Hoi @meganizer! Je brengt een heel valide vraag naar voren en ik heb hierop nog niet gelijk een antwoord. Het valideren via IDIN is een mooi alternatief wanneer SMS-verificatie niet voldoet op het moment. Ik kan je niets beloven, maar ik ga een poging doen om een antwoord te achterhalen waarom wij dat niet aanbieden. En of eventueel in de toekomst een vergelijkbare dienst beschikbaar komt.
Hoi @meganizer
Waar heb gelezen of gezien dat Odido werkt met iDIN voor de multisim?
Kun je daar een link van sturen?
Heb zelf even uitgebreid gezocht op de website van Odido, bij multisim voor de smartwatches, maar nergens wordt er gesproken over het activeren van multisim met iDIN.
Wel met een QR-code of doormiddel van inloggen op je Mijn Odido account via de Watch App op de Apple Watch, net zoals het bij KPN werkt.
iDIN wordt hoofdzakelijk gebruikt door banken en overheidsinstellingen ter verificatie, of om je actuele gegevens op de vragen bij de BKR in Tiel.
Daarnaast ondersteunen niet alle banken iDIN als verificatie middel.
Zo staat het vermeld op de website van Odido, precies dezelfde procedure die ook KPN hanteert:
-
Hoe kan ik Multisim kopen en koppelen aan mijn Apple Watch?
Belangrijk : doe dit via de “Watch App” op je iPhone
1. Open de “Watch app” op je iPhone..
2. Ga naar Mobiel netwerk.
3. Check of je de melding over een aanbiederupdate ziet. Klik dan op Werk bij.
4. Klik op de knop Configureer mobiel netwerk.
5. Log via de “ Watch app” op je iPhone in op je “Mijn Odido” bestelpagina.
6. Na inloggen kom je op de Multisim bestelpagina terecht en kan je hier een nieuwe Multisim kopen
7. Check of je een bevestiging van je bestelling krijgt. Je Apple Watch wordt nu ingesteld.
Dit zelfde geldt ook voor de Samsung Watches.
Dus vandaar dat ik erg benieuwd ben geworden, waar je het verhaal omtrent iDIN bij Odido vandaan hebt gehaald.
Hallo Michel
Het gaat hier niet om een multisim maar om de e-sim en gewone simkaart
Als je de e-sim kwijt raakt bij een kapotte telefoon kun je zelf geen nieuwe sim kaart meer aanvragen omdat de sms code naar de kapotte e-sim verstuurd gaat worden
Daarom heeft Odido deze methode ontworpen
Odido iDin
Mijn vraag is alleen waarom KPN dit nog niet aanbied
Deze is in behandeling door Arjan van KPN zag ik
Groet, Meganizer
Ik heb goed nieuws @meganizer. Wij zijn bij KPN ook bezig om een alternatief met 2FA aan te bieden aan de klant om bijvoorbeeld de e-sim te activeren. Verder kan ik er nog niet veel over vertellen, maar de verwachting is dat het begin volgend jaar beschikbaar komt.
Dus voor nu heb je in jouw geval nog een nieuwe fysieke sim nodig om de e-sim weer te activeren, maar dat wordt binnenkort veel makkelijker. Ook handig voor de mensen die in het buitenland zijn, hun toestel kwijt zijn en graag op een nieuw toestel de e-sim willen activeren.
Hoi @Arjan van KPN
Dat is goede en mooie ontwikkeling, dat KPN ook met een alternatief gaat komen in 2025.
Al vind ik persoonlijk ook makkelijk zoals het momenteel gaat, maar een extra alternatief erbij is alleen maar goed en positief.
Als het maar geen iDIN gaat worden, aangezien mijn bank “de Triodos Bank” dit niet meer ondersteund.
Triodos schreef hierover op haar eigen website het volgende:
Triodos Bank biedt vanaf 1 juni 2021 niet langer het online identificatiemiddel iDIN aan. De reden hiervoor is dat het gebruik door onze klanten erg beperkt is gebleven. Het blijven aanbieden van iDIN staat daardoor niet meer in verhouding tot de inspanningen die nodig zijn voor de doorontwikkeling van het identificatiemiddel. Heb je naast een rekening bij Triodos ook een rekening bij een andere bank die iDIN aanbiedt, dan kun je iDIN via die bank blijven gebruiken. Daarnaast bieden de meeste websites waarop je kunt inloggen met iDIN ook alternatieve methodes aan om in te loggen.
Ook de ASN bank, de nieuwe naam van de Volksbank ondersteund iDIN niet.
Dus een hele grote groep Nederlanders kunnen er geen gebruik van maken, dus ik hoop dat KPN daar heel bewust een andere methode voor kiest om te verifiëren in 2025.
