Skip to main content

De laatste update heeft de mogelijkheid tot uitzetten van 5Ghz en het instellen van de transmit power weggehaald uit jullie modem; kunnen jullie dat aub weer terug plaatsen?  Mijn vrouw is gevoelig voor EMF, kreeg weer last tijdens haar slaap sinds ongeveer 2 weken en ik heb vervolgens de modem maar eens gecontroleerd. En inderdaad, die opties zijn gewoon weggehaald! Dat kan toch niet zomaar! We hebben speciaal voor de Experiabox 12 gekozen omdat verlagen van het vermogen makkelijk kon.

Is het mogelijk een oudere software versie terug te zetten op mijn modem?
Of zsm een update door te voeren die deze opties weer aanzet?

(Svp geen discussie over of EMF gevoeligheid bestaat :-)

Hallo @Brewright , als je de laatste firmware hebt (….516) is het helaas niet meer mogelijk de  banden afzonderlijk uit te schakelen. Wat je wel kunt doen, is met het slapen gaan de wifi volledig uit te schakelen op het modem, dat kan met een knop aan de buitenzijde, of het helpt betwijfel ik, want er komt nog allerlei wifi-straling binnen van de buren.

Je zou ook een wifi-access-point aan kunnen sluiten op je modem, die die mogelijkheden wèl heeft en dan kun je de wifi van je modem permanent uitschakelen.

 

 


Waarom is dit gedaan, net als het weghalen van de transmit power control? features weghalen is nooit een goed idee!  


Waarom is dit gedaan, net als het weghalen van de transmit power control? features weghalen is nooit een goed idee!  

Hallo @Brewright , dat is een vraag die alleen KPN kan beantwoorden.

Er is ook een toepassing toegevoegd: de Extra-Wifi, die moet je binnen het modem wel even activeren en die laat wèl een gescheiden 2.4- en 5.0-band toe, die je afzonderlijk aan- en uit kunt zetten.

Dit is gedaan omdat sommige smart-producten alléén op de 2,4-band werken en bij een gezamenlijke SSID niet goed uit de voeten kunnen om een 2,4-signaal op te pikken.

Met name de goedkope B-merken van inferieure kwaliteit hebben daar last van.

 

 


Waarom is dit gedaan, net als het weghalen van de transmit power control? features weghalen is nooit een goed idee!  

Dat is gedaan omdat er nu Extra WiFi is. Daarmee is WiFi 2,4 Ghz en 5 Ghz afzonderlijk te sturen. Het uitzetten van 5 Ghz op het hoofdnetwerk is daarmee niet meer nodig. Zo is de gedachte. Maar de ontwikkelaars hebben daarbij uiteraard geen rekening gehouden met de situatie van uw vrouw.

Het hoofdnetwerk zal in de toekomst waarschijnlijk gewoon een WiFi 6 netwerk worden denk ik. Bij WiFi 6 word 2,4 en 5 Ghz gebruikt. Dit is bij WiFi 6 niet afzonderlijk te sturen. 

Misschien kan KPN u een Experiabox v10 (zonder a) geven. Daarop is 5 Ghz wel uit te zetten.


Het hoofdnetwerk zal in de toekomst waarschijnlijk gewoon een WiFi 6 netwerk worden denk ik. Bij WiFi 6 word 2,4 en 5 Ghz gebruikt. Dit is bij WiFi 6 niet afzonderlijk te sturen. 

Hallo @Nick83 , bij de BOX 12 is het al standaard een Wifi6 AX netwerk.

 


Ah ok dat 2.5-5Ghz verhaal is duidelijk, maar waarom is de transmit power control dan weggehaald?


Ah ok dat 2.5-5Ghz verhaal is duidelijk, maar waarom is de transmit power control dan weggehaald?

Ik heb die optie überhaupt nooit gezien. Dus ik weet het niet. Maar ik vermoed dat het met mesh te maken heeft.


Hallo @Nick83 , die optie zat er tot en met versie 448 in.

 


Hallo @Nick83 , die optie zat er tot en met versie 448 in.

 

kan ik die versie op m’n modem installeren?

Ik hoef al die fancy wifi mesh shizzle niet. ik wil zelf bepalen hoe ik dat ding configureer; daarom zijn we ook bij kpn uit gekomen destijds… 


Hallo @Nick83 , die optie zat er tot en met versie 448 in.

 

kan ik die versie op m’n modem installeren?

Nee. Dat kunt u niet doen. En KPN gaat het ook niet doen.

Ik hoef al die fancy wifi mesh shizzle niet. ik wil zelf bepalen hoe ik dat ding configureer; daarom zijn we ook bij kpn uit gekomen destijds… 

Bijzonder. Ik denk dat KPN juist de provider is waar de apparatuur het meest dichtgetimmerd zit van allemaal en waar je zelf het minste kunt configureren. Bij diverse andere providers krijg je bijvoorbeeld een fritzbox. Daarop is veel meer in te stellen dan op de routers van KPN. 


Hallo @Nick83 , bij welke providers krijg je een Fritzbox, XS4ALL kun je niet meer meetellen, Freedom misschien, meer zou ik er niet weten?

 


Ik dacht dat je bij Solcon ook een fritzbox krijgt?


@JanD en @Nick83 , Zover ik uit mijn hoofd weet, Freedom, Solcon en Tweak hebben de Fritzbox standaard, bij Freedom kun je hem ook kopen of zelf elders aanschaffen en krijg je 2 euro korting op de abonnementskosten.


… of het helpt betwijfel ik, want er komt nog allerlei wifi-straling binnen van de buren.

Een vriendin van m’n vrouw is net langs geweest met een EMF meter,  EMF buiten is zelfs hoger dan binnen; 100-500 uW/m2  terwijl ie binnen 40-75 uW/m2 is :thinking: ...  500uW/m2 wordt binnen gehaald op 2m van de modem af… Ons huis heeft dikke muren van gewapend beton en we wonen tegen het centrum aan van een provinciestadje.  De meeste stralingsdruk buiten zat niet op de Wifi frequenties maar iets lager op mobiele telefonie. 
Maargoed, Ik ga in ieder geval even proberen met de Extra-wifi settings en eventueel een eigen wifi router via een kabeltje.