Skip to main content

Ik ben aan kijken om een eigen modem aan te sluiten, dit voor de extra opties die het meebrengt. (Ook omdat ik een aantal dingen heb geportforward en meer regels zou willen toevoegen dan kpn toelaat)

Was hierbij aan kijken voor de Fritz!box 7590 AX, ivm blik op de toekomst voor de wifi6 (heeft nu nog niet heel veel zin maar de optie is er dus niet slecht om ervoor te kiezen)

Voor ik alles bestel zou ik graag nog van jullie willen weten of ik alles zo op orde heb ik wat nodig heb van wachtwoorden en logins van kpn:

  • We zitten nu nog op PPPoE en krijgen binnenkort glasvezel, dit zullen alleen de instellingen in de fritz!box zijn tegen die tijd neem ik aan?
  • kpn Itv, moet daar nog iets voor ingesteld worden? Of doet deze het meteen als het internet werkt?
  • Ik moet de login voor telefoon opvragen bij kpn? En de gigaset set aanmelden via de fritz!box.

Dit is alles wat ik na mijn zoektocht op terecht ben gekomen, ik hoor graag van jullie of ik nog iets over het hoofd zie!

Je hoeft alleen het juiste kpn profiel te selecteren in de fritzbox en alles word vanzelf ingesteld 

 

Hallo, dit klinkt goed, ik gebruik de 7590 AX nu al icm Ziggo en ik ga overstappen naar KPN glasvezel.

Ik heb nog een aantal vragen :

1) heeft de monteur kennis van de frtitzboxxen en de 7590 ax?

2) zet de wizard ook de instellingen voor mijn vaste / “analoge” telefoonnummer goed?

3) zet de wizard ook de instellingen voor de TV+ boxxen goed? (Ik wil ze via WiFi aansluiten)

4) hebben de TV+ boxen WPS? Of moet ik echt het Wi-Fi wachtwoord overtypen?

 

Het zou fijn zijn als iemand ervaringen kan delen.

 

Alvast bedankt,

 

Martijn

 

 

 

 

Hi,

 

Ad 1, als hij de FRITZ!Box 7590 kent, dan kent hij ook de FRITZ!Box 7590 AX

Ad 2, als het goed is wel

Ad 3, Ja

Ad 4, Meestal overtypen van wachtwoord

 

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

 

 

Hallo,

Ik ben vorige week aangesloten, en wil mijn ervaring delen.

Ad 1&2) Kennis van de monteur van de FritzBox & configureren “analoge” telefonie.

De monteur wist inderdaad hoe hij de FritzBox moest configureren.
(Is niet moeilijk en ging in 1x goed.)

Wat de monteur zich niet realiseerde is  dat de FritzBox ook een DECT basisstation heeft. Dus toen ik aangaf dat ik nog niet gebeld kon worden, zei hij dat ik geen telefoon had aangesloten. 

Na het doorlopen van de wizard (selecteer KPN, kies glasvezel) was zowel het internet als mijn telefoonlijn geconfigureerd. Op dat moment deed internet het, én kon ik bellen (zowel via mijn nieuwe verbinding, als nog via een telefoon op het Ziggo modem.) Als ik gebeld werd, ging het gesprek in eerste instantie naar het Ziggo modem.

Ik weet niet wat het verschil heeft gemaakt heeft, het uitzetten van het ziggo-modem, het resetten van de FritzBox of gewoon even geduld hebben ; maar binnen een minuut of 5-10 kwamen de gesprekken ook netjes via de FrizBox binnen.

 

Ad 3) Instellingen TV+ boxen

Ik had beide TV+ boxen al uitgepakt en via WiFi aangesloten voordat de monteur kwam. Ze werkten voor zover ik kon beoordelen prima, behalve dat ik nog geen TV kon kijken via KPN. Maar met de ziggo app en YouTube werkte het goed.
Na overstappen op KPN internet werkte ook TV kijken via KPN. Van de monteurs (binnenmonteur en buitenmonteur) kreeg ik het dringende advies om de TV boxen bedraad aan te sluiten, zeker bij meer dan 1 TV box. Naar de box in de woonkamer kon makkelijk een kabel getrokken worden en dat hoorde bij het installeren, dus dat heeft de KPN voor mij gedaan. De tweede box heb ik vooralsnog draadloos aangesloten. So far so good.

Op de FritzBox heb ik geen instellingen hoeven wijzigen om TV kijken mogelijk te maken.

 

Ad 4) WPS op TV+ box

Op de TV+ box heb ik inderdaad helaas geen WPS functionaliteit kunnen vinden. Overtypen van een lang WiFi password was wat onhandig, maar is gelukt.
Alternatieven die ik later bedacht:

*) eerst bedraad aansluiten (ethernet), dan via de Google TV app het WiFi wachtword knippen en plakken

*) toetsenbord op de USB poort aansluiten

(net even geprobeerd, en dit werkt, een muis ook trouwens; en ook een USB hub met toetsenbord én muis werkt - alleen werkt ESC niet in alle gevallen als vervanger voor de terug-toets op de afstandsbediening ; de extra home-knop (niet bij home/end etc, maar bij home/e-mail/..) werkt dan weer netjes)

 

Tot zover mijn ervaringen.

