Skip to main content

Op 24-10-24 heb ik een update gekregen van het V10 modem. Daarna werkte een heleboel niet meer.

• Mijn vaste IP-adressen waren verdwenen
  • De telefoon deed het niet meer.
  • Het wachtwoord wordt niet onthouden.
  • Reservering van IP-adressen werkt gebrekkig
  • Instellingen verdwijnen weer als de modem opnieuw is opgestart, zelfs de telefoon valt weg.

Kortom, een en al ellende.

Kost heel veel tijd en het is duidelijk dat dit modem sinds de update niet meer functioneert. Instellingen zijn niet goed te configureren en de helft wordt niet onthouden. Een keer een restart en de meeste instellingen zijn weer weg.

Graag heb ik een vervangend exemplaar dat wel werkt, want dit is onwerkbaar. Heb zelfs al enkele keren via een KPN-tool mijn telefoon weer werkend moeten zien te krijgen. Dit is te gek voor woorden.

Dat klinkt inderdaad niet goed, @Oeverzwaluw .

Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven?

Ik heb het profiel inmiddels ingevuld en verwacht op korte termijn een oplossing voor dit probleem.

Resets e.d. heb ik al gedaan, maar kost heel veel tijd en lost niets op.

Ik blijf er nu maar even van af, want restart of spanning er af halen verwijdert weer al mijn instellingen.

(zelfs mijn wachtwoord weet hij niet te onthouden)

Nogmaals e.e.a. geprobeerd, maar het apparaat schijnt geen geheugen te hebben.

• Na restart werkt de telefoon niet meer.
  • Na restart werkt mijn wachwoord niet meer.
  • Ik kan slechts één portforwarding instellen, terwijl ik het voor 3 apparaten nodig heb. Maakt overigens toch niet uit want het werkt niet.
  • Alleen een apparaat in de DMZ plaatsen werkt. (tot aan een restart)
  • Ook de door mij gewenste Wifi kanalen worden niet onthouden en door de V10 verkeerd gekozen.
  • Instellen van gerserveerde IP-adressen gaat slecht of helemaal niet.
  • Namen van apparaten worden niet onthouden (wordt “Device-Nummer”)
  • Na de update had ik geen internet meer omdat de uitgifte van IP-adressen bij 192.168.2.20 had moeten beginnen, maar dat was op 192.168.2.1 gezet.
  • Ik heb 20 apparaten aangesloten, deels vast IP-adres, deels dynamisch via gereserveerde adressen. Deze V10 kan het niet aan.
  • Alle genoemde zaken werkten destijds goed op de V9.
  •  

Dinsdagochtend:

Ik zal het kort houden. Gisteren een fabrieksreset gedaan.

• Deel van instellingen behouden
  • Alle apparaatnamen verdwenen
  • Portforwarding werkt niet
  • Telefoon werkt niet
  • Wachtwoord wordt niet onthouden
  • Wifikanalen weer fout op auto

Geen verschil tussen “restart” en “reset”.

@Oeverzwaluw  ik vrees dat er een bug in je firmware is geslopen. Ik stuur je een privébericht. Kun je daar op reageren?

Graag wil ik nog wat verder ingaan op de V10 en Box 12 problemen.

Ik gebruik inmiddels een Box 12 router, die gelukkig de meeste problemen heeft opgelost.

Echter een simpele functie als Port Forwarding werkt niet. Ik gebruikte deze altijd voor 3 IP-camera’s en kon voorheen (o.a. met ZTE router) in een tabel meerdere Port Forwardings instellen.

Nu heb ik nog slechts één regel om de forwarding in te stelleen, bovendien werkt het dan nog niet.

Uit nood heb ik nu één camera in de DMZ gezet, maar dat is natuurlijk niet wat je wilt.

De uitleg die ergens op de community genoemd is, komt al helemaal niet overeen met mijn UI. dus dat werkt ook niet. Box 12 Firmware: V12.C.24.05.08

Hoi @Oeverzwaluw .  Jij hebt nu een box12 met de nieuwste firmware.  Dit wordt - uiteindelijk - de interface/firmware voor al onze modems.

