Skip to main content

Heb+vragen+m.b.t.+2G+naar+4-of+5G.+Kan+geen+antwoorden+vinden.

 

Gebruik als je blieft de spatiebalk.

En stel ze hier met spaties. Dan hebben wij vast de antwoorden. Er is hier veel kennis.


Veel succes! 


Hallo @Hardwerrorman ,

Op 1 december 2025 stopt KPN definitief met 2G. We zetten ons 2G-netwerk uit omdat steeds minder mensen 2G gebruiken en al internetten via 4G en 5G. Bovendien zetten we de frequenties van 2G in voor ons 4G- en 5G-netwerk. Zo wordt het 4G- en 5G-netwerk nóg sneller en nóg beter.
 

bron: 

 

Let op: In december 2025 stopt het 2G netwerk bij KPN

Meer informatie hierover kun je vinden in het onderstaande topic:

 


Hallo PeterG,

Bedankt voor je reactie waar ik niets aan had.

Noordzee ook bedankt, daar las ik voor het eerst de exacte datum.

 

KPN heeft van mijn spacebar het plussign gemaakt. KPN is zo stom, daarom heb ik mijn aan hen geschreven vraag zo gekopieerd en hier geplaatst.

Ik gebruik nu 15 jaar voor 2G, tot volle tevredenheid  mijn Sony-Ericsson J120i, met de eerste accu nog, terwijl ik meteen een tweede J120i kocht omdat die compleet goedkoper was € 25,-- dan een extra reserve accu à € 39,--. Ik gebruik het toestel alleen wanneer we beiden weggaan van huis en dus onze landlijn niet kunnen gebruiken. Het pre-paid toestel gebruik ik om onderweg bereikbaar te zijn voor noodgevallen of om in zo'n geval zelf te bellen of te SMS-en.

Nu KPN meer geld wil verdienen door de frequenties van 2G voor wat anders te gebruiken, zadelen zij mij op met kosten voor een ander en veel duurder toestel met features die ik niet nodig heb in een telefoon. Ze schrijven ook niet hoeveel ze bij de prijs van een nieuw toestel bijbetalen in de dwangpositie waarin zij mij plaatsen! Terwijl ze kapitaalkrachtig genoeg zijn om dat te doen! Mijn pensioentje is in de afgelopen 16 jaar meer dan 30 % in waarde achteruit gegaan!

Maar ik wacht wel af tot december 2025, want het is de vraag of ik dàn nog leef! Ik hoop deze maand 81 jaar te worden en was in 1968 ( was jij toen al geboren?) op computers the quick brown fox jumps over the lazy dog aan het typen, om keyboards te testen, drie jaar later voor hetzelfde doel kaufen sie ihrer frau jede woche vier gute und bequeme pelze xy.  En dertig jaar geleden deed ik toch nog een typecursus en haalde het praktijkdiploma: 130 aanslagen/minuut. Dus ik weet heus wel hoe en wanneer ik een spatiebalk dien te gebruiken!

Hartelijke groet, HardwareERrorMAN.


 

Noordzee ook bedankt, daar las ik voor het eerst de exacte datum.

 

Ik gebruik nu 15 jaar voor 2G, tot volle tevredenheid  mijn Sony-Ericsson J120i, met de eerste accu nog, terwijl ik meteen een tweede J120i kocht omdat die compleet goedkoper was € 25,-- dan een extra reserve accu à € 39,--. Ik gebruik het toestel alleen wanneer we beiden weggaan van huis en dus onze landlijn niet kunnen gebruiken. Het pre-paid toestel gebruik ik om onderweg bereikbaar te zijn voor noodgevallen of om in zo'n geval zelf te bellen of te SMS-en.

Maar ik wacht wel af tot december 2025,

Graag gedaan. December 2025 is pas over een kleine twee en een half jaar. En die tijd heb jij wel een nieuwe telefoon verdiend. En gelukkig zijn er ook nog goedkope telefoons te koop die niet alle functies hebben van een "smarttelefoon".   

(En ja, zowel PeterG als ik waren in 1968 al geboren.) 


Bedankt voor je reactie waar ik niets aan had.

Je stelde ook geen vraag of vragen……

Er zijn prima 'gewone’ telefoontjes te koop voor gebruik via het 4G netwerk. Zien er uit als een GSM. Ook minder duur dan een smartphone die je overigens al vanaf zo'n € 96,60 (Xiaomi) kan krijgen.

