Skip to main content

Onze box 12 modem loopt meerdere keren per uur 'vast' en begint dan met herstart lijkt het.

Opstelling: glasvezel + box 12, Kpn tv ontvanger en een superwifi2(zwart rond) punt.

Wat constateer ik:

Wifi valt weg (op bijvoorbeeld mobiel), overal in huis. Het hoofdzakelijk gebruik is op enkele meters van de modem/meterkast. Als de wifi het goed doet is het bereik zeer goed, en met goede snelheid. Bij uitval wifi op het box 12 modem op dat moment nog vier groene lampjes (geen vaste tel), ondanks dat er geen bereik is. Na een minuutje gaan vanzelf alle lampjes op de box 12 uit, even alles op zwart en vervolgens gaat rood power lampje branden. Binnen een minuut (of twee) gaan de groene lampjes weer branden waarbij de wifi lampje als laatste aan gaat.

De apparaten die op wifi gaan moet je vervolgens van wifi afhalen en weer koppelen, dan doen deze het weer. Als je niet opnieuw koppelt, komt er bijv op mobiel wel een wifi tekentje in beeld maar is er feitelijk geen wifi verbinding. Hierdoor al hoog 4/5g verbruik op mobiel deze maand, en superwifi ligt er steeds uit en moet ik herstarten.

Dacht eerst dat het aan gebruikersapparaten lag maar dat is het dus niet. Nu een maandje hiermee bezig en dit viel dus deze week op. 

Wat al (meerdere keren) gedaan: alle gebruikersapparatuur wifi uit/van stroom af. Één voor één aan. Router al meerdere keren herstart, inclusief stekker eruit. Stekker gewisseld, zat eerst op verlengsnoer/splitter, nu niet meer. Router een 40 cm verder geplaatst in de meterkast. Stond erg dicht op glasvezelkast, dacht misschien storingsfactor(ben geen kenner). Geen verschil. 

We worden er nu wel moedeloos van. Normaal werken via computer is geen doen, laat staan een online meeting hebben. Dit is zeer storend, evenals een oplopende telefoonrekening vanwege data verbruik(ook kpn), en steeds weer wegvallende verbindingen op mobiel of ipad.

Is hier nog wat aan te doen? Of is dit een gevalletje nieuwe modem?

 

Kan het zijn dat de grote box 12 software update hier mee te maken heeft? Bij ons is dat medio oktober 23 geweest. In oktober/november af en toe wel wat problemen met de wifi/router maar nu in december nemen de uitvallen in aantallen toe.

Alleen vanavond al om de +- tien minuten . 


Hi @RaymonW, ik denk graag mee want dit is inderdaad niet werkbaar en ik verwacht ook niet dat dit aan alle apparaten ligt. Vooral dat de modem zichzelf herstart duidt op een ander probleem. 

Heb je de Box 12 al helemaal gereset? En valt de televisie ook weg? Ik vermoed dat dat het geval is. Heb je ook andere apparatuur in je netwerk zoals switches of extra routers? 

Zou je het 1 dag ook zonder de SuperWiFi willen proberen? Dus die helemaal uitschakelen. 

 


Hoi, vanochtend en begin vd vanmiddag ook weer het nodige getest. Overdag de superwifi en tv ontvanger uit gehad. Ook toen bleef de router uitvallen. Begin deze middag meermaals contact gehad met kpn en die hebben op afstand de reset gedaan. Het ging daarna een klein half uurtje goed, toen viel de router weer in zijn oude ritme (geheel uitvallen en opnieuw opstarten), dus tijdelijk weer geen wifi. Met later de tv+ontvanger aan valt de tv verbinding weg op het moment dat router gek gaat doen. 

Er is geen andere apparatuur, geen switches of extra router.

De kpn klantenservice heeft aangegeven dat ik een andere router kan gaan ophalen bij een kpn winkel. Van het weekend maar eens die ophalen. Gek genoeg hebben we nu al de hele avond, tot nu toe(even afkloppen), geen storing gehad. Tweede helft vd middag niet thuis geweest dus die periode weet ik niet.


@Alex_P De vrijdagochtend en begin van de middag ging goed, geen storing router. Nu in de middag een paar keer uitval router achter elkaar. Gelijk via de kpn app check gedaan. Zie foto. 

Toch maar zaterdag de andere/nieuwe router ophalen in de winkel. 

 


Vandaag een nieuwe modem opgehaald bij de kpn winkel. Het betreft een Box 12b, iets ander type dan de Box12 die we hadden. Hopelijk gaat het hier beter mee. Nu net geïnstalleerd dus even afwachten maar.

De superwifi blijft wel op oranje ipv groen, maar het werkt wel. Superwifi staat op een meter of 4/5 van het modem af, zelfde verdieping met een glazen deur ertussen. Wifi Bereik op mobiel is hier 100% dus superwifi zou gewoon groen moeten zijn. 

Maar zolang alles werkt doet de kleur mij er nu niet zoveel toe  


Dankjewel voor de terugkoppeling hier. Als ik het zo lees verwacht ik ook dat die modem defect was als hij uit zichzelf steeds een reset deed. Je zou de SuperWiFi opnieuw kunnen instellen. Maar persoonlijk zou ik het zo laten als alles perfect werkt. 

Hou me op de hoogte, mocht dit toch niet de oplossing zijn. 


Nog geen week later eerste keer uitval nieuwe router(12b). Alle lampjes aan de voorzijde waren uit. De stroomadapter heeft een groen lampje. Aan de achterzijde wel een lichtje bij de glasvezelkabel. In tegenstelling tot de vorige box geen automatische herstart. Handmatig de router uit en weer aangezet. Na een minuut of wat doet alles het weer. Hopelijk blijft het bij deze keer. Anders weet ik geen oplossing meer.


Hi @RaymonW, ik ben benieuwd of de nieuwe modem nu wel goed is blijven functioneren zonder uitval. 

Ik hoor graag van je. 


Beste Alex, de nieuwe router(12b) is dit weekend enkele keren uitgevallen. Het gaat wel minder vaak als de oude(12). Doordeweeks hadden we nergens last van. 

Ik hou het deze week in de gaten. Zal met name in de avond zijn ivm werk overdag.


Vanavond, ma 5 Jan 24, is de router verschillende keren weggevallen waardoor zowel wifi als tv wegviel. Zijn helaas niet op één hand te tellen. Tv maar uitgezet en verder wat gedaan op 4/5g. Dataverbruik gaat wel weer hard zo. Moet niet veel vaker gaan gebeuren, anders gaan we er de geest aan geven.


Schop die box12 modem de deur uit 
Vervang hem desnoods door een Fritzbox, of stap over naar een andere provider, kpn heeft zijn boel niet inorde


Vanavond, ma 5 Jan 24, is de router verschillende keren weggevallen waardoor zowel wifi als tv wegviel. Zijn helaas niet op één hand te tellen. Tv maar uitgezet en verder wat gedaan op 4/5g. Dataverbruik gaat wel weer hard zo. Moet niet veel vaker gaan gebeuren, anders gaan we er de geest aan geven.

Ik had gehoopt dat het aan de modem lag, maar ik ga dan een monteur voor je inplannen. Heb je nog een voorkeur? Het gaat om de tijdsblokken 8 tot 12 en 13 tot 17. Zou je meerdere dagen willen doorgeven? Dan weet ik zeker dat ik een vrije plek kan vinden. 


Vanavond, ma 5 Jan 24, is de router verschillende keren weggevallen waardoor zowel wifi als tv wegviel. Zijn helaas niet op één hand te tellen. Tv maar uitgezet en verder wat gedaan op 4/5g. Dataverbruik gaat wel weer hard zo. Moet niet veel vaker gaan gebeuren, anders gaan we er de geest aan geven.

Ik had gehoopt dat het aan de modem lag, maar ik ga dan een monteur voor je inplannen. Heb je nog een voorkeur? Het gaat om de tijdsblokken 8 tot 12 en 13 tot 17. Zou je meerdere dagen willen doorgeven? Dan weet ik zeker dat ik een vrije plek kan vinden. 

 

Hoi Alex,

Het liefst op een dinsdag of vrijdag, alle tijden kan dan. Of anders donderdagmiddag later in de middag.

