Skip to main content
Beantwoord

2,4 ghz verbinding maken met telefoon om ip camera's in te stellen lukt niet

  • 18 December 2021
  • 6 reacties
  • 465 keer bekeken

Hallo allemaal,

Ik heb 2 op camera's gekocht en om de WiFi daarop in te stellen is het noodzakelijk dat mijn telefoon een 2,4 GHz verbinding heeft. Nu maakt mijn telefoon automatisch een 5ghz verbinding. 

Ik heb een v10a modem en begreep uit andere topics dat die het signaal niet kan scheiden?

Is er een andere manier om met mij mobiel(android) verbinding te maken met me eigen wifi op een 2,4ghz frequentie?

 

Alvast bedankt!!

 

Daan

Het klopt inderdaad dat je bij de V10A de 2.4Ghz en 5Ghz niet kan scheiden. 
Dit is t.b.v het mesh netwerk wat deze opzet. 

 

Als het alleen nodig is te verbinden met 2.4Ghz zijn daarin een aantal opties.

  • Verder weg staan van het modem (buiten b.v) en hiermee met tooling kijken of u op 2.4Ghz bent verbonden(WiFi Man/WiFi Analyser), hoewel dit lastig is om te zien en nog lastiger om op te blijven voor de tijd dat het nodig heeft. 
  • Na reboot van modem ( eerste ong 10 minuten na powercycle is alleen de 2.4Ghz beschikbaar ) 
  • Gebruik van Losse Wifi Apparatuur die alleen 2.4Ghz of op gescheiden namen uit zend.

Andere opties zijn er niet. 

Vindt het overigens wel raar dat deze alleen in te stellen zijn als je er ook met 2.4Ghz verbonden bent gezien zowel de 5 als de 2.4Ghz uiteraard hetzelfde netwerk zijn.. Herken het zelf hier ook met me lampen exact de zelfde uitdaging, maar het blijft een raar ontwikkeld principe. 
Zeker in de tijd van Roaming en Bandsteering en Mesh systematiek.

Wellicht zoals bij mijn lampen b.v kan ik het ook via 5Ghz doen maar dan is het wat omslachtiger. Heb hiervoor zelf maar gekozen anders moest ik altijd weer dat losse 2.4Ghz ernaast gaan houden voor deze  “Eigenwijze” apparaten.

 


Het klopt inderdaad dat je bij de V10A de 2.4Ghz en 5Ghz niet kan scheiden. 
Dit is t.b.v het mesh netwerk wat deze opzet. 

 

Als het alleen nodig is te verbinden met 2.4Ghz zijn daarin een aantal opties.

  • Verder weg staan van het modem (buiten b.v) en hiermee met tooling kijken of u op 2.4Ghz bent verbonden(WiFi Man/WiFi Analyser), hoewel dit lastig is om te zien en nog lastiger om op te blijven voor de tijd dat het nodig heeft. 
  • Na reboot van modem ( eerste ong 10 minuten na powercycle is alleen de 2.4Ghz beschikbaar ) 
  • Gebruik van Losse Wifi Apparatuur die alleen 2.4Ghz of op gescheiden namen uit zend.

Andere opties zijn er niet.

Zeker wel:

Probeer dit eens:

Trek de stekker uit de V10A en bel 0800-0402 en zeg dat hij niks meer doet.

Geef dan aan dat je de V10A zat bent en graag via de logistieke afdeling een V10 ontvangt.

De v10 kan dat namelijk wel scheiden.

Een andere optie is om naar een KPN winkel te gaan met de V10A en daar te vragen of je hem kan omruilen voor een V10.


Hallo allemaal,

Ik heb 2 op camera's gekocht en om de WiFi daarop in te stellen is het noodzakelijk dat mijn telefoon een 2,4 GHz verbinding heeft.

Dit lees je wel vaker. Maar ik vraag me af of dat wel helemaal klopt. Bij het installeren moet de telefoon een 2,4 Ghz verbinding maken met de camera. Rechtstreeks dus, zonder dat de Experiabox daar tussen zit. Dat kan immers niet, de camera heeft dan helemaal geen verbinding met de Experiabox, want hij weet überhaupt nog niet de WiFi naam en password. 

Het verbinding maken vanaf de telefoon naar de camera lukt meestal ook gewoon. Als als dat niet zou lukken, dan kan KPN daar niets aan doen.

Vanaf de telefoon worden dan de WiFi gegevens op de camera ingesteld. Vaak gaat dat via een app.

Vervolgens word de verbinding tussen telefoon en camera verbroken. De telefoon verbind dan weer met de Experiabox. Of dat via 2,4 of 5 Ghz gaat maakt niets uit.

En de camera heeft nu de WiFi gegevens. Die gaat daarmee dan ook verbinding maken met de Experiabox. Via 2,4 Ghz uiteraard, want dat is het enige wat die ondersteund. En dat gaat dan wel eens fout. Omdat de Experiabox wil dat die op 5 Ghz verbinding maakt.


Het is gelukt! Bedankt voor jullie reacties. De camera had ook een wps functie, maar die stond alleen beschreven in de uitgebreide handleiding. 


Het is gelukt! Bedankt voor jullie reacties. De camera had ook een wps functie, maar die stond alleen beschreven in de uitgebreide handleiding. 

Goed om te horen dat het gelukt is.. 
Precies dit had ik dus ook met mijn apparatuur … kon niet maar  kon wel 

:thumbsup:


Top dat het via de WPS alsnog is gelukt @Daan444! Zou je voor eventuele meelezers nog willen delen welk merk en type camera's het betreft? :slight_smile: