Skip to main content

Ik was op zoek naar de juiste plek om melding te maken van slecht bereik maar ik kon het juiste kanaal daarvoor nog niet echt vinden. Vandaar dat ik het in dit forum maar eens deel.

Tijdens wedstrijden van FC Twente heb ik in de Grolsch Veste niet tot nauwelijks bereik met KPN. De telefoon (Pixel 7a) toont (bijna) alle streepjes en 5G maar zelfs een eenvoudig WhatsApp-bericht versturen of ontvangen lukt bijna niet of erg traag. Even de app “LiveScore” raadplegen lukt niet, push-meldingen komen met enorme vertraging binnen. Aan iets streamen of even een website raadplegen hoef ik niet eens te denken. Het zal gezien de stadionomgeving ongetwijfeld iets te maken hebben met de hoeveelheid apparaten die gebruik maken van het KPN-netwerk. Maar ik had tot augustus 2023 T-Mobile (4G) en daar was dit op dezelfde plek, tijdens dezelfde drukbezochte wedstrijden, geen enkel probleem. Ik kon zelfs KPN iTV, ZiggoGo of F1TV gewoon zonder problemen in full-HD streamen. Met KPN hoef ik daar niet eens meer aan te denken.

Ik heb zelfs nog geprobeerd geforceerd via 4G of 3G te verbinden maar daar wordt het niet beter van.

Ik ben verder prima tevreden met KPN en mijn huidige abonnement, maar dat was ik op zich met T-Mobile ook. Specifiek het gebruik tijdens de thuiswedstrijden van FC Twente is erg problematisch, en alleen daarom al twijfel ik erg om bij KPN te blijven.

Om mij heen in het stadion hoor ik overigens dezelfde ervaringen met KPN dus ik heb ook niet de indruk dat het aan mijn toestel of bepaalde instellingen ligt. KPN moet de netwerkcapaciteit in/rondom het stadion waarschijnlijk gewoon flink uitbreiden. Het wrange is wel dat in datzelfde stadion op de LED-boarding door KPN reclame wordt gemaakt voor “Het beste netwerk van Nederland”. Daar raak ik toch wel enigszins gefrustreerd van ...

Je bent niet de eerste die in een voetbalstadion weinig tot helemaal geen bereik heeft en dat het meer voor komt bij de Grolsveste zit denk ik omdat een groot aantal  abonnees KPN heeft in Enschede.


Ik heb natuurlijk geen getallen maar gevoelsmatig klopt dit niet.

  • Odido (T-Mobile) heeft in NL v.w.b. mobiel een marktaandeel van 30-35%
  • KPN heeft in NL v.w.b. mobiel een marktaandeel van 25-30%

(bron: ACM Telecommonitor)

Dat kan onder de wedstrijdbezoekers in de Grolsch Veste wel iets anders verdeeld zijn maar over het algemeen geven 30.000 man statistisch een heel behoorlijk representatief beeld van de samenleving. Erg schokkend anders zal die verdeling niet zijn.

Daarnaast valt het bereik bij KPN al bijna volledig weg als ik ruim voor de wedstrijd aanwezig ben en het stadion nog niet halfvol zit, of als ik na de wedstrijd langer blijf. Bij T-Mobile werkte het altijd probleemloos, zelfs kort voor of na het fluitsignaal of in de rust (als de meeste mensen hun telefoon pakken).


Ik heb natuurlijk geen getallen maar gevoelsmatig klopt dit niet.

  • Odido (T-Mobile) heeft in NL v.w.b. mobiel een marktaandeel van 30-35%
  • KPN heeft in NL v.w.b. mobiel een marktaandeel van 25-30%

(bron: ACM Telecommonitor)

Dat kan onder de wedstrijdbezoekers in de Grolsch Veste wel iets anders verdeeld zijn maar over het algemeen geven 30.000 man statistisch een heel behoorlijk representatief beeld van de samenleving. Erg schokkend anders zal die verdeling niet zijn.

Daarnaast valt het bereik bij KPN al bijna volledig weg als ik ruim voor de wedstrijd aanwezig ben en het stadion nog niet halfvol zit, of als ik na de wedstrijd langer blijf. Bij T-Mobile werkte het altijd probleemloos, zelfs kort voor of na het fluitsignaal of in de rust (als de meeste mensen hun telefoon pakken).

Even een snelle correctie van de titel; het gaat hier niet om het bereik maar de capaciteit van de antenne of het achterliggende netwerk.

 

De verbinding tijdens de wedstrijden is inderdaad verschrikkelijk. Het internet werkt vaak helemaal niet of je moet minuten wachten tot een web pagina opent. Dit duurt tot ongeveer een half uur nadat de spelers bij vak p zijn geweest. Dan zijn er al heel veel supporters vertrokken.

