Na 2 1/2 jaar KPN maar eens de stoute schoenen aangetrokken en een fabrieks reset uitgevoerd.
Gelijk maar even, en voor de forum leden die net als ik huiverig zijn voor een box12 reset naar de fabrieksinstellingen, dit ging beter dan verwacht.
De reden voor de fabrieks reset is dat na het aanzetten van het "extra wifinetwerk" naast het standaard wifinetwerk én het gast netwerk, vaker overal in huis het standaard wifinetwerk het niet meer deed, een aantal keren per dag.
Ooit ergens op het forum in kleine letterjes gelezen dat het verstandig is om na een Box12 software update een reset naar de fabrieksinstellingen te doen.
Dit nooit gedaan omdat (voorheen xs4all/fritzbox, wat een verademing) de box12 geen backup/restore van je aangepaste settings heeft.
Nu dan maar eerst screenprints van alle settings van de Box12 gemaakt, en vervolgens een reset uitgevoerd.
Die duurde 5+ minuten, maar ging, leek het, goed.
Aanloggen met het default wachtwoord viel het volgende op.
De wifi beveiligingen stonden op WPA2-PERSONAL, en die staan nu na de fabrieksreset op WPA2-WPA3-PERSONAL
Dat had denk ik ook wel bij de softwareupdate gemogen.
De bel historie is leeg, dit is verwacht en is geen probleem.
De twee aanwezige (KPN) port forwardings HDM_CR_00029B* naar 145-7-224-170.dc.kpn.net zijn verdwenen. Ben ik daardoor functionaliteit kwijt ?
Op het forum gelezen dat deze gebruikt worden door KPN om remote support aan te bieden (troubleshoots/remote reset) voor bijvoorbeeld interactieve tv.
Moet ik die zelf toevoegen ?
Tot mijn positieve verbazing waren mijn thuisnetwerk dhcp instellingen blijven staan, alleen de leasetijd was naar default 14400
Helaas waren mijn ip adres reserveringen verdwenen.
Op het overzicht, kader "Televisie" staat interactieve TV is klaar voor gebruik. De TV staat aan, de Aris staat ook aan, ik kan opnames terugkijken, maar in dat kader blijft staan "geen aangesloten TV ontvangers". Heel raar.
Uiteindelijk dus maar een paar kleine dingetjes, en ik hoefde eigenlijk weinig opnieuw aan te passen.
Dus ik ga nu na een software update een reset uitvoeren.