Martijn


@Keuo kijk anders ook een naar de FritzBox 4060.

is dit er een die je zelf in gebruik hebt met kpn?

Nee dat niet. Ik gebruik een 7530AX maar als de prijzen wat gaan zakken dan stap ik over naar de 4060. Nu voldoet de 7530AX nog. Ik zit nu nog bij XS4ALL (met een eigen FritzBox dus) en stap per begin april over naar KPN. De 7530AX blijft dan gewoon hangen en hoef ik alleen de aanbieder te veranderen van XS4ALL naar KPN (wat nagenoeg hetzelfde is). 

Ik heb eigenlijk geen apparaten die AX ondersteunen maar ik kon een nieuwe 7530AX voor een prikkie van iemand overnemen. Wifi wordt hier voornamelijk verzorgd door een drietal FritzRepeaters 3000. Als WIfi 6 meer en meer ingeburgerd raak stap ik over naar de FritzRepeaters 6000. Die zijn nu nog veel te duur en de prijzen worden kunstmatig hooggehouden door de “AX-marketingcampagnes”.

 

Ik heb al een 7590 AX. Wat zijn de voordelen van de 4060?


*) 2,5 Gbit WAN (vs 1 Gbit op de 7590)

*) Tri-Band WiFi 6 (2,4 GHz 2x 5 GHz)

nadelen :

*) 3x LAN (ipv 4x LAN op 7590 AX)

*) geen analoge poort (2x op 7590AX)

*)1x usb 3 (2x op de 7590 AX)

*) kan niet opgehangen worden

 

De 7530AX is weer goedkoper dan de 7590 AX

*) 1 analoge poort ( 2 op de 7590 AX )

*) geen WAN aansluiting (waarschijnlijk gebruik LAN 1, dus dan minder LAN poorten, 7590: 1 WAN + 3 LAN)
 

*) 1x USB2 (7590AX 2x USB3)

 

Prijsindicatie:

4060 EUR 200-210-230

7590 AX EUR 240-270

7530 AX EUR 150-155

 

Heb ik het zo goed samengevat?

Martijn


Je hoeft alleen het juiste kpn profiel te selecteren in de fritzbox en alles word vanzelf ingesteld 

 

Hallo, dit klinkt goed, ik gebruik de 7590 AX nu al icm Ziggo en ik ga overstappen naar KPN glasvezel.

Ik heb nog een aantal vragen :

1) heeft de monteur kennis van de frtitzboxxen en de 7590 ax?

2) zet de wizard ook de instellingen voor mijn vaste / “analoge” telefoonnummer goed?

3) zet de wizard ook de instellingen voor de TV+ boxxen goed? (Ik wil ze via WiFi aansluiten)

4) hebben de TV+ boxxen WPS? Of moet ik echt het Wi-Fi wachtwoord overtypen?

 

Het zou fijn zijn als iemand ervaringen kan delen.

 

Alvast bedankt,

 

Martijn

 

 

 

 

Hi,

 

Ad 1, als hij de FRITZ!Box 7590 kent, dan kent hij ook de FRITZ!Box 7590 AX

Ad 2, als het goed is wel

Ad 3, Ja

Ad 4, Meestal overtypen van wachtwoord

 

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

 

Dankjewel voor de goede toevoegingen elke keer! 🙂


Ik ben aan kijken om een eigen modem aan te sluiten, dit voor de extra opties die het meebrengt. (Ook omdat ik een aantal dingen heb geportforward en meer regels zou willen toevoegen dan kpn toelaat)

Was hierbij aan kijken voor de Fritz!box 7590 AX, ivm blik op de toekomst voor de wifi6 (heeft nu nog niet heel veel zin maar de optie is er dus niet slecht om ervoor te kiezen)

Voor ik alles bestel zou ik graag nog van jullie willen weten of ik alles zo op orde heb ik wat nodig heb van wachtwoorden en logins van kpn:

  • We zitten nu nog op PPPoE en krijgen binnenkort glasvezel, dit zullen alleen de instellingen in de fritz!box zijn tegen die tijd neem ik aan?
  • kpn Itv, moet daar nog iets voor ingesteld worden? Of doet deze het meteen als het internet werkt?
  • Ik moet de login voor telefoon opvragen bij kpn? En de gigaset set aanmelden via de fritz!box.

Dit is alles wat ik na mijn zoektocht op terecht ben gekomen, ik hoor graag van jullie of ik nog iets over het hoofd zie!

Kijk hier eens, een volledige uitleg van AVM.

https://nl.avm.de/service/vrije-modemkeuze/fritzbox-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-van-kpn-configureren/


Reageer