Skip to main content
Vraag

5Ghz Box 12b doet het niet

• May 9, 2026
  • 1 reactie
  • 9 keer bekeken

Ik heb een Box 12b. De 5GHz-band is verdwenen toen ik mijn wifi weer instelde zoals die was voordat ik KPN-service kreeg. Sindsdien wil hij niet meer terugkomen. 
Er is geen 5 GHz omdat deze niet wordt weergegeven in de wifi-analysator, omdat mijn apparaten niet langer de aanduiding 2,4/5 naast de wifi-SSID tonen en omdat de interface van de Box 12b geen apparaten weergeeft die via 5 GHz zijn verbonden.

Ik heb de wifi, het thuisnetwerk en het apparaat gereset (allemaal via de webinterface). Niets hielp. 

Ik weet dat het apparaat op bepaalde signalen controleert voordat het wifi inschakelt. 5 GHz werkte echter wel; ik krijg geen melding van het apparaat dat er iets mis is; en het resetten van het apparaat betekent dat het kanaal op Auto gaat, waar het een probleemloos kanaal zou moeten kunnen vinden. 

Wat zou het probleem kunnen zijn? 

1 reactie

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 9, 2026

Ik heb het probleem gevonden, en het ligt niet aan de router: het is de tablet die ik gebruik, die ziet niets boven kanaal 68...

Ik zou zweren dat hij gisteren nog volop netwerken zag die boven dat kanaal werkten, maar vandaag niets. Ik begrijp niet waarom dit is gebeurd.

Voor het geval iemand zich dat afvraagt: dit is een Oneplus Pad 3. Blijkbaar kunnen Chinese tablets mogelijk niet alle beschikbare kanalen gebruiken omdat er in China simpelweg minder kanalen beschikbaar zijn. Dit zou geen invloed moeten hebben op de tablets die in de EU worden verkocht, maar hier zitten we dan...