Hier is meer informatie te vinden:

Zo te zien heb jij issues met portforwarding.  Aangezien je nu KPN software draait is hier een handleiding:

Laat je weten of het daarmee lukt?

@Oeverzwaluw 

al je instellingen configureren en de modem NIET meer herstarten of resetten

eenmaal geconfigureerd, onthoud die je config, maar zodra je modem van stroom af is en weer aan is, is die je ingestelde config kwijt

ik heb v10, same issue hiero

Hallo Erwin, dat verhaal van Erik ken ik wel, maar helaas.

Ik heb 3 cameras op ip’s:

192.168.2.14,poort 8084

192.168.2.15,poort 8086 en

192.168.2.16, poort 8088

Probleem:

- ingevuld voor één camera: werkt niet.

Er is onderaan geen tabel, maar slechts één regel. Ik zie geen symbool om meer regels toe te voegen.

groeten, Jan

Nog wat ontdekt:

Op de PC zie ik op het Port Forwarding tabblad onderaan slechts één regel. Deze regel is niet volledig zichtbaar. Browser: Google Chrome of Microsoft Edge.

Pas op een iPad met de Safari Browser ontdekte ik dat je nog iets naar rechts kunt scrollen om vervolgens icoontjes voor “wissen” of “wijzigen” te zien. Geen icoontje voor een extra invoer.

Helaas echter ook dan geen tabel met meerdere regels. Er is slechts één regel.

Bovendien werkt ook die ene regel niet. (gevolg: geen toegang vanaf het internet)

Het bijzondere is dat Port Forwarding een basisfunctie is van elke router. Het heeft bij mij altijd probleemloos gefunctioneerd op V7, V8, V9 en V10.

Gewoon een tabel met meerdere IP-regels en flexibel te kiezen poortnummers. Niks bijzonders.

Op de V10 werkte dit echter alleen tot aan de laatste software update. En op Box 12 werkt het ook niet.

Hier moeten toch veel meer mensen (met Box 12) door gedupeerd worden, zou ik zo denken.

Ik kan nu voor mijn camera’s alleen maar lokale IP-adressen en poortnummers gebruiken.

Dat werkt natuurlijk wel vanaf mijn lokale netwerk maar mijn camera’s zijn niet bereikbaar vanaf het internet. En dat heeft tot nu toe wel altijd gewerkt.

Ik kan één camera in de DMZ plaatsen, maar dat is m.i. nogal riskant en zou slechts voor één camera kunnen.

Heeft iemand nog een idee ?

Deze moet ik even met @Erik van KPN bespreken.  Bij mijn weten en met de huidige informatie die wij hebben, zou portforward op de box12 met de kpn software moeten werken. 

Alvast even een checkvraag: Heb je het ook via chrome incognito geprobeerd? (om eventuele chrome extensions te omzeilen die de interface zouden kunnen ‘verminken’) 

Ik krijg alleen met de Safari browser op een iPad de volledige regel te zien. Met uiterst rechts icoontjes voor “wijzigen” en “wissen”. Dus geen icoontje voor “add” of “plus”. Op een PC met Chrome of Edge mis ik de rechterkant van de regel.

Het invullen van een 2e portforwarding levert geen 2e regel op, maar overschrijft de enige regel die er is.

Her maakt ook niet uit, want het werkt sowieso niet.

Het hoort te werken.  Daarom willen we graag een screenshot van wat je ziet in chrome (en het liefst ook safari).  Zou je die hier kunnen posten? (eventuele privacy gevoelige info uiteraard even blurren)

Dan laten we ook gelijk iemand van modem development meekijken. 

Inmiddels heb ik ontdekt dat er wel extra regels worden aangemaakt als je het serviceveld voor elke forwarding een andere naam geeft, zoals bijv. “http via 8080” en “http via 8070”.

Deze suggestie heb ik gekregen van een ander community-lid. De rechterkant is alleen bij Safari leesbaar te krijgen door te schuiven. Dus niet bij Chrome en Edge.

Bovendien blijft de Port-forwarding niet werken. Tenminste, ik krijg een foutmelding als ik via het externe ip-adres probeer binnen te komen.

De rechterkant is alleen bij Safari leesbaar te krijgen door te schuiven.

