Skip to main content

Wanneer zet Kpn GPRS uit.

In deze link is het duidelijk dat 2g stopt december 2025.

Geldt dit dan ook voor het GPRS signaal wat de slimme meter nodig heeft voor de communicatie.

Mijn slimme meter is oud en heeft een interval van 10 seconden.

Vervangen door Enexis kost 200 euro.

Op internet kwam ik 2029 tegen vandaar de vraag.

Als het al eind volgend jaar is wacht ik wel even op de meter swap.

Dat scheelt toch wel weer 200 euro.

 

 

 

Klopt. Voor de slimme meters gaat gprs langer door dan 2G / GSM. Dit geeft de bedrijven langer de rijd de meters voor 4G exemplaren te vervangen. 

Een moderator gaf een paar maanden geleden deze informatie. 

Maar de meter moet sowieso vervangen worden. Het is dus uitstel van executie met die € 200. Schandalig dat ze dat rekenen trouwens. 

Bellen en sms via 2G stopt echt per 1 december 2025.


@PeterG 

Bedankt voor je antwoord.

Dan moet ik me even bedenken of ik de meterswap doe.

 


Die meter omruil moet toch…

Gprs gaat ook uit, al is het in 2029. De meter meet dan  nog, maar geeft het niet meer automatisch door. 


Wanneer zet Kpn GPRS uit.

In deze link is het duidelijk dat 2g stopt december 2025.

Geldt dit dan ook voor het GPRS signaal wat de slimme meter nodig heeft voor de communicatie.

Ja GPRS is data op GSM netwerk, als 2g stopt, dan stopt ook GPRS. Maar er stand op nu.nl een artikel 

“Voor de slimme meters wordt zeer waarschijnlijk door KPN een uitzondering gemaakt tegen wel fors hogere kosten, voor de rest van de markt is 1 december 2025 de einddatum.”

 

Mijn slimme meter is oud en heeft een interval van 10 seconden.

Vervangen door Enexis kost 200 euro.

Deze kosten is alleen voor jou als je zelfs om een nieuwe slimme meter vraag. Als Enexis het doet, is het gratis (je betaal wel de huur, verstopt in netbeheerderkosten)

Het kan ook zijn dat Enexis toch niet meteen gaat vervangen, dan heb je weer een domme meter en Enexis vraagt weer ieder jaar om meterstanden. 


Dat is mij allemaal bekend.

Ik heb een nieuwe meter nodig voor domotica toepassingen.

De interval van 10 seconden is gewoon te traag.

Dat is niet handig met een thuisbatterij die via p1 poort wordt gestuurd.

Daarnaast wil ik ook spanning uitlezen.

Mijn meter heeft DSMR 4.2 vrij oud.


Reageer