Skip to main content

Hallo,

Ik heb nu via Caiway glasvezel 800 Mb + eigenĀ Asus AC3200 Router met vaste UTP aansluiting voor o.a. mijn Pc en Printer en verschillende wifi apparatuur.

Wil na verhuizing overstappen op KPN 1 GB glasvezel erbij zit dan begrijp een KPN Box 12 en 2 KPN SuperWifi punten

Kan ik die KPN Box 12 zien als de vervanger van mijn Asus router?

Kan ik die router dan via UTP kabel vanuit Glasvezel oranje kast aansluiting doortrekken naar mijn werkkamer op de 1e etage?

Heeft het nut om mijn Asus router nog te blijven gebruiken?

Die 2 KPN SuperWifi punten kan ik er 1 in de tuin gebruiken, tuin is 17 meter lang, wil achterin ook wifi ontvangst hebben is dat hiermee mogelijk?

Met vriendelijke groeten,

Rene

Hallo @Rene GieltjesĀ 

Ā 

Ja, je kan die Box 12 als vervanging zien van de Asus.

Heb je ook switches in je netwerk en ga je ook gebruik maken van 1 of meer TV ontvangers dan moeten de switches waarop die TV ontvangers zijn aangesloten IGMP snooping ondersteunen.

Je kan de router i.d.d. ergens anders in huis plaatsen zolang je hem maar via een goede kwaliteit UTP kabel aansluit.

Ik denk niet dat het blijven gebruiken van je Asus router enig nut heeft, het kan wel maar normaal heb je er weinig aan.

Die SuperWiFiā€™s zijn alleen voor gebruik binnenshuis (zomers kan je er natuurlijk wel 1 buiten in de schaduw ophangen zolang het maar droog is), het ligt eraan wat voor muren of glas er in dat huis zitten of je die afstand gaat halen, als er geen zware bewapening, isolatie of coating gebruikt is die WiFi signalen dempt zou het kunnen werken maar dat is een kwestie van uitproberen. Het is ook vaak afhankelijk hoe druk het in die buurt is wat betreft WiFi, hoe meer AP's er in de buurt zijn hoe kleiner de kans dat het gaat werken op die afstand.


super, dankjewel, erg aardig dat je zo snel antwoordt geeft.

Ja we willen ook tv ontvangers die gaan ook op de 4 UTP uitgangen?

en die 2Ā SuperWiFiā€™s hebben die een UTP kabel nodig naar de Box 12 of gaat dat ook via de Wifi?

en welke snelheid haal je dan met deze super wifi's ? 5G?

Dan zit ie al vol qua UTP?

Nee, ik heb geen switches

Als je desktop computer die nu via UTP 1 GB - 800 (Caiway max glasvezel), maar stel ik gebruik dan deĀ wifi erop, de specs zegtĀ 802.11ac en via Box 12 met KPN 1GB/s , welke snelheid haal ik dan? haal ik dan die 1GB wat KPN me levert of kan ik toch beter een UTP kabel gebruiken?

Ā 

Waar we straks gaan wonen, is het rustiger in de buurt en huis is wat ouder, gelukkig 😉 Dus minder isolatie 😉 Dus een kleine kans, dankjewel.Ā 


Die SuperWiFi's zitten er niet zomaar bij. Die kunt u kiezen als welkomstgeschenk. Maar dan krijgt u dus geen korting of ander welkomstgeschenk. Zoals bijvoorbeeld gratis tv ofzo. Ik weet niet of KPN die nu heeft, maar soms heeft KPN zoiets.


Hallo @Rene GieltjesĀ de KPN Box12 en de zwarte superwifipunten ondersteunenĀ beide wifi6 (ax) en met een goede instelling kun je daar bijna de bekabelde snelheid mee halen, je moet natuurlijk wel apparatuur hebben die wifi6 ondersteunt, anders kun je het beter uitzetten binnen het modem en alleen wifi5 (ac) gebruiken.

Ā 


Ja, die TV ontvangers gaan daar ook op, bij een Box 12 met de laatste firmware hoef je de Superwifi's niet bekabeld aan te sluiten (behalve bij instellen) maar als je UTP aansluitingen tekort komt zou je b.v 1 van deze switches kunnen aanschaffen: https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/internet/switches/

Ā 

Waarschijnlijk krijg je dan SuperWiFi2 en die kunnen 2,4GHz en 5GHz aan en ondersteunen ook WiFi6

zie ook:

Ā 

Bekabeld levert bijna altijd een hogere snelheid op maar met WiFi6 zou je een heel eind in de buurt moeten komen.


Super deze antwoorden, daar heb je wat aan!!

Er is nu veel duidelijk, maar nog een vraag, effe voor de zekerheid en mn keuze of ik een kabel trek van de kelderkast waar die oranje glasvezel kast hangt, kan ik het beste daar box12 neerzetten, gezien daarĀ  ook de tvĀ aansluitingen zijn en dan een utp kabel naar mijn werkkamer.

Mijn desktop computer metĀ wifi erop, de specs zegtĀ 802.11ac komt dat overeen met Wifi6 of anders?


Als je kabels al in die kelderkast uitkomen kan je de Box12 i.d.d. beter daar neerzetten, anders zou je weer een extra kabel moeten trekken om van de Box12 terug naar die kast te gaan om de TV ontvangers daar via een switch aan te sluiten.