Ja, je moet een groot scherm gebruiken. Degene die dit ontworpen hebben, die gebruiken een 27 inch monitor ofzo. En hebben er totaal niet bij stil gestaan dat er ook kleinere schermen bestaan.

Op 24-10-24 heb ik een update gekregen van het V10 modem. Daarna werkte een heleboel niet meer.

• Mijn vaste IP-adressen waren verdwenen
  • De telefoon deed het niet meer.
  • Het wachtwoord wordt niet onthouden.
  • Reservering van IP-adressen werkt gebrekkig
  • Instellingen verdwijnen weer als de modem opnieuw is opgestart, zelfs de telefoon valt weg.

Kortom, een en al ellende.

Helaas moet ik mij aansluiten bij de topic-starter. 

Tijdens mijn vakantie is het V10 modem van nieuwe software voorzien. Ik heb een aantal  Raspberry Pi's (met vast IP-adres) draaien die daarna onbereikbaar waren, omdat de nieuwe software een hele andere IP-range gebruikt. 

Gisteren vol ergernis uren zitten kl*t*n met de nieuwe firmware. Bovenstaande heb ik ook. Reserveren van IP-adressen werkt niet of niet goed. Modem onthoudt ze niet. Wachtwoord wordt inderdaad niet onthouden. Na herstarten blijken instellingen niet bewaard te zijn. 

Zeer, zeer ergerlijk dit. 

Het hoort te werken.  Daarom willen we graag een screenshot van wat je ziet in chrome (en het liefst ook safari).  Zou je die hier kunnen posten? (eventuele privacy gevoelige info uiteraard even blurren)

Dan laten we ook gelijk iemand van modem development meekijken. 

Hallo Erwin,

Ik heb goed nieuws met de inmiddels in werking gestelde Box 12

Met hulp van een mede-communitylid heb ik het Portforwarding probleem opgelost. Zorg dat het “Service-veld” verschillende namen krijgt, dan vormt zich vanzelf een tabel.
Je hoeft voor dit veld niet specifiek te kiezen voor vooraf bepaalde namen, maar je kunt zelf namen bedenken.

Zorg er vooral voor dat op de Portforwarding-pagina het veld “extern ip-adres” leeg blijft.

In andere modems kon dit wel ingevuld worden, maar hier niet. Ook problemen met Chrome en Edge zijn opgelost, door met “CTRL-” het beeld te verkleinen.

De pagina “Thuisnetwerk” vertoont nog wel wat inconsequente resultaten, maar daar valt wel mee te leven.

Na de update op 29 okt waren ook mijn vaste IP-adressen verdwenen, waardoor veel Home Automation niet meer werkte. 

Het kostte verkeer uren om alles weer werkend te krijgen. Slechte beurt, KPN !

Ook hier exact dezelfde problemen:

• Port forwarding instellingen geheel verdwenen
  • Nieuw ingestelde port-forwarding werkt simpelweg niet
  • Reservering vaste ip-adressen verdwenen
  • Alle apparaten met een vast gereserveerd IP adres (opnieuw aangemaakt) lijken slechter te werken (soort van lange “start-up time”

Ik heb altijd geleerd:”If it ain't broke, don't fix it”… Ben nu van een probleemloos werkend modem naar een brak werkend ding gegaan wat me al uren tijd heeft gekost. Is deze software ooit bij een representatieve groep in beta gegaan vraag ik me dan af…

Ik hoor graag een oplossing, dit is niet werkbaar…

Groet,
Anton

Ik ben vele dagen bezig geweest om mijn netwerk weer op orde te krijgen. De helpdesk van KPN heeft me goed geholpen door binnen 2 dagen een nieuw modem te sturen. Ik moest dit ophalen bij een Post-NL punt en tegelijkertijd mijn V10 modem terug sturen.

Dat heb ik gedaan (V10 met adapter en wandhouder degelijk verpakt in schoenendoos), verstuurd naar Alphen.

Tot mijn vreugde had KPN geen nieuwe V10 gestuurd, maar een Box 12. Ik weet inmiddels dat een nieuwe V10 geen oplossing geweest zou zijn, dus prima actie van KPN.

Vervolgens heb ik veel problemen gehad met het fine-tunen van de Box 12 (zelfs overwogen om ergens een 2e hands V9 aan te schaffen).

