankt voor de hulp
Ah, je kunt zonder VoWiFi helemaal niet bellen? Dan wordt het inderdaad lastig.
Als bellen niet lukt en je hier snel contact over wilt dan kun je het beste een bericht sturen via X of Facebook. Dan kunnen mijn collega's daar je sneller helpen.
Mocht dat niet lukken, wil je dan nog doorgeven welke mobiele provider je hebt? Ik zie ook meerdere 06-nummers in je forumprofiel staan, speelt dit op beide nummers en hebben beiden dezelfde provider?
Beste sanne,
Alle abonnementen zijn van KPN. Deze heb ik geloof ik al 20 jaar of zo.
Alle nummers geven hetzelfde probleem.
Ik heb echter geloof ik het probleem ontdekt.
Omdat ik tegen de grens van Duitsland woon. (50mtr) heb ik de telefoon op roaming en automatische netwerk keuze staan. Tot enkele weken geleden maakte dit niets uit en als ik geen ontvangst had, ging de telefoon automatisch naar vowifi.
In de instellingen staat namelijk ook, automatisch aanmelden op een gsm netwerk welke ik tot kort gewoon gebruikte.
Het neemt dus bij automatische netwerkkeuze, het sterkste netwerk, ook al is dit ook extreem zwak telecom.de/KPN, en kan ik er niet mee bellen.
Ondanks dat KPN erbij vermeld staat, gaat hij dan niet naar vowifi en krijg ik bij de instellingen ook alleen maar de mogelijkheid tot instellen van voorkeur voor mobile netwerken, en niet de optie voor voorkeur voor wifi.
Dit kan ik alleen voorkomen door het zeer zwakke kpn 2g als voorkeurs netwerk in te stellen. Dan heb ik wel de mogelijkheid voor vowifi bellen, omdat ik dit dan ook kan aanvinken in de instellen van voorkeur via vowifi bellen. Het houdt echter in dat ik steeds handmatig het toestel op roaming en sterkste netwerk moet zetten als ik het huis verlaat. Dit is niet handig en wordt dan ook vaak vergeten, met als gevolg dat ik niet bereikbaar ben.
Zoals gezegd, had ik tot enkele weken geleden dit probleem niet. Dan sprong hij ondanks dat hij het zwakke vodafone.de/KPN had, gewoon naar wifi bellen om en kon ik de netwerk keuze dus gewoon op automatisch laten staan.
Volgens mij heeft KPN iets veranderd in de voorwaarden of zo, want vroeger kon ik wel via vodafon.de/KPN de optie wifibellen voorkeur instellen en nu niet meer.
Dit is namelijk een optie die de provider moet aanbieden en dit is weggevallen.
Het wifi netwerk waarop de telefoon zich moet aanmelden is gewoon een Nederlands IP adres van Caiway internet.
De mogelijkheid tot vowifi bellen is namelijk alleen maar mogelijk op een Nederlands IP adres wat ik dus ook heb.
Nog ideeën, tips of de oplossing voor mij?
gr. claudia
Jeetje wat lang! 20 jaar al. Super ook dat je de oorzaak gevonden lijkt te hebben.
Wat gek dat het nu niet automatisch weer naar KPN teruggaat als je vowifi wilt gebruiken. Dat klinkt mij als iets dat in de toestellen zelf zit, dus om dit uit te sluiten, gebruiken alle nummers Xiaomi toestellen of zijn ze van verschillende merken? Mocht het allemaal Xiaomi zijn, is dit niet toevallig na een update van de toestellen gekomen bijvoorbeeld?
Ik weet niet of vowifi eerder in het buitenland kon (of via een buitenlands netwerk), maar in een VoWiFi bij KPN artikel uit 2022 wordt genoemd dat dit in het buitenland niet kan. Dat is nu nog steeds zo, dus ik ben benieuwd of het dan toch niet iets in de toestellen is.
@theco23
Heb je misschien een probleem met je wifi signaal in huis? Waardoor je toestel op een Duits netwerk gaat roamen. Zoals jezelf aangeeft werkt vowifi in het buitenland niet. Daarom gebruikt kpn een whitelist en dat zou geen invloed moeten hebben op de instellingen van voorkeur wifi bellen in je toestel.
Hallo neville,
Als de gsm op automatisch netwerk zoeken staat, gaat hij vaak naar het ook zeer slechte ontvangen telekom.de/KPN.
KPN heeft hier zo goed als geen ontvangst zelf.
Vroeger sprong hij binnen dan zelf naar vowifi als de telefoon geen of maar 1 balkje ontvangst had. Nu doet hij dat niet meer als hij op telekom.de/KPN aangemeld is.
Als ik dan bij de vowifi instellingen kijk, kan ik de optie: voorkeur voor bellen over wifi niet aanzetten en neemt de telefoon vanzelf de optie voorkeur via mobile netwerk. (welke geen ontvangst heeft, en dus een domme voorkeur is). Ik heb de keus dus niet meer.
Zet ik het toestel in vliegtuigmodus en kijk dan bij de vowifi voorkeuren, dan kan ik de wifi voorkeur wel waar aanvinken.
