Skip to main content
Antwoord

Wat is down/up snelheid bij sim only 30GB als er max 300 Mbit/s snelheid staat?

• October 24, 2025
  • 10 reacties
  • 113 keer bekeken

Rene Heerde
Topper
Forum|alt.badge.img

Ik twijfel, dacht om Budget Mobiel onbeperkt data te nemen, maar is dat te doen als je vooral YouTube, tiktok, telegram, mail, WhatsApps en facebook gebruikt?

Heb een IPhone 13 mini met down Mbps 25 en up 10 Mbps voldoende aan?

of kan ik beter een KPN sim only 30GB  - Staat max 300 Mbit/s snelheid van KPN,

Wat is dan de down /up snelheid?

En 30GB hoe lang doe je daarmee, hebben jullie een idee?

Beste antwoord door PeterG

Als je verre reizen wilt maken. ​@Rene Heerde 

Budget werkt niet buiten de EU!!

Dat wil zeggen, ze hebben er geen bundels voor.

En dat wordt héél erg duur dan. Data onder andere € 2,50 per MB. Dat wordt een héél duur appje. 

Bellen buiten de EU zonder bundel is daar € 2,00 per minuut. Ting ting. Kaching.

Maar ja, daar is het een goedkope provider voor. 

Kijk niet alleen naar een maandbedrag! Maar ook type provider. Wat dat betreft zou ik, ook met reizen, kpn aanraden. 

En met jou gebruik is thuis 1 Gb/s ook totale overkill. Qua bandbreedte, je zult nooit de 100 Mb/s aantikken. En dus ook qua maandbedrag. Maar het is jouw portemonnee. 

10 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 24, 2025

Dag ​@Rene Heerde gezien jouw gebruik is de snelheid niet zo belangrijk denk ik. Wat jij wil gaat met het Budget mobiel abonnement ook wel lukken. De snelheid is ook bij kpn natuurlijk een beetje afhankelijk van jouw positie 't.o.v de zendmast. De prijs die je ziet geldt als je ook een vaste aansluiting hebt van kpn. Of de bundel groot genoeg is hangt af van jou gebruik. Als je ook veel via wifi doet dan is het ruim voldoende. Is dit het antwoord op je vraag?

Rene Heerde
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 24, 2025

Dankjewel Joep

Ik heb nu thuis van KPN internet 1 Gb + Tv 

Maar weet jij wat de up en down snelheid is als ze zeggen max 300 mbits wat staat bij 30GB?

Was nieuwgierig?

Ik binnenkort met pensioen, zal vaker op reis zijn.

Want ik heb net een speed test gedaan

Ja, dan is die Budget Mobiel onbeperkt data met down 25 en up 10 mogelijk wel voldoende of?!? vandaar mn vraag

down up
IPhone SE werk KPN werk 16 1,6
Iphone 13 mini prive wifi thuis 741 650
Iphone 13 mini prive vodafone 7 0,5

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 24, 2025

Dat hangt echt van jouw positief af t.o.v de zendmast. Maar  hoger dan 25 zal het altijd wel zijn.

Rene Heerde
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 24, 2025

Hoeveel hoger? 😉

• October 24, 2025

Hoeveel hoger? 😉

Dat kan niemand je vertellen. Dat moet je gewoon zelf uitproberen. Of iemand anders vragen in je omgeving met een KPN abonnement. 

Rene Heerde
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 24, 2025

Och KPN doet niet erg zijn best om zijn eigen abonnement te verkopen, dus gewoon een 2 jaar afsluiten en dan maar zien, lekker ben jij 😀

Tuurlijk wel, echt totale onzin Marlon92

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Rene Heerde 

Hierbij de maximale en gemiddelde snelheden op het mobiele netwerk van KPN:

5G-netwerk

• Maximale downloadsnelheid: 1000 Mbit/s
  • Gemiddelde downloadsnelheid: 200 Mbit/s
  • Maximale uploadsnelheid: 200 Mbit/s
  • Gemiddelde uploadsnelheid: 50 Mbit/s

4G-netwerk

• Maximale downloadsnelheid: 1000 Mbit/s
  • Gemiddelde downloadsnelheid: 200 Mbit/s
  • Maximale uploadsnelheid: 65 Mbit/s
  • Gemiddelde uploadsnelheid: 15 Mbit/s

Houdt daarbij wel rekening met de volgende factoren, die van invloed zijn op de behaald snelheid op je woonlocatie of ergens anders:

Deze dingen kunnen invloed hebben op je internetsnelheid:

• Het type mobiele apparaat dat je gebruikt.
  • De drukte op het internet of de internetpagina.
  • Het aantal gebruikers dat tegelijk gebruik maakt van het mobiele netwerk.
  • De afstand tussen je mobiele apparaat en de zendmast.
  • Obstakels tussen je mobiele apparaat en de zendmast. Zoals muren en gebouwen.
  • Weersomstandigheden, zoals onweer.
  • Als je in een snel bewegend voertuig zit, bijvoorbeeld de trein.
  • Het mobiele abonnement dat je bij ons hebt afgesloten.

Hopelijk heb je hiermee nu een duidelijk beeld en antwoord waarmee je wat kunt.

Wat betreft de snelheden bij het KPN mobiele abonnement met 30 GB aan data (als je vast internet van KPN en KPN mobiel combineert) zijn de snelheden:

• Maximaal download van 300 Mbps op het 4G en 5G netwerk, hoger zal het niet worden door de begrenzer op het mobiele netwerk bij dit abonnement.
  • De upload-snelheid zal ongeveer tussen de 50 en 100 Mbps uitkomen in de meeste gevallen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • October 24, 2025

Als je verre reizen wilt maken. ​@Rene Heerde 

Budget werkt niet buiten de EU!!

Dat wil zeggen, ze hebben er geen bundels voor.

En dat wordt héél erg duur dan. Data onder andere € 2,50 per MB. Dat wordt een héél duur appje. 

Bellen buiten de EU zonder bundel is daar € 2,00 per minuut. Ting ting. Kaching.

Maar ja, daar is het een goedkope provider voor. 

Kijk niet alleen naar een maandbedrag! Maar ook type provider. Wat dat betreft zou ik, ook met reizen, kpn aanraden. 

En met jou gebruik is thuis 1 Gb/s ook totale overkill. Qua bandbreedte, je zult nooit de 100 Mb/s aantikken. En dus ook qua maandbedrag. Maar het is jouw portemonnee. 

Rene Heerde
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Dankjewel ​@PeterG 

Maar bij KPN moet toch ook betalen buiten Europa als ik bv 30GB abonnement neem?

Tenminste dat lees ik.

Ik download voor hobby veel data files en wil dan niet lang wachten, zal dat dan weinig uitmaken of ik 1GB of 200Mb?

Wat zijn de data kosten buiten Europa dan bij KPN, minder dan 2,50 per MB? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 27, 2025

Ja, buiten de EU valt het buiten de bundels in je abonnement. En is het ook € 2,50 / MB. 

Die kosten kun je blokkeren door bescherming aan te sms-en naar 1266

Maar kpn heeft wel bundels voor buiten de EU, per land, wat het dan toch weer een stuk goedkoper (nou ja, minder duur) maakt. Tegenwoordig vaak wel alleen databundel buiten EU. Normaal bellen is dan duur. Maar je familie bellen via WhatsApp of Google via zo'n bundel is dan weer heel goedkoop.

Kijk maar eens op 

http://kpn.com/buitenland