Skip to main content

Ik heb onbeperkt bellen op mijn mobiel abonnement. Zijn er desondanks kosten bij 0900 nummers? Bijvoorbeeld OV Chipkaart 0900 0980 - gebruikelijke belkosten.

Hallo @Landkerel 

 

In dit geval niet omdat je alleen de gebruikelijke belkosten betaalt en die zijn in jouw geval dus 0.

Zie ook de uitleg bij ACM Consuwijzer hierover:

Bellen naar informatienummers (0900-, 0906-, 0909- of 18-nummers)

Belt u naar een telefoonnummer dat begint met 0900, 0906, 0909 of 18? Dan betaalt u vaak extra kosten. U hoort vooraf hoeveel het gesprek kost.

U betaalt 2 soorten kosten:

  1. De belkosten: dit zijn de kosten die u betaalt voor het bellen naar telefoonnummers. Deze kosten hangen af van uw abonnement. We noemen deze kosten de 'gebruikelijke belkosten'.
  2. De kosten voor de informatie of de dienst: bijvoorbeeld voor een belspel of een erotische dienst. Het bedrijf achter het informatienummer bepaalt deze kosten. Hij kan een bedrag per minuut of per gesprek rekenen. Soms is er ook een starttarief.

Toch zijn er extra kosten aangekondigd, maar ik moet de factuur afwachten. Hartelijk dank voor dit verhelderende antwoord! Ik zal er mijn voordeel mee doen!


Hopelijk is dat dan een foutje omdat ze dat standaard bij elk 0900 e.d. nummer aankondigen.

Ik ben benieuwd of dat i.d.d. zo is, laat dat nog even weten a.u.b.


Zodra ik de factuur heb, laat ik van mij horen. Nogmaals dank!


Als na “gebruikelijke belkosten” er niet meer wordt gezegd “plus x cent per minuut”. Dan zijn er dus geen extra kosten.

De gebruikelijke kosten (die de provider dus rekent; binnen bundel is dat € 0 ) moeten ook vermeld.


Eveneens dank voor deze reactie! 0900 0980 rept alleen over "gebruikelijke belkosten". Met spanning wacht ik nu de factuur af en laat van mij horen!


Hallo @Landkerel ,

Volgens de website van Arriva betaal je 50 cent per gesprek: 

https://www.arriva.nl/consumenten/service-contact/ik-heb-een-vraag/ovchipkaart-met-abonnement-verloren-of-gestolen-.htm

Je kunt dat regelen via ov-chipkaart.nl (‘Mijn OV-chipkaartaccount’) of per telefoon (0900 0980; 50 cent per gesprek). 

 

Tip voor de volgende keer : 

Je krijgt de mensen van OV Chipkaart ook te spreken via (030) 751 5155 en dan optie 3 (als je geen 0900 nummer kunt/wil bellen).

 

bron : NS Community (Grappig, dat werkt net zo als het KPN-forum...) 

https://community.ns.nl/contact-52/klacht-76194


Dat is oude informatie @Noordzee 
 

Dit staat op de website van OV chipkaart zelf:

Telefoon
Bereikbaar op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen van 10.00 tot 16.00 uur.

Tel: 0900-0980 (gebruikelijke belkosten*)
 
En bij de * staat dit:
*Bel je vanuit het buitenland? Dan kunnen extra kosten in rekening worden gebracht. Dit is afhankelijk van je provider en vanuit welk land je belt. Gebruik voor België, Duitsland of Luxemburg onderstaande telefoonnummers. Dit zijn vaste nummers. Je betaalt hiervoor het lokale tarief dat in het land geldt. Goed om te weten: de telefoonnummers kloppen zoals vermeld. Je hoeft de landcode niet te vervangen voor +31. België +32 2 808 15 24 Duitsland +49 30 30 80 81 70 Luxemburg +35 22 787 25 35

 

bron : NS Community (Grappig, dat werkt net zo als het KPN-forum...) 

https://community.ns.nl/contact-52/klacht-76194

Grappig hè? Ze gebruiken dezelfde forumsoftware, en die van Insided. 🙂

Simyo overigens ook, en zo zijn er nog wel een paar sites.


Van Simyo verbaast me het gebruik van Insided niet. KPN is daar 100 % eigenaar van.


Beste @Landkerel, welkom! Toch ook nog even een reactie vanuit KPN: als ik het zo lees op de website van de ACM, zie ik inderdaad:

 

Gebruikt u een 0900-, 0906- of 0909-nummer als klantenservice? Dan mag u daar geen geld voor vragen. De beller betaalt alleen voor de gebruikelijke belkosten.

 

En op onze eigen website zie ik: 

 

Geldt onbeperkt bellen ook voor betaalde nummers en servicenummers?

Onbeperkt bellen is inclusief het bellen naar gratis nummers (0800, 088). Ook is onbeperkt bellen inclusief bellen naar betaalde informatienummers (090x, 18xy, 084, 087), maar bij deze nummers is het exclusief de extra kosten die bij de betreffende dienst genoemd worden.

 

Ik zou het dus wel héél gek vinden als er kosten in rekening gebracht worden. Laat dat vooral weten als het toch zo is. 


Zodra ik de factuur ontvangen heb, kom ik er op terug. Dank voor alle goede info!

 


De factuur van KPN voor mijn mobiele abonnement is binnen. En er zijn geen kosten in rekening gebracht voor het nummer 0900 0980 OV-Chipkaart!

 

Toch is er 1 Euro in rekening gebracht voor 2 seconden nummer 09002222120 DHL Roosendaal, terwijl ik dit nummer niet terug zie in mijn belhistorie-recent op mijn smartphone! Ik kan me niet herinneren DHL gebeld te hebben. Heel vreemd en ik ga contact nemen met DHL!

 

Iedereen hartelijk dank voor alle support; U had dus gelijk, dat er voor 0900 0980 geen kosten in rekening zouden worden gebracht.

 

Wel merkwaardig dat een 0900 nummer van DHL dat wel doet, maar dat zoek ik uit met DHL. Temeer omdat dat nummer niet in mijn belhistorie voorkomt.


Hoi, @Landkerel . De kosten voor DHL klopt. Dat is 1 euro per gesprek. Dus zelfs 1 sec. (bv per ongeluk gebeld en weer verbroken) kost dat al. Zie

https://www.dhl.com/nl-nl/home/klantenservice.html .

De tekst die gemeld wordt als je dat nummer belt zal zijn: “dit nummer kost de gebruikelijk belkosten plus 1 euro per gesprek”.


Dank Peter G. Toch heb ik bij DHL om opheldering gevraagd. Ben benieuwd aangezien het DHL telefoonnummer op 23 december niet voorkomt in mijn belhistorie.