Als ik automatisch netwerk kiezen uitzet en de uiterst zwakke KPN 2G (momenteel vindt hij namelijk het 3-4-5G netwerk niet) en aantik als voorkeur netwerk, dan kan ik wel de keuze voor vowifi gebruiken.
Ik moet dan wel weer als ik naar buiten ga, (bv: de hond uitlaten) mijn telefoon op automatisch zetten, om weer normaal gsm ontvangst te krijgen door automatisch netwerk voorkeur te gebruiken. Anders ben ik buitenshuis weer niet bereikbaar.
Dit alles is zeer vervelend en omstandig omdat ik 50 meter van de Duitse grens woon, en vroeger alles gewoon automatisch via automatische netwerk keuze werkte, en nu niet meer. Heel frustrerend allemaal.
En ik verwacht toch dat als de telefoon het telekom.de/KPN netwerk automatisch uitkiest, dat ik via dat netwerk toch de mogelijkheid van wifi bellen heb (krijg), welke ik normaal ook via kpn heb. Het is overduidelijk een samenwerking met kpn, want het wordt zo in de telefoon als netwerk weergegeven.
Ik hoop zo op een oplossing, want nu ben ik bijna nooit meer bereikbaar en in noodgevallen is dit bijzonder lastig als zelfs niet gevaarlijk.
@theco23
Vervelend dat het niet meer werkt…
Ik begrijp zodra je toestel op een Duits netwerk aan het roamen is dat de optie voorkeur voor wifi bellen niet beschikbaar is en dan ook niet werkt. Maar nu is de vraag waarom het vroeger wel goed ging. Het lijkt erop dat de Duits netwerken iets veranderd hebben waardoor het bereik in jouw huis voor de Duits netwerken beter is geworden waardoor het bereik van kpn minder is geworden. Of dat het kpn bereik minder is geworden door kpn zelf. Ik denk dat het wel een lastig probleem is... Je woont letterlijk in het grensgebied waar radiosignalen dus ook voor 2G, 3G, 4G en 5G elkaar kunnen storen. Nu weet ik wel dat operators met elkaar afstemmen om dit zo goed mogelijk te voorkomen. Kun je je postcode of woonplaats delen? Huisnummer niet delen wegens je privacy. Ik wil dan op antennekaart.nl kijken of er misschien te zien is of er wat veranderd is.
Voor de duidelijkheid. Zodra je toestel op een Duits netwerk geregistreerd is zal het niet lukken om vowifi van kpn te gebruiken. Aangezien je toestel op een Duits netwerk is geregistreerd en niet meer op het kpn netwerk geregistreerd is. Je toestel kan niet in Duitsland en Nederland geregistreerd zijn. Ongeacht dat je toestel op je eigen Nederlandse wifi zit. Het werkt wel als je toestel in vliegtuigmodus aan staat en alleen op wifi zit, want dan is het toestel niet verbonden met een mobiel netwerk en registreert je toestel zich via je wifi op het kpn netwerk voor vowifi. Dit heb je volgens mij ook zelf gezien.
Hallo neville,
Vroeger zat ik ook regelmatig op het duitse netwerk, (vodafone en telekom) en dan had ik geen probleem met vowifi. De telefoon constateerde volgens mij gewoon dat hij geen netwerk had en ging automatisch over naar vowifi op mijn eigen netwerk.
Ik vind het ook zeer storend, dat als de telefoon zelfs maar 1 streepje heeft, de gsm niet automatisch naar vowifi schakelt, want met 1 balkje kun je eenvoudig niet telefoneren. Het geluid valt dan steeds weg of de verbinding verbreekt.
Nu zie ook nog iets vreemds. Als ik op de telefoon naar -mobiele netwerken- ga voor het instellen van handmatig netwerk zoeken, geeft hij, als automatisch voorkeursnetwerk kiezen, Telekom.de aan. En ik heb een KPN kaart erin zitten. Hoe kan hij dan in vredesnaam als automatisch voorkeursnetwerk Telkom.de nemen???
Mijn postcode is 5855EM
@theco23
Ik heb gekeken op antennekaart.nl. Als ik naar de aantal masten kijk in de omgeving van je postcode dan is kpn voor jouw de beste keuze. Alleen kan ik niet zien of er wat gewijzigd is. Ik denk dat een kpn moderator je verder moet helpen of de klanten service bellen 0800-0402. En dan een dekkings klacht indienen. Dan kan iemand van de TD wellicht onderzoeken wat er aan de hand is.
Dank je wel neville
de klanten service bellen 0800-0402. En dan een dekkings klacht indienen. Dan kan iemand van de TD wellicht onderzoeken wat er aan de hand is.
Dit zijn dan inderdaad de beste opties, of de terugbelafspraak die ik noemde. Je gaf aan dat bellen zo niet lukt, dus een berichtje via Facebook of X is ook een optie. Als je daarbij gelijk het 06-nummer waar het om gaat meestuurt en de rest van je gegevens, dan kan mijn collega dit verder met je oppakken en een melding bij de technische dienst maken als dit nodig is.
Hopelijk is de oorzaak, en daarmee de oplossing, dan snel gevonden!
En inderdaad bedankt voor het meedenken @Neville!
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.