Skip to main content
Vraag

Ervaringen gezocht van intensieve gebruikers van FRITZ!Box 5590 fiber

• February 22, 2025
  • 6 reacties
  • 104 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Ik ben op zoek naar intensieve gebruikers van een FRITZ!Box 5590 fiber. En dan in het bijzonder dat er veel tijdelijke gebruikers inloggen op de wifi en daarna nooit meer binnen het bereik van de wifi van de FRITZ!Box 5590 fiber meer komen.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

6 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • February 25, 2025

Hoi ​@gensnet dat is zeker een specifieke gebruikscasus, ik heb daar zelf niet direct ervaring mee. Ik hoop dat mensen binnen de Community je verder kunnen helpen!

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • February 25, 2025

Hoi ​@gensnet dat is zeker een specifieke gebruikscasus, ik heb daar zelf niet direct ervaring mee. Ik hoop dat mensen binnen de Community je verder kunnen helpen!

Ik heb deze oproep in het forum geplaatst en ook iemand via de private e-mail benaderd die een FRITZ!Box 5590 fiber gebruikt. Maar het schijnt niemand te interesseren omdat ik geen enkele reactie heb gekregen. Nou ja van jou dan nu…………...

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 25, 2025

ik heb zelf ook een 5590 fiber. maar wat je omschrijft in de usecase heb ik bijna geen ervaringen mee.

iets specifieks wat je wilt weten?

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • February 25, 2025

ik heb zelf ook een 5590 fiber. maar wat je omschrijft in de usecase heb ik bijna geen ervaringen mee.

iets specifieks wat je wilt weten?

Ja! Ik ga er nu even vanuit dat je de standaard waarden van de FRITZ!Box 5590 gebruikt……..

Ga eens naar Thuisnetwerk > Netwerk > Netwerkverbindingen > Ongebruikte verbindingen en kijk of daar Ongebruikte verbindingen in staan. Als je geen “vaste” IPv4-adressen gebruikt moeten de ongebruikte verbindingen ná 10 (geldigheid) dagen weer uit die lijst verdwijnen. Maar ik heb die geldigheid op 1 dag staan en dan moeten ongebruikte verbindingen dus al ná 1 dag verwijderd worden.

Dàt verwijderen doet de FRITZ!Box 5590 fiber dus niet en blijven daar ongebruikte verbindingen in lengte van jaren in staan (bij een kennis stonden daar wel 80 ongebruikte verbindingen in vanaf 2020) en bovendien onthoud het apparaat ooit gebruikte verbindingen in het intern geheugen. Als er dan weer een nieuw apparaat zich aanmeld nummert de FRITZ!Box 5590 fiber gewoon door omdat hij de ooit gebruikte IPv4-adressen niet in zijn geheugen wist. Wanneer er dus veel apparaten zich aanmelden en weer buiten het bereik van de wifi zijn, komt er een moment dat de DHCP van de FRITZ!Box 5590 fiber geen verbindingen meer kan maken, omdat de IPv4-adressen “op” zijn.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 25, 2025

ik heb er niet zo veel in staan dat de DHCP helemaal vol raakt. maar inderdaad staan hier bij mij ook apparaten in die al meer dan een jaar geen verbinding meer hebben gehad. lijkt er inderdaad op dat de fritzbox deze tabel niet leeg maakt.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • February 25, 2025

ik heb er niet zo veel in staan dat de DHCP helemaal vol raakt. maar inderdaad staan hier bij mij ook apparaten in die al meer dan een jaar geen verbinding meer hebben gehad. lijkt er inderdaad op dat de fritzbox deze tabel niet leeg maakt.

Exact! Dan woon je waarschijnlijk in een buurt waar weinig mensen je wifi “zien” of familie/kennissen die bij je over de vloer komen en dan een IPv4-adres van de FRITZ!Box 5590 fiber krijgen en daarna doet de FRITZ!Box 5590 fiber er verder helemaal niets meer mee wanneer die betreffende mensen weer buiten het bereik van je wifi zijn. Dan is de FRITZ!Box te vergelijken met windhoos die ook bergen rotzooi verzameld en dat één keer gebruikt en daarna nooit meer.

Het ongebruikte IPv4-adres blijft in het geheugen staan en nummert wat IPv4-adres dus gewoon door tot de DHCP geen nieuwe IPv4-adressen meer kan vrijgeven voor nieuwe apparaten. Maar dit schijnt bij gebruikers nog nooit voor gekomen te zijn want de maker van de FRITZ!Boxen (AVM) heeft nog nooit van dit probleem van andere gebruikers gehoord :-(

Het is de bedoeling dat ongebruikte verbindingen (IPv4-adressen) geheel worden gewist (geldigheid ná 10 dagen) om weer voor een nieuw apparaat gebruikt te kunnen worden. Want het staat er toch heel duidelijk: De toegekende IP-adressen worden na afloop van de geldigheid weer vrijgegeven. Alleen op die manier heb je een kleine kans dat de DHCP geen nieuwe IPv4-adressen meer kan vrijgeven voor nieuwe apparaten.

Maar dat werkt dus niet omdat:

a. ongebruikte verbindingen niet gewist worden ná 10 dagen

b. blijven in het geheugen aanwezig van de FRITZ!Box 5590 fiber tot sint-juttemis