Skip to main content

In het log van mijn V12 modem (Severity DEBUG or higher), zie ik allerleid DNS errors. Toevallig of niet, maar mijn vrouw en ik zitten beiden thuis te werken (vrouw werkt bij Vattenfall) en ik bij ING. Toch ervaren we beiden geen problemen met de verbinding.

 

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

 

03.08.2020 12:45:37 Debug DNS

DNS name resolution failure (sa1eaec3656.eur.corp.vattenfall.com)

03.08.2020 12:45:36 Debug DNS

DNS name resolution failure (_ldap._tcp.DEDC-VPN-CLIENTS._sites.dc._msdcs.eur.corp.vattenfal)

03.08.2020 12:45:36 Debug DNS

DNS name resolution failure (giba-proxy-o365.wps.ing.net)

03.08.2020 12:45:34 Debug DNS

DNS name resolution failure (webproxy-de.corp.vattenfall.com)

03.08.2020 12:45:34 Debug DNS

DNS name resolution failure (webproxy-de.corp.vattenfall.com)

03.08.2020 12:45:28 Debug DNS

DNS name resolution failure (giba-proxy.wps.ing.net)

03.08.2020 12:45:28 Debug DNS

DNS name resolution failure (giba-proxy.wps.ing.net)

03.08.2020 12:45:04 Debug DNS

DNS name resolution failure (giba-proxy.wps.ing.net)

03.08.2020 12:44:23 Debug DNS

DNS name resolution failure (siem-ds-wks-z4.corp.vattenfall.com)

03.08.2020 12:44:12 Debug DNS

DNS name resolution failure (giba-proxy.wps.ing.net)

Misschien nog aanvullend: ik zit op ING netwerk via mijn (Unify) WiFi gateway, en mijn vrouw zit op Vattenfall netwerk via Powerlan connectie naar modem.


Ik vermoed dat dit interne servers zijn en je op dat moment niet met een VPN bent aangemeld.


Volgens mij wel gewoon via VPN geconnect (GRAS card in mijn laptop). Mijn vrouw heeft hetzelfde.

 


In elk geval van de _ldap weet ik zeker dat het iets interns is, waarom de experiabox dat verzoek krijgt durf ik zo niet te zeggen. Waarom de experiabox er niets mee kan is omdat het alleen via de interne DNS servers van Vattenval kan worden opgezocht.

Als ik bij mezelf op de laptop kijk wordt er een DNS server van het werk gebruikt als de VPN actief is. Maar aan de andere kant, als er geen verbindingsproblemen zijn zou ik me er niet te druk over maken.


Hoi Henkor, ik weet hier niet heel veel van, maar voor zover ik weet denk ik ook dat het om interne dingen gaat. Wellicht dat je eens met de IT afdeling van de beide bedrijven zou kunnen checken of er wellicht aanpassingen nodig zijn in de VPN instellingen. Maar als je geen problemen ervaart, dan zou ik inderdaad me er niet druk over maken. 


Ik heb hier ook problemen mee. Dit heeft te maken met het blokkeren van publieke dns records die resolven naar interne IP adressen. Een workaround is het instellen van bijvoorbeeld Google DNS in het modem en het uitschakelen van IPv6 (het instellen van een IPv6 DNS is nog niet ondersteunt, maar via DHCP deelt het modem wel zijn eigen IPv6 adres uit als DNS server). Dit werkt alleen in de op dit moment suspended firmware release voor de v12 box. In de oudere (bij mij net teruggeplaatste) versie, blijft het modem zijn eigen IPv6 DNS uitdelen, ook bij uitgeschakelde IPv6. In dat geval is het opgeven van een statisch (DNS) adres aan de client zijde mogelijk een oplossing.


I also had this issue, didnt try disabling ipv6 while adding another DNS, hopefully it will fix the issue