Skip to main content

Ik heb de laatste weken steeds vaker, dat ik mijn Experia V10 moet resetten, omdat DCHP geen nummers meer uitgeeft. Was dat eerst een keertje in de paar weken, nu is het een paar keer per week.

 

Tot nu toe de volgende zaken geprobeerd:

  • reset de router en extenders - werkt weer even
  • geef 10 (max) apparaten een “bonded DHCP IP” - o.a. de extenders en niet-pc apparaten
  • de lease van DHCP adressen verhoogt van 1 dag naar 2 weken

Symptomen:

  • computers/tv/telefoons verliezen hun verbinding
  • als je dan bij de wifi instellingen gaat kijken, dan heeft het apparaat meestel een APIPA adres 169.254.x.x, Krijgt dus niet een correct IP adres toebedeeld
  • soms een paar keer wifi uitzetten (bv. tv) en dan weer aanzetten wil wel eens soelaas geven, anders de Experia box resetten.

Heeft iemand nog ideeën?

Hallo @RonaldMertens 

 

Vervelend probleem, hoe is de rest van je netwerk ingericht?

Heb je nog andere apparatuur in je netwerk zitten?

Gebruik je alleen de WiFi extenders die je in je vorige topic noemt (KPN Experia WiFi extenders - (zwart, bekabeld) - 1.00.34v2) of gebruik je ook nog andere extenders/AP's?

 Heb je ook nog apparaten op de 2de UTP poort van de Experia extenders aangesloten en zo ja welke?

Maak je gebruik van verbinding sets (zoals DVS) die via het stopcontact werken?

Heb je misschien een apparaat in je netwerk wat een vast IP-adres heeft en zit dat in de DHCP range of erbuiten?


Hallo @RonaldMertens 

 

Vervelend probleem, hoe is de rest van je netwerk ingericht?

Heb je nog andere apparatuur in je netwerk zitten?

Als in netwerk apparatuur?

Gebruik je alleen de WiFi extenders die je in je vorige topic noemt (KPN Experia WiFi extenders - (zwart, bekabeld) - 1.00.34v2) of gebruik je ook nog andere extenders/AP's?

Ik heb ook nog 2 Ziggo (wifi) extenders met basis station over het stopcontact

De SSIDs van de Ziggo extenders zijn “anders” dan die van de KPN  WiFI extenders.

Ze dienen eigenlijk meer als kabel verlengstukken via de meterkast naar 2 kamers in het huis.

 Heb je ook nog apparaten op de 2de UTP poort van de Experia extenders aangesloten en zo ja welke?

1 Humax 5300 op een van de twee.

Maak je gebruik van verbinding sets (zoals DVS) die via het stopcontact werken?

Ja, die 2 Ziggo extenders

Heb je misschien een apparaat in je netwerk wat een vast IP-adres heeft en zit dat in de DHCP range of erbuiten? 1 - 100 DHCP, hierbinnen 10 bonded IP adressen. 101-253 enkele apparaten, w.o.

Synology NAS, de 2 KPN WiFi extenders, Cisco (linksys) router, die werkt als switch (geen DHCP uitgifte)

 

 

Ik heb ook gelezen dat ik via mijn Synology DHCP zou kunnen doen (en dat dan binnen het Experia modem dit uitschakelen).

Het is trouwens een bekend Experia modem probleem (las ik hier), dat af-en-toe DHCP IP uitgifte “stokt”.

Zover was ik al gekomen. Alleen de frequentie is toegenomen, dus ik wilde graag weten of er een update was uitgevoerd en dit mogelijk had veroorzaakt.

En natuurlijk of nieuwere modellen Experia zijn, die probleem niet meer kennen (die ik dan graag zou willen hebben 🙂 )

 

De lijn is trouwens 2x VDSL, samen haal ik 180Mbit op zijn best.


Dat heb ik ook vaker gelezen, volgens mij vooral bij een wat uitgebreidere setup zoals jij blijkbaar hebt.

Dat lijkt mij een goede test om de DHCP op de V10 uit te zetten en dat door de Synology te laten doen, als dat wel goed blijft gaan dan lijkt het eerder aan de Experiabox te liggen dan aan wat anders in je netwerk en gaat het daar ook fout dan moet je verder zoeken in je eigen netwerk.


Ha @RonaldMertens, heb je het advies van GeSp kunnen proberen? De V10 is een heel goed, en up-to-date, modem, dus daar zou het niet aan moeten liggen. 


Synology doet nu mijn DHCP.

Gisteren mijn SmartTv (die bleef klapperen - verbinding/geen verbinding) gereset.

Probleem bleef.

1 KPN Experia WiFi (b)leek de oorzaak te zijn.

Die weggehaald en een andere (die uit de slaapkamer) in de meterkast aangesloten (op het V10 modem)

Toen leek alles weer goed, TV geen verbinding verlies meer.

Vandaag stokt mijn verbinding weer……..

Heb het weggehaalde Experia Wifi apparaat ge-reset en opnieuw in het netwerk toegevoegd.

Die lijkt het nu ook weer te doen

Mijn “Toon” wilde ook geen verbinding maken en bleef maar raskallen dat het pw van de WiFi niet goed was.

Wat uiteindelijk hielp was weer een reset van het Experia V10 modem.

Heb nu maar eens de “herstel” knop gebruikt in de hoop dat het iets uitmaakt.

