Skip to main content
Vraag

5 GHz band niet meer zichtbaar in spectrumanalyse op Box 12

• August 26, 2025
  • 16 reacties
  • 91 keer bekeken

Bij het overzicht Wifiinstellingen/Spectrum op mijn KPN Box 12 met firmware V12.C.25.06.06  zie ik wel een groene balk bij de 2,4 ghz beschikbaarheid maar bij de 5ghz geen balk, terwijl ik dat onlangs nog wel kon zien.  Hoe kan ik dat weer voor elkaar krijgen? Ook de knop Herhaal laden geeft geen wijziging.

betekent dit dat er geen verbinding met de 5ghz kan worden gemaakt ?

16 reacties

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@BrouwerH. Dat je geen balk ziet bij 5 GHz, betekent niet dat je geen verbinding kunt maken. Vaak is het alleen een foutje in de weergave.

Probeer dit eens:

• Kijk of 5 GHz nog aan staat.

• Zet wifi even uit en weer aan.

• Haal de stekker van de Box 12 er 10 seconden uit en start hem opnieuw op.

Als je apparaten nog gewoon verbinding hebben met 5 GHz, dan werkt het goed. Zie je dit probleem vaker of werkt 5 GHz echt niet meer? Laat het ons dan weten, dan zoeken we verder.

• Auteur
  • Helper
  • August 27, 2025

Hoi Vikash,

Waar kan ik zien of de 5ghz aan staat ?

Leen59
Wijsgeer
  • August 27, 2025

De spectrumanalyse geeft geen betrouwbaar beeld. Wordt maar 1x in de x tijd geupdate en is zeker niet realtime.

Leen59
Wijsgeer
  • August 27, 2025

Hoi Vikash,

Waar kan ik zien of de 5ghz aan staat ?

Inloggen op je modem.

• Auteur
  • Helper
  • August 27, 2025

Hoi Leen,

bedankt voor je reactie, maar waar precies is dat te zien in de firmware zoals door mij vermeld ? 

Leen59
Wijsgeer
  • August 27, 2025

Je kunt in de box12 5GHz niet afzonderlijk aan of uit zetten, alleen de extra netwerken. Dus WiFi aan is zowel 2,4 als 5GHz.

In de spectrumanalyse is wel te zien welk kanaal gebruikt wordt, ook al staat er geen balkje.

• Auteur
  • Helper
  • August 27, 2025

Merci, feit blijft echter dat geen van mijn mobiele apparaten (recente iPad, MacBook en iPhone) een 5ghz verbinding opzet met de box. Hierdoor blijft mijn Speedtest via wifi met een gemiddelde download van 60mbps ver onder de verwachtingen. Bekabeld haal ik wel 940 mbps.

Leen59
Wijsgeer
  • August 27, 2025

In dat geval zou ik de box12 een herstart geven, meestal helpt dat. Gebruik je nog extenders ofzo?

• Auteur
  • Helper
  • August 27, 2025

Is uiteraard ook al meerdere keren geprobeerd. Ik denk onderhand dat er een hardwarefout in de box zit.

Leen59
Wijsgeer
  • August 27, 2025

Wat je nog kunt proberen is om het extra 5G netwerk aan te zetten en daarmee verbinding maken om te zien wat er dan gebeurt. Verder zou ik het niet weten.

• Auteur
  • Helper
  • August 27, 2025

Ook het aanmaken van een extra 5ghz werkt niet (wel gast en 2,4ghz). 

Leen59
Wijsgeer
  • August 27, 2025

Laatste optie voor mij is dan een factory reset van de box12 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

@BrouwerH Als een factory reset van de KPN Box 12 het probleem niet oplost, kun je het beste een terugbelafspraak maken met onze klantenservice. Samen kijken we dan verder naar het probleem en zoeken we een passende oplossing. Als blijkt dat er een hardwarefout in de KPN Box 12 zit, verwacht ik dat je een nieuwe krijgt toegestuurd.

• Auteur
  • Helper
  • August 28, 2025

Het wordt toch vervangen van KPN Box v12. Afwachten of dan het probleem is verholpen. Laat wel weten hoe dit afloopt.

• Auteur
  • Helper
  • August 29, 2025

Vandaag box omgeruild. Had eerste een V12 en nu een V12b, maar helaas met de oude software. Hoe krijg ik de nieuwe software ?

Leen59
Wijsgeer
  • August 29, 2025

Factory reset, met paperclip oid het resetknopje ca 20 seconden ingedrukt houden tot het ledje 5x rood knippert. Als hij daarna paars brandt een netwerkkabel aansluiten en minimaal een half uur wachten.