GSM look alikes voor 4G:

Zoals de Nokia Flip Phone. € 79. Diverse kleuren.

Ook: Cat S22 Flip. € 119,98

Nokia 8210 4G. € 82,99

2G (GSM 2) loopt tot en met maart** 2025 🙂 (dus niet december Noordzee). Dus het duurt nog even; een kleine 2 jaar. 10€ per maand opzij leggen en je hebt tijdig een nieuwe mobiel.

**zie onder alinea over slimme meters: 

https://www.kpn.com/zakelijk/blog/-de-toekomst-van-iot-vraagt-om-meer-dan-2g.htm

garanderen van 2G tot april 2025.


@ Noordzee en PeterG,

 

Bedankt voor jullie uitgebreidere maar ook tegenstrijdige antwoorden.

@ PeterG: 10€ per maand opzij leggen en je hebt tijdig een nieuwe mobiel. Waar moet je dat vandaan haken als iedere maand te lang is? Ik luister wel in mijn kennissenkring of iemand zijn/haar 4- of 5G afdankt omdat het een “earley innovator met de geldpest” is. Zodat ik zijn/haar afgedankte toestel kan overnemen. Zal een adv. bij AH op het bord prikken.

Overigens had ik meer vragen die ik aan de KPN-adviseur zou willen stellen die mij vanochtend om 11:45 uur zou bellen. Vast bevestigde afspraak, maar daar zit ik nu, 14:25 uur, nog op te wachten. Waar een groot bedrijf klein in kan zijn! Maar groot in onbetrouwbaarheid!

Ik heb inmiddels een nieuwe SIM-kaart voor het 4- en/of 5G netwerk die binnen 30 dagen geactiveerd moet worden. Nu is mijn vraag: wanneer ik dat niet doe, omdat ik nog geen 4- of 5G bestendige telefoon heb, is dan het aanvragen van een nieuwe SIM-kaart met mijn GSM-nummer weer gratis zoals nu?

Rest mij de vraag of deze nieuwe SIM-kaart in mijn Sony-Ericsson J120i werkt en het pre-paid beltegoed van ongeveer € 15,-- op de nieuwe kaart is meegenomen

Hartelijke groet, HardwareERrorMAN.


Hallo @Hardwerrorman ,

Op 1 december 2025 stopt KPN definitief met 2G. We zetten ons 2G-netwerk uit omdat steeds minder mensen 2G gebruiken en al internetten via 4G en 5G. Bovendien zetten we de frequenties van 2G in voor ons 4G- en 5G-netwerk. Zo wordt het 4G- en 5G-netwerk nóg sneller en nóg beter.
 

bron: 

https://www.kpn.com/zakelijk/mobiel/2g-naar-4g-en-5g.htm

 

@PeterG : De link hieronder die jij aanhaalt is van 5 juli 2019. Die informatie is inmiddels achterhaald. 

https://www.kpn.com/zakelijk/blog/-de-toekomst-van-iot-vraagt-om-meer-dan-2g.htm


De link hieronder die jij aanhaalt is van 5 juli 2019. Die informatie is inmiddels achterhaald. 

https://www.kpn.com/zakelijk/blog/-de-toekomst-van-iot-vraagt-om-meer-dan-2g.htm

Maar daar staat toch “tot april 2025".  Dat staat er zelfs tot 2 x toe in. Ik vraag me echt af wie er niet goed leest, @Noordzee  😎.

Dit is ook het bericht wat ik bij mijn weten aanhaal.


Ik heb inmiddels een nieuwe SIM-kaart voor het 4- en/of 5G netwerk die binnen 30 dagen geactiveerd moet worden. Nu is mijn vraag: wanneer ik dat niet doe, omdat ik nog geen 4- of 5G bestendige telefoon heb, is dan het aanvragen van een nieuwe SIM-kaart met mijn GSM-nummer weer gratis zoals nu?

Bij mijn weten kan je die simkaart ook in een 2G telefoon activeren.

 

Rest mij de vraag of deze nieuwe SIM-kaart in mijn Sony-Ericsson J120i werkt en het pre-paid beltegoed van ongeveer € 15,-- op de nieuwe kaart is meegenomen

Als je die als vervanging op je huidige nummer hebt aangevraagd dan wel.