De huidige opstelling van kpn voldoet echt niet in de Grolsch veste. Aangezien dat kpn hier helemaal niets mee lijkt te doen na al zo veel jaren problemen hoop ik dat de 3500 MHz band die eind dit jaar in nl uitgerold gaat worden mogelijk gaat helpen. Ik ben heel blij met kpn maar dit is echt een enorm struikelblok voor mij...

 

Nu is mijn verwachting dat in deze regio kpn en odido een hogere markt percentage hebben. In deze regio zijn er namelijk veel buitengebieden met een zeer slechte Vodafone bereik


Hallo @WouterB36  

Het zal inderdaad aan de capaciteit liggen. Maar heeft FC Twente geen Wifi-netwerk? 
 

Zelf kom ik wel eens in Thialf bij het schaatsen en daar werkt WiFi prima bij een uitverkocht stadion. 


Hallo @WouterB36  

Het zal inderdaad aan de capaciteit liggen. Maar heeft FC Twente geen Wifi-netwerk? 
 

Zelf kom ik wel eens in Thialf bij het schaatsen en daar werkt WiFi prima bij een uitverkocht stadion. 

Er is een wifi netwerk maar deze is voor personeel en sponsors en alle apparatuur. Nu zijn er echt veel apparaten in het stadion die op dit netwerk werken. En ik kan je garanderen dat het zeker geen slecht netwerk is.

Ik werk zelf bij Twente tijdens de wedstrijden en ik weet dat het wifi netwerk nu al zo overvol is dat je dit nooit open kan maken voor supporters.

Het is dan ook niet echt vergelijkbaar. De dichtheid in de Grolsch veste is vele malen hoger en er is een capaciteit van bijna 3x zo hoog benodigd.

Naar mijn mening moet kpn gewoon in actie komen. Mijn collega's met odido kunnen wel vaak internetten terwijl kpn het al snel niet meer doet. Hier moet kpn de boel verbeteren zeker omdat er veel plannen tot uitbreiding zijn omdat de Grolsch veste een enorm groeipotentieel heeft.

 

 

 

 


Hoi @WouterB36  & @thatguyfromtv 

Het “Grolsch Veste Stadion” heeft zijn eigen zendmasten voor KPN, Odido en Vodafone.
Deze hangen meestal aan de grote lichtmasten die het voetbalveld verlichten als het donker is, zover ik heb kunnen ontdekken hangen alle drie de providers aan dezelfde lichtmast of daklocatie van het stadion.
Je kunt ze ook vaak vanuit het stadion of vanaf buitenaf zien hangen, de zendmasten van KPN hebben zwarte streepjes aan de onderkant (van 1 streep tot 3 strepen).

Alle frequenties worden hierop uitgezonden (2G, 4G+ en 5G) door KPN.
In de directe omgeving van het station staan geen andere zendmasten van alle drie de providers, waardoor iedereen in het stadion van deze mast gebruik moet maken.
De volgende dichtstbijzijnde zendmasten staan pas in de wijken achter de Hengelosestraat.

Blijkbaar is het aandeel van KPN (inclusief Simyo, Youfone en Labara) groter dan die van Odido (inclusief Ben) en Vodafone (inclusief Hollandsnieuwe), waardoor de capaciteit van de KPN zendmast in het stadion snel vol zit en je dus last krijgt van langzame snelheden op 4G en 5G.

Hierdoor is het ook logisch dat Odido minder last heeft van overbelasting en capaciteitsproblemen, omdat er minder mensen gebruik maken van deze zendmast.
Ook gebruiken Odido en Vodafone minder frequenties op het 4G netwerk dan KPN die alle beschikbare frequenties op het 4G netwerk inzet.

Op het gebied van het 5G netwerk bieden alleen KPN en Vodafone deze aan, Odido heeft 5G nog niet geactiveerd op de zendmast in het Grolsch Veste Stadion (volgens de laatste gegevens).

Ik voorzie daarom voorlopig ook geen aanpassingen vanuit KPN, omdat het stadion al zijn eigen KPN zendmast heeft, en daarnaast alle frequenties al worden ingezet.

De frequenties die KPN inzet in het stadion zijn:
 

4G netwerk

 

Grolsch Veste Stadion

 

  • Provider KPN
  • Plaats Enschede
  • Gemeente Enschede
  • Postcode 7521PP
  • Site ID 692
  • Type Daklocatie - Bedrijfsgebouw
     