Of het nou iDin of iets anders is, het zou geweldig zijn. Ik was laatst bij mijn opa want hij had te vaak de pincode fout ingevoerd en daarna ook 10x een pukcode. Het aanvragen van een nieuwe sim was erg lastig aangezien er geen verificatie sms'jes binnen kwamen en bellen lastig ging in de avond. Met iDin had ik hem kunnen overzetten op e-sim en had alles direct gewerkt.
Of het nou iDin of iets anders is, het zou geweldig zijn. Ik was laatst bij mijn opa want hij had te vaak de pincode fout ingevoerd en daarna ook 10x een pukcode. Het aanvragen van een nieuwe sim was erg lastig aangezien er geen verificatie sms'jes binnen kwamen en bellen lastig ging in de avond. Met iDin had ik hem kunnen overzetten op e-sim en had alles direct gewerkt.
Hoi @Ik_Combineer
Ik vind het opzicht prima als KPN ook voor iDIN zou kiezen, maar daarbij zou ook een extra alternatief bij moeten komen, voor klanten die bij de Triodos Bank of de ASN Bank bankieren en géén gebruik kunnen maken van iDIN omdat hun bank dat simpelweg niet ondersteund.
Ik zit zelf bij de Triodos Bank omdat dat de duurzaamste bank van Nederland is, samen met de ASN Bank de nieuwe naam van de Volksbank, SNS, Regiobank en Reaal.
Ik ben zeer tevreden over de Triodos Bank en ben absoluut niet van plan om over te stappen naar een andere bank speciaal voor iDIN.
KPN dient ook rekening te houden met deze grote groep klanten.
DiGiD zou de meest perfecte oplossing kunnen zijn, want dat is eveneens een zeer goede manier om je te kunnen verifiëren, en via de DiGiD App gaat het ook nog eens heel gemakkelijk.
Je kunt het ook gebruiken met een SMS code.
@Michel.uit.Arnhem met de DigiD via een sms code, die komt ook op de sim kaart aan die niet langer functioneert dus die ontvang je niet hier zou iDin dan een goeie oplossing zijn of zoals KPN misschien wat anders heeft bedacht
ik heb het zelf tijdens het overstappen gehad, ik kom vanaf Odido en ben naar een sim only van KPN gegaan met e-sim. Op de dag dat ik werd overgezet had ik geen signaal meer op de e-sim van Odido en kreeg ik een mail van KPN of ik mijn e-sim even op wou halen uit de KPN app. De app erop zetten geen probleem maar voor het activeren van de e-sim wordt er een sms naar mijn telefoon nummer gestuurd waar geen werkende simkaart meer aan zit dus op dat moment zit je gewoon klem.
Ongeveer een zelfde verhaal kan gebeuren als je toestel kapot gaat waar de e-sim van KPN op staat dan heb je ook een telefoonnummer zonder werkende simkaart
@Michel.uit.Arnhem met de DigiD via een sms code, die komt ook op de sim kaart aan die niet langer functioneert dus die ontvang je niet hier zou iDin dan een goeie oplossing zijn of zoals KPN misschien wat anders heeft bedacht
ik heb het zelf tijdens het overstappen gehad, ik kom vanaf Odido en ben naar een sim only van KPN gegaan met e-sim. Op de dag dat ik werd overgezet had ik geen signaal meer op de e-sim van Odido en kreeg ik een mail van KPN of ik mijn e-sim even op wou halen uit de KPN app. De app erop zetten geen probleem maar voor het activeren van de e-sim wordt er een sms naar mijn telefoon nummer gestuurd waar geen werkende simkaart meer aan zit dus op dat moment zit je gewoon klem.
Ongeveer een zelfde verhaal kan gebeuren als je toestel kapot gaat waar de e-sim van KPN op staat dan heb je ook een telefoonnummer zonder werkende simkaart
Hoi @meganizer
DiGiD werkt voornamelijk nog door middel van de DiGiD App waarmee je inlogt, hiervoor is géén sms code meer nodig, je scant namelijk met de DiGiD App een QR-code en logt daarmee in.
Er zijn nog maar een handje vol Nederlanders die nog een SMS laten sturen.
Vandaar dat DiGiD ook gemakkelijk naast iDIN zou kunnen werken als verificatie methode op KPN (dan heb je als klant ook een keuze), zodat ook de klanten die bankieren bij de Triodos Bank en de ASN Bank een goede mogelijkheid krijgen om zich te kunnen verifiëren bij KPN.
@Michel.uit.Arnhem
Nu ik er zo over na denk hoe het zal gaan dan zou DigiD ook wel een sterk punt zijn
Je huidige toestel gaat kapot met de e-sim erop
Een familielid heeft een toestel voor je te leen en hier wil je je nummer op hebben, je stelt het toestel in en download de DigiD app deze kun je middels je ID Kaart zonder SMS code activeren en gebruiken om zo de nieuwe (e-)sim aan te vragen en te activeren