Skip to main content

De laatste dagen ervaren we hier wegvallend internet, bedraade clients. 
De dsl status op het modem geeft aan dat er dan verbinding is. 
het wegvallen van de verbinding is meestal enig tientallen secondes. 

Omdat een helpdesk medewerker me al eens heeft verteld dat we teveel clienten in het netwerk hebben (stuk of 50, meeste bedraad)
zou het misschien kunnen zijn dat het router te zwaar word belast? 
Hoe kan ik dit controleren? 
In de webinterface van de router kan ik geen belasting of load terug vinden? 

mvg peter.
 

Hallo @peter_dezenaamisalingebruik theoretisch zijn er 256 verbindingen, zowel bekabeld als draadloos mogelijk. de snelheid per gebruiker kan eventueel parten gaan spelen.

Stel dat je een 50/50 abo via glas hebt en 50 gebruikers die allemaal tegelijk actief zijn, dan heb je dus per gebruiker 1Mbits/s ter beschikking. Of dat genoeg voor jou is kan ik natuurlijk niet beoordelen.

 


Als de meeste van die 50 bedraad aangesloten zijn, dan moet het denk ik geen probleem zijn. 50 op de WiFi is gek zat.

Zijn er ook tv ontvangers bij?


de meeste zijn bedraad, er zullen stuk of 5 a 6 telefoons rondlopen en 8 iot dingen. 
verder geen tv ontvangers. 

maar op de experiabox is het dus niet te zien hoe “zwaar” de router/modem het heeft? 
 


Al weer enkele jaartjes terug in een net verhuisd pand van een organisatie waar ik het systeembeheer voor deed.  Met de eerste “tijdelijke” set-up toen, via een V10 toen achter een 500/500 Mbps glasvezel netwerk, merkten we meteen al capaciteitsproblemen van een V10 Modem/router bij net wat teveel Clients.  Het was nier zozeer de bandbreedte van het glasvezel account, maar het aantal clients tegelijkertijd wat via de V10 er gebruik van maakte, wat de V10 kennelijk niet kon verwerken.

Dus kan me wel enigszins verplaatsen in de vraagstelling van @peter_dezenaamisalingebruik 

Bij “koper” lijkt me dat nog meer evident.
Gebruik beter een eigen  modem/router om het probleem van teveel clients te omzeilen.
(Wat uiteraard geen oplossing is, voor mogelijk teveel belasting van de koper netwerkverbinding zelf).