Skip to main content
Vraag

Bekabeld aangesloten SuperWifi punten werken niet (goed) meer na update v10

• September 26, 2025
  • 14 reacties
  • 137 keer bekeken

Sinds update van de Experia v10 is er geen enkel van mijn apparaten nog verbonden met mijn twee super wi-fi punten. De super wi-fi's heb ik allebei bekabeld aangesloten.

Nu las ik hier dus dat de Experia v10 master is geworden en dat super wi-fi bekabeld dus niet meer zou werken. Dus ik heb inmiddels de superwifi punten niet meer bekabeld aangesloten maar nog steeds is geen enkel apparaat verbonden met de super wi-fi's. En ik merk dat de apparaten gewoon wat traag werken nu alles op de modem verbonden is. 

Hoe kan ik dit nou het beste oplossen?

14 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • September 26, 2025

Superwifi bekabeld aansluiten is altijd het beste. Kun je eens kijken welke firmwareversie ze hebben? Mogelijk hebben die ook een update nodig.

• Topper
  • September 26, 2025

Ik heb hier ook last van.

En ook dat de tv+ op de slaapkamer vaak hapert, en dat krijg ik nu opgelost door het modem opnieuw op te starten.

Ik heb de superwifi bij het modem weggehaald en bij de tv. 

Merk dat de wifi wel echt een heel stuk slechter is, en dus 1 wifipunt op de slaapkamer gezet. Wifi is wel beter, maar de tv+ nog niet! 

Leen59
Wijsgeer
  • September 26, 2025

Probeer eens een herstart thuisnetwerk vanuit het modem, dat wil nog weleens helpen.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 27, 2025

Hoi,

De grondslag van het probleem is hoogstwaarschijnlijk dat (firmware) updates op de apparatuur wordt gezet waarna bijvoorbeeld instellingen niet meer correct werken. 

Om te beginnen moet je niet aan wifi versterkers beginnen. Een versterker is nl niet in staat om een slecht signaal te verbeteren en de doorvoersnelheid te optimaliseren + een versterker, ofwel repeater kan in de regel niet tegelijk zenden en ontvangen waardoor je snelheid al gauw gehalveerd wordt. Wellicht dat de KPN repeater dat wel kan? 

Bij mij thuis verzorgt KPN slechts de glasvezel verbinding dat voor eerst naar de Fr!tzbox toeging en nu naar een zelfbouw router, en ik moet zeggen ik heb/had nooit problemen. Het wifi signaal wordt verzorgd door Ubiquiti. Alle accespoints zijn bedraad aangesloten. en staan in roaming/mesh.

Zoals ​@Leen59 schrijft, wellicht dat er meer geupdate moet worden.

• Auteur
  • Helper
  • September 29, 2025

@Leen59 Bedankt voor jouw reactie. Hoe kan ik zo snel zien welke firmware ze hebben? Ik heb ze al een aantal keren gereset, wellicht dat hij dan automatisch geupdate wordt naar de nieuwste versie?

• Auteur
  • Helper
  • September 29, 2025

@fixnix bedankt voor je reactie. De super wi-fi's werkte voor de update van de Experia v10 gewoon goed. Dus ik heb eerder het gevoel dat het te maken heeft met die update.

Ik heb in ieder geval de super wi-fi's weer bekabeld aangesloten. Misschien moet ik toch maar eens de klantenservice bellen want de tv ontvanger valt ook regelmatig stil.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Anna2020. Wat vervelend dat jouw apparaten geen verbinding kunnen maken met de WiFi versterkers in huis. Alles over de laatste update lees je in het topic hieronder. Als het probleem daarmee niet is opgelost, kun je inderdaad het beste contact opnemen met onze klantenservice. Plan hiervoor een terugbelafspraak in, dan belt een collega je op een moment dat het jou uitkomt. Zo kan hij of zij meteen bekijken hoe we het probleem met de tv-ontvanger ook kunnen oplossen.

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.05.08

• Auteur
  • Helper
  • September 29, 2025

@Vikash van KPN Thanks. Geprobeerd en nog steeds problemen. Sta nu in de wacht bij de klantenservice 👍

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Jammer! Laat je hier nog even weten hoe dit afloopt?

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 29, 2025

@fixnix bedankt voor je reactie. De super wi-fi's werkte voor de update van de Experia v10 gewoon goed. Dus ik heb eerder het gevoel dat het te maken heeft met die update.

Ik heb in ieder geval de super wi-fi's weer bekabeld aangesloten. Misschien moet ik toch maar eens de klantenservice bellen want de tv ontvanger valt ook regelmatig stil.

Dit fenomeen duid op een probleem na het updaten. 
Wat ik over het algemeen lees is dat KPN updates pushed naar de apparatuur echter dat de achterliggende apparatuur ook een update moeten hebben. 

Dit gaat vaak fout. 