De Box12 doet overigens ook dienst als extra WiFi AP dus misschien is 2 kabels dan de beste optie, dat moet je zelf bepalen.

802.11ac is WiFi 5, dat zou max. 900Mbit/s kunnen doen afhankelijk van de netwerkkaart in die PC, beste is om die PC dan toch bedraad aan te sluiten.


Ok, super dankjewel.

Zal wel stom van me zijn, maar waarom 2 kabels trekken?

en wat betekent dat ā€œBox12 doet overigens ook dienst als extra WiFi APā€ ?


Als je de Box12 boven zet en de kabels van je TV ontvangers beneden in die kast zitten zal je een kabel naar boven moeten trekken voor verbinding tussen het glasmodem en de WAN aansluiting van de Box12 en weer 1 van een LAN aansluiting op de Box12 naar beneden voor je TV ontvangers (via een switch).

Ā 

Met de laatste firmware update doet de Box12 mee in het WiFi netwerk, daarvoor werd WiFi op de Box12 uitgeschakeld, dus je hebt dan nu 3 AP's: 1 * Box12 en 2 * SuperWiFi

Zie ook deze post over die Box12 update:

Ā 


Ok, super dankjewel.

Zal wel stom van me zijn, maar waarom 2 kabels trekken?

en wat betekent dat ā€œBox12 doet overigens ook dienst als extra WiFi APā€ ?

Hallo @Rene GieltjesĀ ,daarmee wordt bedoeld dat de box12 en de 2 wifipunten 'samenwerken' in een zogenaamd mesh-netwerk voor draadloos internet.

Ā 

Ā 


Hallo,Ā 

Ik heb toch nog een vraag.

We hebben ook een Humax iHDR 5050c om TV opnames op te nemen, kan ik die dan ook nog gewoon gebruiken?


Hallo @Rene GieltjesĀ 

Ā 

Niet voor KPN TV of Digitenne, als ik dat type opzoek is het een apparaat wat alleen voor kabel TV geschikt is.


Hallo,Ā 

Ik heb toch nog een vraag.

We hebben ook een Humax iHDR 5050c om TV opnames op te nemen, kan ik die dan ook nog gewoon gebruiken?

Nee, want dat is een decoder voor de kabelaar zoals Ziggo enz.

Is bij KPN dus niet te gebruiken.


We zitten nu bij Caiway we gebruiken het alleen om tv programmas op te nemen, wat is er dan wel mogelijk?

Ā 


KPN neemt op/speelt af vanaf de cloud en opnames wordenĀ een jaar bewaard. Dat werkt perfect in mijn eenvoudige beleving althans.

Thuis/locaal opnemen is niet mogelijk, tenzij je een videocamera op een statiefĀ voor je TV plaatst en het beeldĀ opneemt :-)

Ā 

https://www.kpn.com/televisie/extra-diensten/opnemen-pakket.htm


Hallo @Rene GieltjesĀ 

Ā 

Je kan bij KPN het opname pakket erbij nemen kost ā‚¬ 4,99/maand als je 1 TV ontvanger neemt en is zelfs gratis als je 2 of meer TV ontvangers afneemt, extra TV ontvanger is ook maar ā‚¬ 5/maand dus als je daar over twijfelde is die keus snel gemaakt.

Enige nadeel aan dat opname pakket vind ik dat opnames maar maximaal 1 jaar beschikbaar blijven.


Allemaal vriendelijke bedankt voor jullie antwoordenĀ 


Hallo,

we krijgen per jan 2023 ons nieuwe huis, kijk nu nog eens viaĀ https://www.kpn.com/shop/internet-tv/internet-tvĀ zie ik tot mijn verbazing dat 1 gb in heerde 8181xr niet meer te kiezen is, max 200, is er iets veranderd of hoe kan ik het wel bestellen enĀ hoe lang duurt een bestelling?Ā 
Ziggo geeft wel de dekking van 1 gb?!?
Alvast bedanktĀ 

Rene


Hallo @Rene GieltjesĀ 

Ā 

Als ik hier jouw postcode en een laag huisnummer invul is er wel 1 GB glasvezelinternet mogelijk: https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search

En hier ook voor hetzelfde huisnummer; https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/

Op de KPN bestel website krijg je op hetzelfde adres i.d.d. maar een maximale 200Mbit standaard internet (is geen glasvezel) optie aangeboden, dat lijkt mij een fout op de KPN website.

Ā 

Wat geven die 2 websites aan als je jouw PC + huisnummer invult?


Goedemorgen,Ā  Ja beide weblinks geven wel de dekking van 1 Gb aan, oef gelukkig.

Als ik nu terug ga en weerĀ de bestel link zie ik toch gelukkig 1 Gb erbij staan, apart he.

Zit er bij KPN box 12 en 2x 4k tv ontvanger en 2 SuperWifi punten ook mee geleverde Cat 6 UTP kabels?Ā 

Welke UTP kabels kan ik het beste kopen?


Hallo @Rene GieltjesĀ door KPN gecertificeerde kabels worden standaard meegeleverd bij producten die een LAN-kabel nodig hebben. De kwaliteit is minimaal CAT5e.

Ā