Vandaag vr 12-1-24 thuiswerk met diverse keren uitval van de wifi bij de router. Router lampjes gaan allen uit. Bij de 12b router herstart deze soms uit zichzelfaar meestal moet je zelf de stroom eraf halen en weer stopzetten zodat deze opstart. Daarna doet de router het weer. Zeer irritant bij thuiswerk.


Vanavond, ma 5 Jan 24, is de router verschillende keren weggevallen waardoor zowel wifi als tv wegviel. Zijn helaas niet op één hand te tellen. Tv maar uitgezet en verder wat gedaan op 4/5g. Dataverbruik gaat wel weer hard zo. Moet niet veel vaker gaan gebeuren, anders gaan we er de geest aan geven.

Ik had gehoopt dat het aan de modem lag, maar ik ga dan een monteur voor je inplannen. Heb je nog een voorkeur? Het gaat om de tijdsblokken 8 tot 12 en 13 tot 17. Zou je meerdere dagen willen doorgeven? Dan weet ik zeker dat ik een vrije plek kan vinden. 

Hoi, zojuist een bijzondere ontdekking. Ik werkte vandaag vanuit huis. Wifi knalde er diverse keren uit. Router aantal keer handmatig herstart dmv het witte knopje op de achterkant van de router even uit en weer in te drukken.

Nu viel de wifi eerder vanmiddag vanzelf weer uit, en ben ik overgegaan op een hotspot via mobiel. Toen ik zojuist de router bekeer zag ik dat alle lampjes uit waren. Het witte aan/uit knopje op de achterkant stond volledig uit, hetgeen inhoudt dat de stroom eraf is. Het lijkt erop dat het witte knopje op de achterkant van de router niet goed vast 'klikt' en het een kwestie van tijd is dat deze vanzelf weer loslaat en dus vanzelf de stroom eraf gaat. Dit zou een simpel maar technisch probleem zijn. Ik ga er een kleine sateprikker of zoiets tussen steken in de hoop dat het dan wel goed blijft gaan

Wordt vervolgd...


Zaterdag 13-1-24. Het witte knopje vastzetten heeft niet geholpen. Ook vrijdagavond en zaterdag ligt de router er 90% van de tijd uit. Lijkt vanzelf uit tegaan. Of de stekker blijft wel een groen lampje branden, wat impliceert dat er wel stroom op staat. Bij wit knop uit en aan gaat de router starten en is deze soms weer even in gebruik. Kan er ook na een paar minuten weer uit liggen. Conclusie: wifi/tv ligt er 90% van de tijd uit. Geen tv mogelijkheid, hoog dataverbruik mobiel.


Dankjewel voor de uitgebreide informatie. Ik heb voor nu een monteur ingepland op 16 januari tussen 8 en 12 uur, in de ochtend. 

Het kan zijn dat ze nog contact met je opnemen voor meer informatie, maar hou er rekening mee dat er dan een monteur voor je deur staat. 

Hou je mij nog even op de hoogte van de uitkomst? 


Dankjewel voor de uitgebreide informatie. Ik heb voor nu een monteur ingepland op 16 januari tussen 8 en 12 uur, in de ochtend. 

Het kan zijn dat ze nog contact met je opnemen voor meer informatie, maar hou er rekening mee dat er dan een monteur voor je deur staat. 

Hou je mij nog even op de hoogte van de uitkomst? 

De monteur is vandaag langs geweest (+-14:30). De nieuwe router had automatisch de wifinaam en wachtwoord van de oude overgenomen. De nieuwe router is echter van een net iets ander type(12b ipv 12), en de monteur zag ook dat de router steeds een update(?) probeerde binnen te halen, dat niet lukte, en weer opnieuw probeerde op te starten. Waardoor alles er steeds uit vloog. 

Er is iets gewijzigd in de instellingen, de netwerknaam en wachtwoord zijn nu degene van de nieuwe router (ipv de oude) en de updates zijn binnen. Tot nu toe werkt het naar behoren... (19:50u)


Fijn om te lezen, en dankjewel voor de terugkoppeling hier.Â