Skip to main content

Het mobiel bereik in monumentendorp Orvelte is zeer slecht. De ondernemersvereniging en Stichting Cooperatief Orvelte zijn al meermaals in gesprek geweest met providers.

Afgelopen weekend een prachtige kerstmarkt in Orvelte georganiseerd met een paar duizend bezoekers. Helaas weer storing bij het mobiel pinnen van onze standhouders. Hoe drukker het wordt hoe meer storing. Wanneer wordt er nou eens een oplossing gegeven. 200.000 Bezoekers op jaarbasis dan mag er toch eens een beetje bereik zijn?

Duurt te lang te zot voor woorden. Help!

Aankomend weekend weer een kerstmarkt op hoop van zegen met mobiel betalingsverkeer.

Mvg. M. Huisman

Hoi @Het Brokantien Events Orvelte 

Welkom op het Forum van KPN

 

Goed dat je dit wilt aankaarten, via het forum van KPN.
Want ik begrijp dat het bereik van het mobiele netwerk van KPN (maar ook de twee andere netwerken) de wensen over laat, waardoor er problemen ontstaan bij mobiel pinnen.

Ik ben het eens voor je gaan uitzoeken, om een duidelijk beeld te krijgen.

Het bereik van het mobiele netwerk van KPN (op zowel 2G, 4G en 5G) zijn inderdaad niet om over huizen te schrijven in Orvelte.
Er is weinig tot geen bereik op het 2G en 4G netwerk (een deel van het dorp valt zelfs binnen een witte vlek met geen bereik), met 5G zou het iets beter moeten zijn, maar zeker niet optimaal.

Als ik dan ga kijken, waar actueel de zendmasten van KPN staan opgesteld wordt mij wel het één en ander duidelijk.
Deze staan namelijk te ver weg van het dorp Orvelte, om daar zorg te dragen voor een goede dekking binnen en buiten Orvelte.

De dichtstbijzijnde zendmasten van KPN (maar ook die van de overige twee providers, want ze delen daar veel dezelfde masten) staan op de volgende locaties:

  • Kikkerpol, in Westerbork
  • Langs de N381, bij afslag Westerbork
  • Langs de N381, bij Rustplaats Witteveen

Het gebied ten noorden en noordoosten van deze zendmasten, staan gek genoeg geen zendmasten meer van KPN, waardoor er vanuit die richting ook geen signaal komt.
Ook Orvelte zelf heeft geen eigen zendmast staan voor mobiele telefonie.

De conclusie hieruit, is dat er echt zendmasten bij geplaatst moeten worden door KPN, om het mobiele bereik van het KPN netwerk in Orvelte weer optimaal te krijgen, met de huidige zendmasten en de afstand tot het dorp gaat dat niet lukken.

Je zou hierover tezamen met de ondernemersvereniging een brief kunnen gaan opstellen, en die dan verstuurt naar de gemeente waar het dorp Orvelte onder valt.
En daar ook duidelijk in aangeven, dat het mobiele netwerk van KPN zeer slecht is in Orvelte.
De gemeente is namelijk verantwoordelijk voor het verlenen van vergunningen, voor het plaatsen van nieuwe zendmasten voor mobiele telefonie, los van het feit dat ook de eigenaar van een gebouw of een stuk grond daar ook toestemming voor moet geven.

Zolang die er niet zijn, mag KPN (maar ook de overige twee netwerken) geen nieuwe zendmasten plaatsen, terwijl dat juist hard nodig is voor een optimale dekking in Orvelte. 

 


Even met de zakelijke helpdesk contact opnemen @Het Brokantien Events Orvelte via 0800 0403.

Dit forum is voor consumenten.


Hoi @Het Brokantien Events Orvelte, wat een lastige situatie zeg. Dat begrijp ik heel goed.

Ik heb even met een collega naar de dekking gekeken zoals Michel.uit.Arnhem ook al gedaan heeft. Deze is niet al te best helaas. 

Er staan zo ook nog geen nieuwe masten op de planning helaas. 

Ik kan enkel mits je jouw profiel van een aansluiting met KPN abonnement kan voorzien een melding maken bij de Technische Dienst. Dan kunnen zij er verder induiken. 

Hoor dan graag van je als jouw profiel van gegevens hebt voorzien. 


Toen er nog geen mobiel internet was gebruikten wij voor een buitenlocatie (lokale omroep) altijd de wifi van de dichtstbijzijnde bewoner. Vaak mocht dat wel.

Niet geschoten…

De andere 2 netwerken zijn ook geen oplossing meld je. Ondanks wel 40 providers zijn er 'maar’ 3 netwerken in Nederland.


Helaas heb ik dit aan den lijve ondervonden, ik kon niet afrekenen bij een standhoudster op een winterfair eind november. Haar (mobiele) pin device werkte niet mee. Dan maar in contanten, oeps… geen muntjes of biljetten meer in de port… (al jaren niet meer…) dan maar op zoek naar een pin apparaat, nergens te vinden. Dit is een ‘museum’ dorp… dus na een wandeling terug bij de standhoudster, naar een oplossing gezocht, eureka, dan maar overmaken met een bankierapp, dat lukte in 1 keer, met een KPN mobiel abonnement! Het lukte dus wel op dat moment.