• Auteur
  • Helper
  • September 29, 2025

@Vikash van KPN ​@fixnix ​@Leen59 ​@Erwinhek 

De klantenservice heeft het inmiddels voor mij opgelost. Hij heeft alles helemaal teruggezet naar oorspronkelijke staat. Dus mijn eigen wachtwoorden ed ook gereset.  Daarna ben ik gewoon weer helemaal opnieuw begonnen. De super wi-fi's toegevoegd met het wachtwoord op de achterkant en daarna opnieuw al onze apparaten opnieuw verbinding laten maken. 

Voor degene die veel apparaten hebben zoals camera's die alleen op het 2.4 netwerk werken;  ik was dat blijkbaar even vergeten en het duurde even voordat ik door had dat ik het 2.4 netwerk opnieuw open moest zetten en al die apparaten daar opnieuw mee moest verbinden. Voor een leek als ik was dat weer even zoeken 😁 maar alles werkt weer als een zonnetje en en alle apparaten zijn nu weer verdeeld over de modem en de twee super wi-fi's. 

Bedankt allen

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • September 29, 2025

Ik heb exact de zelfde situatie V10 met nieuwe software en 2 superwifi punten, en ook bij mij alles naar de nieuwe master (expediabox). Paar weken terug helemaal opnieuw geïnstalleerd samen met KPN hulplijn. Nu weer alles weg en alle device naar de expediabox. Maar slecht bereikbare punten in huis. Ook de aangepaste namen van de Superwifi's zijn weer weg. Tis wel triest deze update. Eerst ging het jaren goed met de betaalde Superwifi punten en na de update veel ellende. Met home automatisering is dit meer dan vervelend.  Hoe nu verder want de medewerkers van KPN zijn zeker niet genoeg geïnstrueerd om dit te verhelpen. Meer dan oppervlakkige oplossingen en gesprekken zijn er niet

• Auteur
  • Helper
  • October 2, 2025

Ik heb exact de zelfde situatie V10 met nieuwe software en 2 superwifi punten, en ook bij mij alles naar de nieuwe master (expediabox). Paar weken terug helemaal opnieuw geïnstalleerd samen met KPN hulplijn. Nu weer alles weg en alle device naar de expediabox. Maar slecht bereikbare punten in huis. Ook de aangepaste namen van de Superwifi's zijn weer weg. Tis wel triest deze update. Eerst ging het jaren goed met de betaalde Superwifi punten en na de update veel ellende. Met home automatisering is dit meer dan vervelend.  Hoe nu verder want de medewerkers van KPN zijn zeker niet genoeg geïnstrueerd om dit te verhelpen. Meer dan oppervlakkige oplossingen en gesprekken zijn er niet

Bij mij is het nog niet compleet terug naar de oude situatie maar er zijn nou wel weer meer apparaten die verbinding maken met de V10. En dat was dus ook mijn irritatie, we moesten toen die super wi-fi's zelf aanschaffen en die waren flink aan de prijs en nu werkt het voor geen meter meer.

Laat je hier even weten of er voor jou een oplossing is? Ik verwacht zelf deze op korte termijn dan ook wel nodig te hebben als ik jou zo lees.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 2, 2025

1, 
Een repeater, wat super-wifi eigenlijk is- is niets anders dan een wifi versterker. Echter, de repeater versterkt slechts het wifi signaal, maar zeker niet de doorvoersnelheid. Dit is een wijdverbreid misverstand. Op de reclame zie je dat iemand draadloos een verbinding maken met een andere repeater. Deze manier van verbinding is op zijn zachts gezegd, niet ideaal. 

Je hebt veel kans op interferentie op het toch al belabberde signaal door bv de magnetron of een andere (wifi) bron in de buurt. 

2.
Waar KPN de mist mee in gaat is het update beleid. Althans dat is mijn mening. 
Op afstand worden verschillende updates naar het modem/router gestuurd, maar naar mijn idee, doet men niets met de secundaire randapparatuur. 
De router krijgt een nieuwe update en vervolgens wil dit nieuwe besturingssysteem graag een minimale versie firmware van je randapparatuur zien, die dan op dat moment niet op je apparatuur is geïnstalleerd. 

3. 
Hoe dit op te lossen?

Ik heb jaren geleden hetzelfde gehad met Ziggo, die nieuwe klanten voorzag van een nieuw modem met een softwarebug. Na 3(!) maanden werd dit opgelost, waarbij ik afhankelijk was van wifi. Kastje naar de muur, weer bellen etc en vanaf dat moment besloot ik de draadloze verbindingen zelf te doen.

Dus mijn advies is om zelf accespoints (en GEEN repeaters) aan te schaffen en ophangen. Is dit te doen voor mensen met niet zo veel IT ervaring? Ik denk het wel. Er is genoeg informatie te vinden hoe je dit moet doen. 

Ik gebruik KPN alleen voor het leveren van internet, waarbij ik nooit een verstoring heb gehad.