Skip to main content

Na de update kan ik niet meer met ftp werken. Ik onderhoud voor een stichting een website en kan nu niets meer aanpassen. Ik heb de firewall instellingen veranderd, de fpt port open gezet.

Na veranderen gebeurt er niets, op scherm wel, maar de poort blijft dicht. De volgende dag pc opgestart en toen werkte ftp. Helaas de volgende dag niet meer, heb niets veranderd. 

Moet ik meer veranderen?

Ik heb nu het idee dat ik schuifjes kan veranderen en er niets gebeurt.

fpt aangepast.

Hallo ​@monrob49 

Gooi de ftp regel gewoon weg dan zou ftp niet meer geblokkeerd moeten worden.

En verwijder die irc regel ook. Dat zijn hoge poorten die ook voor andere toepassingen gebruikt kunnen worden. Eigenlijk belachelijk dat KPN die blokkeert. 

Klein beetje achtergrondinfo:

https://id.nl/huis-en-entertainment/computer-en-gaming/netwerk/router-instellen-termen-en-afkortingen-uitgelegd

Voor deze standaardservices zijn de poorten tot 1023 gereserveerd.

Elke gebruiker krijgt voor elk communicatieproces door het besturingssysteem ook een intern poortnummer toegewezen. Dit ligt in de reeks ‘geregistreerde’ poorten tussen de nummers 1024 en 49151.

Poorten boven de 1023 worden dus voor vanalles en nog wat gebruikt. IRC gebruikt die poortnummers. Maar ze kunnen net zo goed ook voor andere toepassingen gebruikt worden. Blokkeren is dus geen optie.

FTP is onversleuteld… en dient niet meer gebruikt te worden. Als er nog Hostingpartijen zijn die geen SSL versleuteld alternatief aanbieden als SFTP of SCP zou ik eens overwegen om naar een serieuze webhost te gaan.

Ik had hetzelfde probleem na een (onvrijwillige) modem update van KPN vorige week. Het heeft meerdere uren gekost voor ik erachter was dat het ook wel eens die rotte update geweest zou kunnen zijn. En ja hoor… een overactieve Firewall blokkeerde de gekste (veelgebruikte) poorten. Direct uit gezet en alles werkt weer zoals IK dat wil.

Heel slecht van KPN om zo'n update uit te rollen zonder tekst en uitleg. Ik stond op het punt een support-aanvraag toe doen bij m'n webhoster, en die rekent minimaal 1 uur arbeid á 135,- euro per uur. Deze rekening had ik zeker niet bij KPN kunnen declareren?……. 😡

Heel slecht van KPN om zo'n update uit te rollen zonder tekst en uitleg.

Dat is de spijker op z'n kop, uitrollen zonder uitleg en het aangeven van de mogelijke consequenties.

Dat is waar KPN mijns inziens nog heel veel te leren heeft.

Heel slecht van KPN om zo'n update uit te rollen zonder tekst en uitleg.

Dat is de spijker op z'n kop, uitrollen zonder uitleg en het aangeven van de mogelijke consequenties.

Dat is waar KPN mijns inziens nog heel veel te leren heeft.

Dat heb ik in een ander topic ook al eens geschreven een paar dagen geleden. Vervolgens kwam er een reactie van een KPN medewerker die schreef dat ze hier op het forum er een topic over hadden gemaakt. Alsof die medewerker zeggen wilde: dat hebben we wel uitgelegd. Maar wie vind en leest zo'n topic nou? Niemand toch? Alleen enkele leden die hier zo ongeveer wonen. Verder niemand.

Ik heb de ftp regel verwijderd en geen ftp

Ik heb de ftp regel verwijderd en geen ftp

Zet de firewall op laag of standaard, dan zou je gewoon ftp moeten kunnen gebruiken.

Het is overigens helemaal niet erg om die firewall op laag of standaard te zetten. Het is echt niet zo dat daarmee de beveiliging van jouw thuisnetwerk ineens slecht zou zijn.

Laag staat er niet tussen. Standaard, Middel, Hoog of Aangepast. Nu op aangepast, met de ftp regel verwijderd.

Zet de firewall dan dus op standaard, dan zou je gewoon ftp moeten kunnen gebruiken.

Nogmaals, het is overigens helemaal niet erg om die firewall op standaard te zetten. Het is echt niet zo dat daarmee de beveiliging van jouw thuisnetwerk ineens slecht zou zijn.

Computer opnieuw opgestart en werkt ftp wel. Hopelijk morgen ook.

Vanmorgen geen probleem, werkt keurig.

Net de pc weer aangezet en geen ftp. Opnieuw opstarten en dan doet het het weer.

Hoe kan dat?

Reageer