Hoogte Hoek Frequentie Vermogen
45 m  90° b20 816 MHz  31.4 dBW 
45 m  90° b8 940 MHz  31.4 dBW 
45 m  90° b32 1474.5 MHz  30.6 dBW 
45 m  90° b3 1815 MHz  31.5 dBW 
45 m  90° b1 2160 MHz  32.1 dBW 
45 m  90° b38 2605 MHz  30.6 dBW 
45 m  90° b7 2660 MHz  28.1 dBW 
45 m  180° b20 816 MHz  31.4 dBW 
45 m  180° b8 940 MHz  31.4 dBW 
45 m  180° b32 1474.5 MHz  30.6 dBW 
45 m  180° b3 1815 MHz  31.5 dBW 
45 m  180° b1 2160 MHz  32.1 dBW 
45 m  180° b38 2605 MHz  30.6 dBW 
45 m  180° b7 2660 MHz  28.1 dBW 
45 m  310° b20 816 MHz  31.4 dBW 
45 m  310° b8 940 MHz  31.4 dBW 
45 m  310° b32 1474.5 MHz  30.6 dBW 
45 m  310° b3 1815 MHz  31.5 dBW 
45 m  310° b1 2160 MHz  32.1 dBW 
45 m  310° b38 2605 MHz  30.6 dBW 
45 m  310° b7 2660 MHz  28.1 dBW 

 

5G Netwerk

 

Grolsch Veste Stadion

  • Provider KPN
  • Plaats Enschede
  • Gemeente Enschede
  • Postcode 7521PP
  • Site ID 692
  • Type Daklocatie - Bedrijfsgebouw
 
Hoogte Hoek Frequentie Vermogen
45 m  90° n28 773 MHz  31 dBW 
45 m  180° n28 773 MHz  31 dBW 
45 m  310° n28 773 MHz  31 dBW 

Hoi @WouterB36  & @thatguyfromtv 

Het “Grolsch Veste Stadion” heeft zijn eigen zendmasten voor KPN, Odido en Vodafone.
Deze hangen meestal aan de grote lichtmasten die het voetbalveld verlichten als het donker is, zover ik heb kunnen ontdekken hangen alle drie de providers aan dezelfde lichtmast of daklocatie van het stadion.
Je kunt ze ook vaak vanuit het stadion of vanaf buitenaf zien hangen, de zendmasten van KPN hebben zwarte streepjes aan de onderkant (van 1 streep tot 3 strepen).

Alle frequenties worden hierop uitgezonden (2G, 4G+ en 5G) door KPN.
In de directe omgeving van het station staan geen andere zendmasten van alle drie de providers, waardoor iedereen in het stadion van deze mast gebruik moet maken.
De volgende dichtstbijzijnde zendmasten staan pas in de wijken achter de Hengelosestraat.

Blijkbaar is het aandeel van KPN (inclusief Simyo, Youfone en Labara) groter dan die van Odido (inclusief Ben) en Vodafone (inclusief Hollandsnieuwe), waardoor de capaciteit van de KPN zendmast in het stadion snel vol zit en je dus last krijgt van langzame snelheden op 4G en 5G.

Hierdoor is het ook logisch dat Odido minder last heeft van overbelasting en capaciteitsproblemen, omdat er minder mensen gebruik maken van deze zendmast.
Ook gebruiken Odido en Vodafone minder frequenties op het 4G netwerk dan KPN die alle beschikbare frequenties op het 4G netwerk inzet.

Op het gebied van het 5G netwerk bieden alleen KPN en Vodafone deze aan, Odido heeft 5G nog niet geactiveerd op de zendmast in het Grolsch Veste Stadion (volgens de laatste gegevens).

Ik voorzie daarom voorlopig ook geen aanpassingen vanuit KPN, omdat het stadion al zijn eigen KPN zendmast heeft, en daarnaast alle frequenties al worden ingezet.

De frequenties die KPN inzet in het stadion zijn:
 

4G netwerk

 

Grolsch Veste Stadion

 

  • Provider KPN
  • Plaats Enschede
  • Gemeente Enschede
  • Postcode 7521PP
  • Site ID 692
  • Type Daklocatie - Bedrijfsgebouw
     
Hoogte Hoek Frequentie Vermogen
45 m  90° b20 816 MHz  31.4 dBW 
45 m  90° b8 940 MHz  31.4 dBW 
45 m  90° b32 1474.5 MHz  30.6 dBW 
45 m  90° b3 1815 MHz  31.5 dBW 
45 m  90° b1 2160 MHz  32.1 dBW 
45 m  90° b38 2605 MHz  30.6 dBW 
45 m  90° b7 2660 MHz  28.1 dBW 
45 m  180° b20 816 MHz  31.4 dBW 
45 m  180° b8 940 MHz  31.4 dBW 
45 m  180° b32 1474.5 MHz  30.6 dBW 
45 m  180° b3 1815 MHz  31.5 dBW 
45 m  180° b1 2160 MHz  32.1 dBW 
45 m  180° b38 2605 MHz  30.6 dBW 
45 m  180° b7 2660 MHz  28.1 dBW 
45 m  310° b20 816 MHz  31.4 dBW 
45 m  310° b8 940 MHz  31.4 dBW 
45 m  310° b32 1474.5 MHz  30.6 dBW 
45 m  310° b3 1815 MHz  31.5 dBW 
45 m  310° b1 2160 MHz  32.1 dBW 
45 m  310° b38 2605 MHz  30.6 dBW 
45 m  310° b7 2660 MHz  28.1 dBW 