@PeterG

Nogmaals, ik ga uit van dit bericht :

https://www.kpn.com/zakelijk/mobiel/2g-naar-4g-en-5g.htm

Op 1 december 2025 stopt KPN definitief met 2G. We zetten ons 2G-netwerk uit omdat steeds minder mensen 2G gebruiken en al internetten via 4G en 5G. Bovendien zetten we de frequenties van 2G in voor ons 4G- en 5G-netwerk. Zo wordt het 4G- en 5G-netwerk nóg sneller en nóg beter.

 

Duidelijker kan toch niet? 

 

(In het vier jaar oude bericht wat jij aanhaalt wordt gesproken tot tenminste april 2025.) 


@PeterG

Nogmaals, ik ga uit van dit bericht :

https://www.kpn.com/zakelijk/mobiel/2g-naar-4g-en-5g.htm

Op 1 december 2025 stopt KPN definitief met 2G. We zetten ons 2G-netwerk uit omdat steeds minder mensen 2G gebruiken en al internetten via 4G en 5G. Bovendien zetten we de frequenties van 2G in voor ons 4G- en 5G-netwerk. Zo wordt het 4G- en 5G-netwerk nóg sneller en nóg beter.

 

Duidelijker kan toch niet? 

 

(In het vier jaar oude bericht wat jij aanhaalt wordt gesproken tot tenminste april 2025.) 

Inderdaad. Lijkt me gezien de recentere datum beter.

Dan is er, tot december 2025 (!), nog zo'n 2,5 jaar 2G / GSM 2 in de lucht. Dan hoef je je, @Hardwerrorman , voorlopig nog geen zorgen te maken over het gebruik van je huidige telefoontjes!

…..zelfs een 4G / 5G simkaart zou dan nog niet nodig zijn. Zelf heb ik in mijn Nokia-tje 2310 (GSM) met prepaid sim ook nog een 2G/3G simkaart zitten. Ik heb namelijk besloten die met einde 2G stop te zetten. Maar dat kan ik makkelijk zeggen met ook nog een smartphone met abonnement. Vaste telefoon is hier wegens de hoge kosten allang verdwenen.


Hallo jongens,

Goed dat jullie het onder elkaar even uitzoeken voor mij. Toch dec. '25 dus.

Nu maar even testen of de nieuwe SIM-kaart werkt in de J120i, of het beltegoed is meegenomen en de contactnummers van de oude kaart.

Ben benieuwd, anders heb ik dit week-end een bult werk door KPN.

H.g. Hardware ERror MAN.


en de contactnummers van de oude kaart.

Als die op je simkaart staan/stonden dan worden ze NIET meegenomen. Even noteren voordat je de oude simkaart dus verwijderd. Maar zelfs als je de nieuwe al geactiveerd hebt en de oude dus niet meer werkt…. de contacten kun je daarvan altijd nog aflezen 😀.

Nog veel plezier van die leuke oude telefoontjes de komende ca. 2 jaar. 💪

PS Je weet de gebruiks voorwaarden waaronder prepaid geldig blijft neem ik aan?

En hier wat weetjes over je toestel. o.a. introductie in de winkels 22 augustus 2009.

https://tweakers.net/pricewatch/237678/sony-ericsson-j120i/specificaties/


Hallo PeterG,

Altijd krijg ik van KPN een SMS wanneer mijn beltegoed dreigt te verlopen omdat ik te weinig gebruik heb gemaakt van SMS of telefoon. Een enkele keer pleeg ik wel een SMS-je, via mijn Sony-Ericsson

Weet je trouwens dat Nokia zo’n 20 jaar geleden, wanneer je een boodschap via het Short Message System verstuurde, het attentie signaal in Morse code werd geseind? Je hoorde dan wanneer er een bericht voor je was: dih dih dih  dah dah  dih dih dih en er werd dus geseind: … __ … en dit betekent al meer dan honderd jaar S M S. Er zullen bij Nokia ook wel radio-zendamateurs met het ontwerp van de eerste GSM-telefoons bezig zijn geweest. Van Ericsson weet ik het zeker. Die afdeling zat in Enschede en daar werkten kennissen van mij aan het ontwerp en zijn radio-zendamateurs, net als ik dit jaar al 50 jaar ben.

H.g. Hardware ERror MAN.