Skip to main content

Hallo,

Onze dochters vliegen naar Zuid-Afrika en hebben 2 tussenstops, één in Dubai en één in Johannesburg. Tegenwoordig is gratis WiFi aanwezig op vliegvelden maar ondanks dat dit heel duur is denken we er toch aan om buitenlandbundels aan te zetten voor het geval dat nodig is. Maar wanneer zet je dat aan? En ga je dit dan pas gebruiken op het moment dat je daar ook werkelijk bent? Of is het advies om dit pas te doen op locatie als wifi niet werkt? 

 

BVD

Marcel

Hallo @KLeine_Heino ,

Ik zou dat nog in Nederland aanzetten, gewoon op de dag van vertrek. De periode van de bundel gaat dan wel gelijk lopen. Maar dan staat de bundel wel aan als je die onverwachts nodig hebt. 
 

En waarschijnlijk overbodig; Denk er wel om, om mobiel internet uit te zetten in het vliegtuig. 


Hallo @KLeine_Heino ,

Ik zou dat nog in Nederland aanzetten, gewoon op de dag van vertrek. De bundel gaat dan wel gelijk lopen. Maar dan staat de bundel wel aan als je die onverwachts nodig hebt. 
 

En waarschijnlijk overbodig; Denk er wel om, om mobiel internet uit te zetten in het vliegtuig. 

Het is toch vreemd dat zo’n buitenlandbundel gelijk gaat lopen? Dan koop je enorm dure mb’s en gaan ze op terwijl je nog niet in het land waar het voor bestemd is bent. En dat terwijl je ook een “gewone” bundel hebt die wel geschikt is voor Nederland. 


@KLeine_Heino 

Je vroeg om een advies en dit is mijn advies. Het staat jouw dochters natuurlijk vrij om de bundels later aan te zetten. Maar dan moeten ze mogelijk eerst extra kosten maken omdat ze dat dan vanuit het buitenland doen.  


@KLeine_Heino

Je vroeg om een advies en dit is mijn advies. Het staat jouw dochters natuurlijk vrij om de bundels later aan te zetten. Maar dan moeten ze mogelijk eerst extra kosten maken omdat ze dat dan vanuit het buitenland doen.  

Ik neem jou ook niets kwalijk natuurlijk maar KPN wel! Data vanuit een buitenlandbundel zou pas gebruikt moeten worden op het moment dat je daar ook werkelijk aanwezig bent, niet eerder. Nu moet je eigenlijk net voordat je het vliegtuig instapt zo’n bundel aanzetten en dan je telefoon gelijk op vliegtuigstand, anders is de data al op voordat je er bent.


Alleen de looptijd van 31 dagen begint, maar het verbruik niet lijkt mij. Het is tenslotte een buitenland (buiten EU) bundel. Tot die tijd gebruik je de NL/EU bundel.


Alleen de looptijd van 31 dagen begint, maar het verbruik niet lijkt mij. Het is tenslotte een buitenland (buiten EU) bundel. Tot die tijd gebruik je de NL/EU bundel.

Klopt helemaal. Maar als ze de bundel op Schiphol aandoen, dan zijn ze daarna al heel snel buiten de EU. 


Dat klopt, maar mijn reactie was gericht op deze opmerking:

Ik neem jou ook niets kwalijk natuurlijk maar KPN wel! Data vanuit een buitenlandbundel zou pas gebruikt moeten worden op het moment dat je daar ook werkelijk aanwezig bent, niet eerder.
Nu moet je eigenlijk net voordat je het vliegtuig instapt zo’n bundel aanzetten en dan je telefoon gelijk op vliegtuigstand, anders is de data al op voordat je er bent.

 


Uiteraard op vliegtuigstand. Dat moet altijd in een vliegtuig. 

Zie ook mijn eerste reactie: 

 

En waarschijnlijk overbodig; Denk er wel om, om mobiel internet uit te zetten in het vliegtuig. 

 

 


… en gaan ze op terwijl je nog niet in het land waar het voor bestemd is bent. En dat terwijl je ook een “gewone” bundel hebt die wel geschikt is voor Nederland. 

Euh, hoe lang ben je nog in Nederland als je dat op de dag van vertrek doet? Bovendien verbruik je, zolang er verbinding is met het KPN netwerk, je kpn bundel.

LET OP: zet in het vliegtuig de telefoons op vliegtuigstand of UIT. In het vliegtuig, eenmaal in de lucht, gebruik je anders het PEPER DURE maritieme netwerk. 1 MB is al 10 euro! Bellen ook paar euro per minuut.
Ook in het vliegtuig wordt die buiten EU bundel niet aangesproken. Voor het maritieme netwerk zijn geen bundels.

De buiten EU bundel wordt pas aangesproken zodra je verbinding hebt (of kunt hebben) met het landzender netwerk van betreffende land. Dan is het handig als ie al aanstaat (dat is dus direct als je hem aanvraagt), want dan krijg je geen dure buitenbundel kosten.🤗

TIP: als je de telefoon op vliegtuigstand zet gaat WiFi verbinding ook uit. Die kan je weer apart aanzetten. Zodat ie alleen via WiFi nog verbinding zoekt. Handig voor de tussenstops op Dubai en Johannesburg (hoewel je daar al in het land van je buiten EU bundel bent) zodat niet onverwachts er al mobiele data wordt verbruikt.


Gewoon aanzetten in NL en dan zodra je vertekt mobiele data uitzetten. Je kan dan wel bellen/gebeld worden. Je kan dan op vliegvelden wel wifi inschakelen om daar gebruik van te maken.

En mobiele data alleen aanzetten indien het nodig is, daarmee hou je redelijk goed grip op je bundel.

Heb ik ook gedaan bij mijn rondresi in Canada (toen nog wel met T-Mobile, maar toen ook databundel aaneschaft). Na 3 weken had ik maar iets van 200 MB gebruikt. Ieder motel/hotel/restaurant heeft wel wifi.