 

5G Netwerk

 

Grolsch Veste Stadion

  • Provider KPN
  • Plaats Enschede
  • Gemeente Enschede
  • Postcode 7521PP
  • Site ID 692
  • Type Daklocatie - Bedrijfsgebouw
 
Hoogte Hoek Frequentie Vermogen
45 m  90° n28 773 MHz  31 dBW 
45 m  180° n28 773 MHz  31 dBW 
45 m  310° n28 773 MHz  31 dBW 

 

Ik ken de informatie van deze antenne, ik zit immers veel op de website antennekaart.

Echter vergeet je een ding, er zit 1 zendmast op het stadion en die is voor het stadion en het gebied er om heen. De capaciteit is veelste laag op 1 zendmast, dit is dan ook juist een reden dat KPN eigenlijk wel moet ingrijpen. Bij veel andere plekken staan andere antennes in de buurt die eventueel wat load op zich kunnen nemen. hierbij heeft heel de buurt en iedereen in het stadion hier last van. Dan heb je ook nog alle mensen die de trein nemen die hier ook nog eens extra last van hebben.

 

nu zou je dit even moeten vergelijken met andere stadions.

bijvoorbeeld het phillips stadion, een vergelijkbare capaciteit (net wat hoger). het stadion heeft dan geen antenne op het dak maar dan wel 4 antennes in buurt (zelfs nog meer als je 700/800 mhz band meetelt) hier is de load veel beter te verdelen, elke tribunekant zit dicht bij een mast.

 

De galgenwaard: een kleinere club met lang de hoofdsponsor van de concurrent: heeft meerder antennes bij het stadion. Dit is eigenlijk het perfecte voorbeeld hoe het wel moet.

 

zo kan je eigenlijk bijna elk stadion langs gaan, vrijwel overal is het met een flinke marge beter geregeld. qua capaciteit doet KPN echt zwaar tekort bij de Grolsch Veste en deze topic is dan ook terecht gestart door de auteur, er zou echt gekeken moeten worden naar een extra mast want ook heel het gebied om deze mast heeft last van het feit dat alles overbelast is. 

 

samenvattend: het is ondermaats, en het feit dat ze 1 eigen mast hier hebben staan is niet een reden om er niets aan te doen, het is juist het probleem.

 

 

 


Ikzelf heb niks met voetbal maar kom wel regelmatig in de Kuip tijdens wedstrijden voor werk, ook hier is het dramatisch. Geen idee of andere providers het daar wel vol houden. 
*werkzaamheden voor een ander bedrijf en niks met techniek.


Ook in en rondom het Gelredome in mijn woonplaats Arnhem is het prima geregeld, die heeft twee eigen KPN zendmasten, maar op korte afstand van het Gelredome Stadion staan er ook nog 3 zendmasten van KPN, die bij grote drukte (zoals tijdens de concerten van Snollebollekes) extra capaciteit kunnen leveren.

Ik ken genoeg Arnhemmers met een KPN abonnement die regelmatig bij het Gelredome komen, voor een wedstrijd van Vitesse of een concert van een bekend artiest of popgroep.
Zei ervaren altijd een goed tot zeer goed bereik, en snel internet (op 4G als 5G) tijdens een vol Gelredome!

Dus ik begrijp @WouterB36 en @thatguyfromtv ook volkomen, dat ze dit onder de aandacht willen brengen, en dat ze ook graag zien dat KPN hierin verbetering gaat aanbrengen in en rond de Grolsch Veste Stadion in Enschede.
 

 


Hoi @WouterB36, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt.
In situaties als deze is de oplossing zelden simpel maar je kunt hierover een dekkingsklacht telefonisch indienen via 0800-0402 
ma-vr:  08:00 - 18:00
za:        08:00 - 17:00

 


Bedankt voor de uitgebreide toelichting, @Michel.uit.Arnhem en @thatguyfromtv.

Het klinkt (en voelt) inderdaad heel erg aannemelijk dat het een capaciteitsprobleem is.

@Noordzee er is geen openbaar WiFi-netwerk.

@Thomas van KPN worden meldingen via dit forum ook op één of andere manier opgepakt of moet dat via dat telefoonnummer? Zoals hierboven door anderen aannemelijk wordt gemaakt is het niet zozeer een probleem met de dekking (want die is prima) maar wel met de capaciteit (die is onvoldoende).

 


Een dekkingsklacht kun je aanmaken voor zowel slechte dekking als niet voldoende capaciteit, dit kan allebei het beste telefonisch!


Reageer