Skip to main content
Beantwoord

Wat te doen aan slecht GSM bereik op camping in Nunspeet?

• March 30, 2025
  • 11 reacties
  • 180 keer bekeken

Ik heb een caravan op een camping in Nunspeet aan het Veluwemeer, maar zonder een vaste internetaansluiting en zonder een KPN-hotspot in de buurt.

ik heb op telefoon/internet/televisie-gebied zo ongeveer alles van KPN, dus ook mij telefoon abonnement. Het bereik op onze plek is echter zeer slecht en internetten via het mobiele netwerk is meestal een ramp.

tot nu toe heb ik het kpn-probleem opgelost met een Starlink abonnement, maarik zou dat graag omruilen voor een goede verbinding via KPN.

Een krachtige antenne van Huawei blijkt ook niet een oplossing.

heeft iemand een idee?

Beste antwoord door Jasper van KPN

Welkom op de community ​@Knidlev, net als KeesYagi ben ik ook benieuwd naar meer informatie. Kan je zijn vragen daarvoor beantwoorden? Hoe meer informatie je kunt delen, hoe meer we met je mee kunnen proberen te denken.

Het is ook mogelijk om dit telefonisch te bekijken, daarvoor kan je via onze site een terugbelafspraak maken.

11 reacties

• March 30, 2025

Daar is gewoon geen oplossing voor. KPN zou er een antenne bij moeten zetten. Maar dat zullen ze ook zomaar niet doen. Misschien kun je eens kijken of andere providers wel goede dekking hebben.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 30, 2025

Hallo ​@Knidlev 

De dekking van het mobiele netwerk van KPN (en de andere providers) richt zich meer op de bewoonde gebieden en minder op de zuidkant langs het Veluwemeer. Ik verwacht niet dat dit snel zal veranderen. 

Zie →  https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=52.38609728&lng=5.71237911&zoom=12

• March 30, 2025

Antennes bij campings is meestal niet zo interessant voor providers. Zo ongeveer de helft van het jaar is daar bijna niemand. Dus dan staat daar zo'n antenne maar een beetje nutteloos te staan. Zonde van de investering. 

• March 30, 2025

Heeft iedereen daar een zwak signaal ? Ook met andere telefoons, andere aanbieders ?
Is het buiten de caravan beter ? En op iets meer hoogte ?
Een mifi op een stok zou kunnen werken :
https://nl.wikipedia.org/wiki/MiFi_(telecommunicatie)

En / of zo :
How Australia's Most Remote Phone Booths Work

• March 30, 2025

Een krachtige antenne van Huawei blijkt ook niet een oplossing.

Wat houdt dat in ?

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • April 2, 2025

Welkom op de community ​@Knidlev, net als KeesYagi ben ik ook benieuwd naar meer informatie. Kan je zijn vragen daarvoor beantwoorden? Hoe meer informatie je kunt delen, hoe meer we met je mee kunnen proberen te denken.

Het is ook mogelijk om dit telefonisch te bekijken, daarvoor kan je via onze site een terugbelafspraak maken.

• Nieuwkomer
  • August 14, 2025

Ook ik sta daar op een camping en de 4 en 5g verbinding is om te janken.  En telefoneren is onmogelijk.

Anno 2025 kan het toch niet meer zo zijn dat je niet normaal kan telefoneren. Wij hebben vaker geen verbinding als wel, terwijl we er genoeg maandelijks voor betalen.

Wordt tijd dat er eindelijk wat aan gedaan gaat worden want de vakantieparken zijn het gehele jaar open dus dat is geen excuus om geen zendmast te plaatsen. 

Daarbij wordt er gesproken op de kaart van een positieve dekkingsgraad maar die verbinding is hier aan de randmeren met geen mogelijkheid te vinden.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 14, 2025

Beste ​@Wenpen , biedt de camping geen internet aan dan?

Dat is dan ook niet meervan deze tijd.

• Nieuwkomer
  • August 15, 2025

Beste @JanD,

Nee dat bied de camping niet want die ervaart dezelfde problemen. Wij zijn omringt met de dure vakantie-mafia parken die allemaal van die versterkers gebruiken waardoor het signaal wat we ooit wel hadden nu volledig opgeslokt wordt door volk die vastgegroeid zit aan hun mobieltje.

En nee de camping gaat niet investeren in dure hotspots als er al geen signaal is om die te gebruiken. Daarbij is de camping zoals die hoort te zijn.........jezelf vermaken, ontspannen en genieten van je omgeving

Internet is leuk maar niet noodzakelijk tijdens vakantie maar een goed bereik om te kunnen bellen wel.

• August 15, 2025

Hier wordt ( begrijpelijk ) het een en ander aan techniek met elkaar vermengd en op een hoop gegooid.
Ik kan me goed voorstellen dat het voor de eindgebruiker lastig is om te volgen, zoveel technieken naast elkaar.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Beste ​@Knidlev en ​@Wenpen 

De campings waar jullie verblijven, vallen onder de Gemeente Nunspeet.
Het gebied tussen het Veluwemeer en de N310 (een N-weg tussen Harderwijk, Nunspeet en Elburg) is een natuurgebied met enkele landerijen.

Zover ik weet, wil de Gemeente Nunspeet in dat natuurgebied geen GSM masten laten plaatsen, omdat dit het zicht zou verstoren en er weinig mensen vast wonen (365 dagen per jaar).
Vandaar dat je op de bewuste campings géén tot slecht bereik zal ervaren met alle Nederlandse providers, aangezien de zendmasten van alle drie de netwerken aan de grenzen staan van dit gebied, wat je ook mooi kunt terug zien op het kaartje die mede community lid ​@RBxx in zijn reactie heeft geplaatst.

De kans is dus groot dat je buurman met een Odido abonnement en de overbuurvrouw met Vodafone op de camping eveneens een slecht bereik ervaren.

Het signaal moet dus komen vanaf de grens bij de N310 of vanuit de Provincie Flevoland aan de andere kant van het Veluwemeer.

Het gebied valt dus onder de Gemeente Nunspeet, en zolang die géén vergunning zal afgeven voor het plaatsen van een GSM mast in dat gebied, zal er dus niets veranderen aan de situatie.
Los van de vergunning vanuit de gemeente, moet er ook nog toestemming verkregen worden van de eigenaar van het stuk land waar de mast zou komen te staan.

Â