Skip to main content

Wij hebben thuis een glasvezel gigabit verbinding, tot mijn verbazing kwam ik erachter dat op de utp poorten in het kpn box 12 modem een limiet zit op de bandbreedte per poort,namelijk 100mbit.

Ik wil dit limiet opheffen zodat ik volledig gebruik kan maken van mijn gigabit glasvezel lijn, is dit mogelijk? Ik kon het namelijk niet vinden in het modem, het lijkt erop dat dit afgeschermd is.

(en heel raar dat dit limiet op de utp poorten zit terwijl je glasvezel aanbied op de lijn) 

Hoe heb je dat vastgesteld? De KPN Box 12 heeft Gbit LAN poorten.
Als de netwerkinterface van het aangesloten apparaat dat ook heeft en je de goede kabels gebruikt (minimaal cat 5e), dan kan die het gebruiken.


In de admin panel van het modem zelf, staat beschreven onder het kopje netwerk.

Het is een software matige limiet, niet een hardwarematige. 


Laat eens een screenshot zien (zonder persoonlijke info) Welk device heeft die 100Mbit/s verbinding? Is dat soms een TV ontvanger? Die heeft een 100Mbit/s interface en kan dus niet sneller. 

 


Gebruikt u misschien een 100 mbit switch in uw netwerk? Of 100 mbit apparaten? Voor de tv ontvangers van KPN bijvoorbeeld is 100 mbit normaal. Die kunnen niet sneller. En er zijn meer apparaten met een 100 mbit poort. Dat ziet u dan terug in de KPN Box. 


Of 4 aderige netwerkkabels?


Dag allen,

De kabels heb ik nagelopen, allemaal minimaal cat5e (gaan tot 1gb) en ik heb ook getest met een cat7 kabel direct op modem. Dan blijf ik nog steeds aan het 100mbit limiet zitten.

Met betrekking tot de netwerkmap, hier is de screenshot. Alle 4 de poorten getest en ik loop tegen hetzelfde limiet voor alle vier de poorten.

 


Maar dan blijft de vraag: wat voor een device zit daar aangesloten?


Dit is met een laptop getest. Normaliter zit er een router AC1200 tussen.


Hoe lang zijn de kabels, heb je de connectors zelf aangeknepen? De Box 12 is soms wat kritisch. Maar hoe dan ook: 1 Gbit/s is beschikbaar. Zie mijn screenshot.

Staat het netwerkinterface van de laptop wel goed?


De kabels zijn kant-en-klaar gekocht, de kabel naar de router is 20 meter (cat5e). De kabel naar de laptop is 3meter (Cat7).

Ik heb de ontvangers hun netwerk adapter gecontroleerd, deze staan beide op ~1000mbit ontvangen en verzenden.


Dit is met een laptop getest.

En heeft u ook al eens een ander systeem geprobeerd? Het kan dat die laptop een 100 mbit poort heeft. Of gebruikt u een usb naar ethernet adapter? 


Als één van de data aders geen contact maakt dan valt de snelheid van een netwerkkabel terug van 1Gbps naar 100Mbps. Het kan dus ook zijn dat de eerste LAN poort van de V12 het issue veroorzaakt. Probeer dus ook een andere LAN poort.


Mmm Nick83, lijkt erop dat de laptop van mijn vriendin (met directe UTP poort op het moederbord) wel de gigabit verbinding pakt. Dit wetende is mijn vraag opgelost voor de scope van dit forum. Ik wil jullie allen danken. 


Ter toevoeging. Lijkt erop dat de TP link ac1200 uit 2 verschillende batches bestaat. Een batch met een WAN poort tot 1gb en een batch met WAN poort tot 100mbit. Denk dat daar de verwarring zit.


Hallo @HeroHero als je een tv-decoder aansluit op een LAN-poort van het modem zie je hetzelfde als in jouw screendump, connection good, 100Mbit/s omdat de poort van het betreffende apparaat maar maximaal 100Mbit/s ondersteunt. 

De LAN-poorten van het modem zijn allemaal Gigabitpoorten, de aangesloten apparaten bepalen dus wat je ziet.

Â