 

Wat ook opvalt is dat ik met een WiFi Scan app slechts een paar apparaten op mijn netwerk zag.

Na een reset van de V10 werden ineens ook de andere apparaten weer zichtbaar.

En Toon? Die heeft zich herinnerd dat het pw toch goed was en heeft na de reset ook weer beeld.

 

Ik begin een beetje aan het eind te komen van alle denkbare oplossingen.

Het meerdere malen resetten van mijn V10 kan een workaround zijn, maar zeker geen oplossing

Mocht iemand nog suggesties hebben, dan waardeer ik dat ten zeerste :)

 


Updeetje

De weggehaalde Experia WiFi is echt defect - zelfs na reset niet meer te gebruiken - nu helemaal verwijderd uit het netwerk

DHCP terug gezet naar het Experia V10 modem, stop gezet op de Synology NAS (gaf geen echte verbetering).

Vanmorgen weer geen contact tussen WiFi netwerk en Eneco Toon.

Continu aan het proberen om verbinding op te zetten, met de mededeling dat het pw niet goed is, maar dus wordt veroorzaakt door het niet doorkomen van een IP nummer. 

Na een reset van de Experia WiFi Extender, die direct aan mijn Experia V10 modem zit (dus niet het Experia V10 modem zelf) werd de verbinding weer opgezet.

Het lijkt er nu dus op dat de communicatie tussen het Experia V10 modem en Experia WiFi extenders (denk aan - slechte - port forwarding, specifiek dan hier DHCP) niet goed loopt.

En ja… port forwarding is ingesteld in het modem - en niet gewijzigd.

 

@KPN Is dit bekend/is er een oplossing?

workaround is nu:  als je vastloopt, reset de extender……...


Als de WiFi extender in hetzelfde netwerk zit dan heb je niets met poortforwarding te maken.

Blijft de rest van je netwerk nu wel functioneren maar krijgt alleen alles wat via die WiFi extender verbind geen verbinding meer of blijf je in de rest van je netwerk ook problemen met DHCP houden?

Is het een optie om die extender tijdelijk af te koppelen, blijft de rest dan zonder problemen functioneren?

Als alles daarna blijft werken dan moet het wel aan die WiFi extender liggen, dan kan je daar beter wat anders voor in de plaats zetten.


Dit verwijst naar de WiFi Extender(s) - heeft dit dan geen nut? Werkt niet in eigen netwerk?

Ik ga je advies volgen - extenders even uit het netwerk halen - wifi weer via het Experia modem.

ik heb intussen weer 3 nieuwe extenders op de kop getikt; kan dus testen. 


Dat heeft in je lokale netwerk i.d.d. geen nut, poortforwarding is voor het forwarden vanaf internet naar een lokaal ip-adres en poort voor het geval je daar een bepaalde server o.i.d. op hebt draaien.

 

Ben benieuwd of het daarmee weer goed gaat werken en wat er gebeurd als je de nieuwe extenders ook gaat aansluiten.


Dat heeft in je lokale netwerk i.d.d. geen nut, poortforwarding is voor het forwarden vanaf internet naar een lokaal ip-adres en poort voor het geval je daar een bepaalde server o.i.d. op hebt draaien.

Ben benieuwd of het daarmee weer goed gaat werken en wat er gebeurd als je de nieuwe extenders ook gaat aansluiten.

ok, die had ik idd moeten weten… vroeger wel zoiets in elkaar gezet waarbij bepaald verkeer direct werd doorgezet naar een bepaald apparaat op een vast ip adres.

BTW ik heb die forwarding niet aangebracht, waarschijnlijk gedaan door de “Thuis app”.

 

Ik ga testen en laat het weten (het is nu even rustig met 1 extender gekoppeld).

Kost een hoop tijd allemaal dit (en mijn vrouw wordt er ook niet vrolijker op als ze niet kan werken 😅 )


Oplossing:

Uiteindelijk alle randapparatuur vervangen door een LinkSys Mesh WiFi 6 systeem met 3 nodes. Nu 1.7 Gbit op mijn telefoon, 1Gbit op Ethernet over de nodes.  Geen verstoringen meer. WiFi uitgezet op het Experia modem.

Nu alleen nog over van VDSL naar glasvezel. Helaas kan KPN dat niet leveren op mijn adres, alleen T-Mobile........


Bedankt voor de terugkoppeling @RonaldMertens 

Mooi dat het nu goed werkt, blijkbaar zit er toch iets in die WiFi extenders of V10 WiFi wat niet lekker werkt in jouw netwerk.

Die Linksys systemen hebben i..d. goede specs, Linksys Atlas (Pro) 6?


Hi GeSp,

 

Inderdaad,  dat Atlas Pro systeem.  Was even uitzoeken en vooral geduld hebben (wat ik als IT-er weinig heb). LinkSys heeft gelukkig een goede en geduldige helpdesk 😃. Het Experia modem dient nu alleen nog maar als gateway naar het Internet. DHCP wordt ook (op een separaat netwerk 192.168.1.x) door het LinkSys systeem afgehandeld. Ik kwam wel 2 apparaten tegen die WiFi 6 niet begrepen: 1 netwerkkaart vervangen in een desktop, nu 866Mbit connectie.  Een Galaxy A53 telefoon kan het echter niet aan. M.i. een foute beslissing voor een nieuwe telefoon, moest waarschijnlijk goedkoop. 

Maar nu prachtige dekking, geen verstoringen meer.