Uiteindelijk, met hulp van de KPN community heb ik (bijna) alles naar wens.

Ik was in eerste instantie niet erg enthousiast over de Box 12, maar dat had ook te maken met het feit dat er geen goede handleiding voor bestaat.

De Box 10 met de nieuwe software (overigens zelfde UI als de Box 12) is helaas alleen voor zeer simpel gebruik toepasbaar en behoorlijk instabiel.

Nu werkt de Box 12, ondanks wat vreemd gedrag op pagina “thuisnetwerk” en geen gescheiden SSID instellingen voor 2,4 en 5 Ghz band, voor mij voldoende betrouwbaar.

Ik ben vele dagen bezig geweest om mijn netwerk weer op orde te krijgen. De helpdesk van KPN heeft me goed geholpen door binnen 2 dagen een nieuw modem te sturen. Ik moest dit ophalen bij een Post-NL punt en tegelijkertijd mijn V10 modem terug sturen.

Dat heb ik gedaan (V10 met adapter en wandhouder degelijk verpakt in schoenendoos), verstuurd naar Alphen.

Tot mijn vreugde had KPN geen nieuwe V10 gestuurd, maar een Box 12. Ik weet inmiddels dat een nieuwe V10 geen oplossing geweest zou zijn, dus prima actie van KPN.

Vervolgens heb ik veel problemen gehad met het fine-tunen van de Box 12 (zelfs overwogen om ergens een 2e hands V9 aan te schaffen).

Ik was in eerste instantie niet erg enthousiast over de Box 12, maar dat had ook te maken met het feit dat er geen goede handleiding voor bestaat.

De Box 10 met de nieuwe software (overigens zelfde UI als de Box 12) is helaas alleen voor zeer simpel gebruik toepasbaar en behoorlijk instabiel.

Nu werkt de Box 12, ondanks wat vreemd gedrag op pagina “thuisnetwerk” en geen gescheiden SSID instellingen voor 2,4 en 5 Ghz band, voor mij voldoende betrouwbaar.

Heb jij naast dit forum direct contact opgenomen met de KPN helpdesk voor een nieuw modem? Of is er op jouw berichten hier gereageerd?

Heb jij naast dit forum direct contact opgenomen met de KPN helpdesk voor een nieuw modem? Of is er op jouw berichten hier gereageerd?

@Anton1972 . Zou jij een eigen topic willen maken.  Kort beschrijven wat er gaande is en waar je tegenaan loopt en mij mentionen?  Dan pak ik die met voorrang op en gaan we samen kijken.

(ik vraag dit omdat het anders lastig wordt om overzicht te houden) 

@Oeverzwaluw  Fijn dat het nu gelukt is met die pfw's op je Box12.   Dat van de interface en het wegvallen van essentiele informatie op kleiner scherm neem ik uiteraard mee naar de ontwikkelaars.  

@Oeverzwaluw  Fijn dat het nu gelukt is met die pfw's op je Box12.   Dat van de interface en het wegvallen van essentiele informatie op kleiner scherm neem ik uiteraard mee naar de ontwikkelaars.  

Valt wel mee. Mijn webgrootte had ik moeten verkleinen op Chrome. Je kunt immers met Ctrl∓ en Ctrl- je Chrome-scherm vergroten of verkleinen. Daar had ik niet aan gedacht. Ook op een klein scherm is alles zichtbaar, maar je moet natuurlijk niet met Ctrl+ alles te groot hebben staan.

De verwarring ontstond bij mij omdat ik er bij Safari op de iPad rechts naar toe kon scrollen.

Even naar iedereen :  De update van de v10 proberen we uiteraard zo geruisloos en zonder issues naar jullie te pushen., Helaas is het soms wel zo dat instellingen verloren gaan. Zeker als je je thuisnetwerk wat uitgebreider hebt ingericht.

Dit kunnen we helaas (nog) niet voorkomen. Als dit bij jou gebeurt is het toch een kwestie van opnieuw instellen.

Het issue dat instellingen bij iedere herstart verloren gaan is anders.  Als je daar last van hebt wil ik je vragen om een eigen topic aan te maken zodat we dat één op één kunnen analyseren.