Skip to main content

Hallo forum,
Ik heb mijn Experiabox net op malversaties betrapt: hij heeft zomaar, zonder overleg, het laatste cijfer van het IP-adres van mijn thermostaat veranderd. Kon de hele familie opeens de verwarming niet meer bedienen met de telefoon (wat ik eigenlijk niet héél erg vervelend vond, maar ik kwam er zelf ook niet meer in en dat is minder)!
Serieus: wie kan mij vertellen waarom dat gebeurt? Is er een instelling waarmee ik dit kan tegengaan?

Groeten van de fam. Bender in Apeldoorn

U kunt apparaten een vast IP adres geven. Voor de V10a modem werkt dit bijvoorbeeld als volgt.

 

Log via je browser in op het modem (IP adres Experia Box: 192.168.2.254). Ga met de muis op de LAN tab staan en selecteer LAN DHCP (Scherm 1). Druk op de lichtblauwe “Add knop. Selecteer uit de lijst met appaten in het netwerk (Scherm 2) het apparaat waar men een vast IP adres aan wil toekennen.


Bedankt Jeroen!
Is de instructie hetzelfde voor de Box12?


Het verloop is net even anders maar vergelijkbaar. Je gaat die instellingen wel vinden.

 


Ha Jeroen,

Even wat bevestiging: in de Box12 kan ik op het home-scherm onder "wifi” naar de thermostaat. Dan krijg ik Device Info en daar is een knop "reserve address". Als ik die activeer, dan zie ik hem onder de LAN-tab vanzelf staan zonder dat ik iets heb hoeven toevoegen.
Heb ik het adres nu vastgezet? Gaat de Box dit nu nooit meer veranderen? Zeg me dat ik het goed heb gedaan :) 

Groeten
Jeroen Bender

 


Hallo @De Monte Aragon , reserve adress betekent dat je het betreffende adres hebt vastgezet, je zou zelfs,in het 4e octet, het een eigen, makkelijk te onthouden nummer kunnen geven en dan op reserve adress klikken.

Succes.


Vastgezet, yeah!
Kan iemand mij trouwens nog vertellen waaróm de router zo'n adres soms verandert?
Waar is dat goed voor?
Omdat ik altijd nieuwsgierig ben...


Ik vermoed dat deze een bepaalde leasetijd had die overschreden is. Is de thermostaat soms een poosje van het netwerk afgekoppeld?

Ik zulke gevallen raad ik aan om voortaan een hostname te gebruiken, als de software dat toelaat. Die is haast altijd wel hetzelfde, de of de leverancier van het apparaat moet iets aparts doen in een update.


Vastgezet, yeah!
Kan iemand mij trouwens nog vertellen waaróm de router zo'n adres soms verandert?
Waar is dat goed voor?
Omdat ik altijd nieuwsgierig ben...

Hallo @De Monte Aragon DHCP is gewoon handig wanneer je een (nieuw) apparaat koppelt, deze krijgt dan automatisch een vrij IP-adres toegewezen, van het modem, dat nog beschikbaar is.

Stel dat jouw apparaat al een vooringesteld IP-adres heeft, bijvoorbeeld 192.168.2.46 en dat adres is door de modem al toebedeeld aan een ander apparaat binnen je netwerk, dan heb je een IP-conflict en kun je je nieuwe apparaat niet aansluiten zonder het eerst een ander IP-adres gegeven te hebben.

Duidelijk zo?

 


Soms kan je in een apparaat (IP-camera) een IP adres opgeven en dan kan je in conflict komen. In dit geval moet u met het MAC-adres (zichtbaar op het apparaat of in de software terug te vinden) een vast IP in de router aanmaken.


Ik snap 'm, dank je wel!
Er moet dus een apparaat zijn met hetzelfde adres als de thermostaat en dan verandert de Experiabox één van die adressen in iets anders om conflicten te voorkomen. Best wel slim eigenlijk.
 


Op adressen hebben een bepaalde looptijd. Na zoveel seconden (dagen) vernieuwd hij zichzelf. In de praktijk heb je er geen last van. Sommige apparaten die je echt vanaf buiten wilt benaderen zonder tussenkomst van een server zoals bij Eneco of bij nest (ring doorbell) hebben dan een vast IP nodig.