Wat te doen bij verlies of diefstal van je mobiele telefoon?
Allereerst excuses voor mijn magere kennis met betrekking tot mobieltjes. Vandaar dat ik het forum benader. Het lijkt alsof de mobiele telefoon en het daar aan gekoppelde 06 nummer je draagbare privacy kluis is. Heb in de afgelopen jaren al 3 mobiele telefoons gevonden, waarvan 2 snel naar de eigenaar terug konden, de andere was leek het wel bewust achtergelaten op een muurtje en van alle kanten beschadigd. Moet er niet aan denken dat wij onze mobiele telefoons een keer verliezen hetzij onverhoopt gestolen. Wat de doen bij verloren mobiels valt uitgebreid te lezen op allerlei overheids/bankensites en providers, echter dat verschilt qua informatie ook nog wel. Ik heb wat vragen:
Als je kiest voor wachtwoord mobiel ( standaard is dat die 0000) is het wel lastig. Wanneer de mobiel bij opnieuw inloggen downloads “eist” kan je dus niet snel van je mobiel gebruik gaan maken; ( wij hebben Samsungs );
Bij verlies kan een onverlaat toch van alles proberen om in je toestel te komen, zo wie zo is dat 06 nummer een entree naar allerlei ellende. Zo wie zo begrijp ik dat je bij verlies je 06 “kwijt “bent en je een nieuw o6 moet nemen en dan begint de rompslomp om bedrijven/familie / contacten te informeren , invoeren van nieuwe 06 etc etc enzovoorts.
Vraag is ook weet iemand een site waar je als digibeet wat makkelijker kan lezen what to do en de mogelijke risico’s.
Bladzijde 1 / 1
Hoi @SusHar
Excuses zijn echt niet nodig voor een wat mindere kennis van mobiele telefoons. Het is net als op het forum.... Wat de 1 niet weet kan door de ander worden aangevuld.
Je hebt geen nieuwe 06 nummer nodig bij verlies of diefstal. Wat dan nodig is is de simkaart blokkeren op jouw KPN omgeving.
Vervolgens kun je bijvoorbeeld een vervangende simkaart bestellen. Controleer wel altijd of de naw-gegevens correct zijn.
En lees ook maar eens door wat bijvoorbeeld staat bij Find my phone / Find my IPhone. (ff googlen) ook beschikbaar in de play store.
Mocht je hierover nog vragen hebben, verschillende helpende handen zijn actief idd op het forum.
Edit
Deze informatie vondt ik via Google verlies telefoon.
Deze verbazing deel ik zeker, al vanaf het begin van de mobiele telefoons, het nummer zit gekoppeld aan dat ene apparaat, als die stuk of foetsie is dan houdt het op. Tegenwoordig kun je het nummer wel via een inlog doorschakelen meen ik. Maar dan nog, waarom de moderne mensch zich (on)bewust zo afhankelijk maakt van 1 apparaat dat is mij een raadsel. Daarom gebruik is het ook niet, maar steeds meer functies/diensten zijn alleen nog toegankelijk via de clubs van zo'n veegplank in den verre dus dan laat ik dat maar gaan. Overigens kan DigiD ook gebruikt worden zonder "slimme" mobiele telefoon maar op een computer met www toegang met OS naar keuze, de verificatie code wordt dan voorgelezen, op een vaste of mobiele telefoon. Het zgn BYOD principe : https://en.wikipedia.org/wiki/Bring_your_own_device En zo hoort het, niet afhankelijk zijn van 1 (soort) apparaat cq bedrijf, aanbieder. Maar dat spelletje wordt door de bedrijven anders gespeeld, in het belang van . . .
Daarmee kan ik van afstand mijn Android-mobiel beveiligen of zelfs terugzetten naar fabrieksinstellingen:
Beste @KeesYagi ook al begrijp ik heel goed je gedachten valt er toch wel een verklaring te geven waarom qua prioriteit de mobiele telefoon, een apparaat, zo'n belangrijke rol speelt.
...
Moet er niet aan denken dat wij onze mobiele telefoons een keer verliezen hetzij onverhoopt gestolen. Wat de doen bij verloren mobiels valt uitgebreid te lezen op allerlei overheids/bankensites en providers, echter dat verschilt qua informatie ook nog wel. Ik heb wat vragen:
Als je kiest voor wachtwoord mobiel ( standaard is dat die 0000) is het wel lastig. Wanneer de mobiel bij opnieuw inloggen downloads “eist” kan je dus niet snel van je mobiel gebruik gaan maken; ( wij hebben Samsungs );
Bij verlies kan een onverlaat toch van alles proberen om in je toestel te komen, zo wie zo is dat 06 nummer een entree naar allerlei ellende. Zo wie zo begrijp ik dat je bij verlies je 06 “kwijt “bent en je een nieuw o6 moet nemen en dan begint de rompslomp om bedrijven/familie / contacten te informeren , invoeren van nieuwe 06 etc etc enzovoorts.
Vraag is ook weet iemand een site waar je als digibeet wat makkelijker kan lezen what to do en de mogelijke risico’s.
Blijkens voorgaande berichten op dit forum werkt topic starter met KPN Prepaid.
Tegenwoordig is het bij KPN zo dat een kwijtgeraakte/gestolen/kapotgegane prepaid sim kaart te vervangen is, met behoud van telefoonnummer en beltegoed.
Dit kost EUR 4,99 , die van het beltegoed wordt afgeboekt.
zowel een TOESTEL wachtwoord/pincode op de Samsung telefoons in te stellen
alsook een SIMKAART pincode op de KPN sims.
Bij aanzetten van de telefoon moet u dan twee pincodes invoeren.
Zorg dat de updates van de Android systeem apps en van de extra geinstalleerde apps tijdig gedaan worden, thuis via uw eigen draadloze internet.
Kijk regelmatig in de systeem instellingen en in de Play Store app of er nog updates zijn. Dan heeft u er geen last van op een ongelegen moment.
Alle personen die gereageerd hebben , bedankt. Ik heb weer wat te lezen en te doen. In algemene zin is de digitale wereld, het gebruik, het begrijpen van risico’s zo complex geworden dat het eigenlijk allemaal niet zo prettig meer is. Ik geef eerlijk toe er onrustig van te worden.
Allen een mooie jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2025 toegewenst
Hi @SusHar,
Fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door de community leden, waarvoor dank. Dit zijn zeker geen overbodige vragen. Als toevoeging op alle reacties hier ook een link naar onze website over wat te doen bij diefstal of verlies, onderaan ook een link naar een relevante blog.
Als laatste nog een tip om een password manager te gebruiken waar je veilig je wachtwoorden kunt beheren. Wij bieden 1Password aan maar er zijn genoeg alternatieven te vinden. Zelf gebruik ik een andere, maar dit door komt vooral doordat ik die al jaren gebruik en te lui om alles opnieuw in te stellen.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.