Skip to main content
Vraag

Ander modem gekregen bij snelheidsverhoging naar 200 Mbit, moet ik deze gebruiken?

• March 20, 2026
  • 8 reacties
  • 152 keer bekeken

Ik heb bij mijn nieuwe abonnement een snelheidsverhoging aangevraagd van 100 naar 200 Mbps. Thuis heb ik al een KPN Box 12 staan, waarvan ik begrijp dat deze deze snelheid gewoon aankan.

Toch heb ik van KPN een Experia Box V10 ontvangen, terwijl dit volgens mij een ouder model is dan de Box 12 die ik al gebruik. Daarom vraag ik me af waarom ik dit modem heb gekregen.

Daarnaast vraag ik me af: kan de snelheid niet gewoon op afstand worden verhoogd met mijn huidige modem, zonder dat er een installateur nodig is of dat ik het modem moet vervangen?

8 reacties

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 20, 2026

Dag ​@Jdane. Welkom op de community.

De Experia Box V10 is inderdaad de voorloper van de Box 12 maar werken in de basis gelijk, met dien verstande dat de Experia Box V10 geen Wifi 6 heeft.

De Box 12 is daarentegen weer niet geschikt voor pairbonding.

Als je een glasvezel aansluiting hebt, dan kan je Box 12 gewoon blijven gebruiken, misschien dat nadat de snelheidsverhoging is doorgevoerd, een herstart noodzakelijk is.

Heb je nog een koperaansluiting dan wordt dit waarschijnlijk een pair-bonding waarvoor dus de V10 en een monteur nodig is. 

Overigens: Ik meen ergens gelezen te hebben dat pairbonding niet meer aangesloten wordt maar dat kan best wel weer mogelijk zijn, als er bijvoorbeeld geen plannen zijn voor de aanleg van glasvezel.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 20, 2026

Bedankt voor je uitleg!

Ik heb geen glasvezelaansluiting en weet eerlijk gezegd niet zeker of ik een koperaansluiting heb (ik denk van niet, maar dat weet ik niet zeker).

Betekent dit dat er dan pair bonding nodig is? En zo ja, hoe werkt dat precies? Worden de Experia Box V10 en mijn Box 12 dan samen gebruikt of vervangt de V10 mijn huidige modem volledig?

Ik hoor het graag, want ik ben een beetje in de war waarom ik een extra modem heb gekregen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 20, 2026

Beste ​@Jdane als je koper hebt en een snelheidsverhoging hebt aangevraagd werkt dat meestal alleen met pairbonding en alléén de V10 ondersteunt pairbonding.

Dan wordt er ook vaak een installatiemonteur voor je ingepland.

Heb je alleen de modem ontvangen of ook een pairbonding kabel?

Kun je eens een foto plaatsen van de aansluiting waar je eerst de KPON Box 12 op aansloot?

Bij pairbonding worden de 4 draadjes in de kabel aangesloten i.p.v. de huidige 2, op die manier kan de snelheid opgevoerd worden.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 20, 2026

Bedankt voor je uitleg!

Ik heb geen glasvezelaansluiting en weet eerlijk gezegd niet zeker of ik een koperaansluiting heb (ik denk van niet, maar dat weet ik niet zeker).

KPN levert via glasvezel of koper. Als je géén glasvezel hebt, dan ben je aangesloten op ‘koper’: de traditionele telefoonkabel.

Pair bonding is simpel gezegd: één internetaansluiting over twee telefoonlijnen.

Met behulp van een speciale kabel (een Y kabel) worden de twee lijnen gecombineerd, waardoor (via koper) een hogere snelheid kan worden aangeboden. De Box 12 kan hiermee niet overweg: die wordt daarom vervangen door de Experia Box 10. 

Ik hoor het graag, want ik ben een beetje in de war waarom ik een extra modem heb gekregen.

Of bij jou pairbonding gebruikt gaat worden, daar ben ik natuurlijk niet zeker van maar het zou wel kunnen verklaren, waarom je de Experia Box V10 hebt ontvangen. Om pair bonding te kunnen gebruiken zijn er meestal werkzaamheden nodig door de monteur, tenzij je aansluiting al geschikt is. 

Ik denk dat de klantenservice (0800-0402) je verder op weg kan helpen en mocht dat nodig zijn een monteur kunnen inplannen. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 20, 2026

Bedankt voor jullie uitleg!

Ik zie dat ik wel een glasvezelaansluiting in huis heb, maar die is van Odido. Ik neem aan dat ik voor KPN dan gewoon via koper ben aangesloten, klopt dat?

Zou dat betekenen dat bij mij pair bonding nodig is voor de snelheidsverhoging naar 200 Mbps? En dat daarom de Experia Box V10 is opgestuurd ter vervanging van mijn Box 12?

Ik heb ook een foto gemaakt van mijn KPN-aansluiting, die kan ik eventueel delen als dat helpt om het te bevestigen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 20, 2026

@Jdane Je hebt DSL van KPN, dat is internet over de traditionele telefoonlijn. De upgrade naar 200 betekent dus zoals hierboven al is gezegd dat je verbinding gebruik gaat maken van pair-bonding. Vandaar de andere experiabox.

KPN biedt geen internet aan over glasvezel van ODF. Voor een glasvezelupgrade heb je ook geen andere experiabox nodig, tenzij je naar 4Gbps gaat. Maar dat is hier niet ter sprake.

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 21, 2026

Bovenste foto is de aansluiting die je moet gebruiken. Nu zit er 1 kabel in op de foto maar je hebt bij de V10 een Y-kabel gekregen welke je op beide poorten van deze aansluiting inplug. Vervolgens aansluiten op je modem en modem starten is alles wat er moet gebeuren.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo en welkom op de KPN Community ​@Jdane. Ik zie dat onze Community al flink aan het antwoorden is geslagen met betrekking tot jouw vragen. Jouw aansluiting zal aangepast worden naar pairbonding en het modem dat dat ondersteunt is de KPN Experia Box V10. Hoe je de zogeheten Y-kabel kunt aansluiten, wordt ook goed uitgelegd:

Bovenste foto is de aansluiting die je moet gebruiken. Nu zit er 1 kabel in op de foto maar je hebt bij de V10 een Y-kabel gekregen welke je op beide poorten van deze aansluiting inplug. Vervolgens aansluiten op je modem en modem starten is alles wat er moet gebeuren.

Mocht je nog meer vragen hebben? Stel ze gerust!