Skip to main content

hallo

 

Op 31-08 zijn we naar Turkije gegaan en door de drukte helaas vergeten roaming uit te zetten wat voor extra kosten voor 2 mobiele nummers inhoud. Ik had zelf naar huis geapped dat we aangekomen waren maar mijn vrouw had alleen de telefoon aangezet die een automatische update heeft uitgevoerd.

Door de drukte en vergeten dat Turkije geen EU is en de SMS over het hoofd gezien is dus de rekening opgelopen. 

Op 1 september gaat KPN dus weer direct over op incasseren van de kosten omdat roaming nog steeds aanstaat . Waarom niet na de eerste keer het internet blokkeren en wachten dat de klant dit bewust weer aanzet? De telefoon van mijn vrouw is op 31-08 in de kluis gelegd maar niet uitgezet. de telefoon haalt automatisch updates op wat weer kassa is voor KPN.

Ik snap dat dit mijn eigen fout is maar dit is wel erg zuur omdat dit de laatste dag van de huidige en eerste van de volgende maand was. Blokkeer het internet nadat de data is opgebruikt en zet niet bij de eerste van de maand dit weer aan niet iedereen denkt aan het feit dat roaming alleen in de EU van je bundel afgaat en Turkije is nog geen EU. Voor de US wist ik dit en heb dit indertijd direct uitgezet.

gegroet

 

Wishmaker

Hi @Wishmaker! Ik vind het bijzonder vervelend dat het op die manier niet bij 1 keer blijft. Wel heb ik voor in de toekomst een opossing voor je. 

Door “bescherming aan” te sms’en naar 1266 wordt de limiet naar 0 euro gezet. Wanneer je een bundel aan hebt staan en deze op is wordt je automatisch gevraagd of je akkoord gaat met de kosten. Nog voor er een euro in rekening wordt gebracht. 

Meer hierover lees je in ons topic over mobiel in het buitenland. Ik hoop dat je volgende reis naar het buitenland hiermee volledig vrij is van financiële verrassingen. 


De datalimiet loopt per factuurperiode inderdaad. Als je verblijf dan 2 periodes beslaat en je hebt geen Turkije bundel (data only) dan kan de rekening oplopen tot 2 x € 60,50 = € 121,--.

Zuur natuurlijk.

Zet voor de toekomst dit buiten-EU verbruik uit. Dat wordt uitgelegd via de link die Bram hierboven geeft.


@ Bram

Ik snap dat ik door het niet uitzetten van dataroaming de eerste dag 60,50 € moet betalen dit is mijn eigen stomme fout. Maar dat direct de dag erna omdat het de eerste van de maand is dit weer wordt aangezet is zuur en zoals al gezegd de telefoon van mijn vrouw is op de 31ste de kluis ingegaan maar helaas in standby stand waardoor de telefoon updates heeft gedaan(= kassa voor KPN)  . Omdat ik die meldingen op mijn telefoon  kreeg de telefoon  de avond van 1 sept uit de kluis gehaald maar dit was dus te laat 2 dagen a 60,50€ zonder ook maar een app of iets dergelijks verstuurd te hebben .Het zou handiger zijn en klantvriendelijker als dit door mezelf aangezet zou worden en niet automatisch . Maar dat zal technisch niet mogelijk zijn enk ik dat KPN dit zou doen

 

@Peter ik ben reeds vaker buiten de EU opvakantie gegaan en als ik naar bv de USA ga weet ik dat ik dit moet doen maar Turkije is geen EU en dat vergeten heel veel mensen waaronder ik:( 


Je kan die marge van € 60,50 permanent op 0  zetten. Heb je er nooit meer last van!


In de KPN nieuwsbrief van juni 2023 werd dit probleem met als voorbeeld Turkije behandeld. Soms helpt om die dingen te lezen. Je hebt gewoon pech met de factuurperiodes. Helaas een dure les voor jullie. En denk ook aan veerboten! Ook bij onze eigen Waddeneilanden.