Skip to main content

twee weken geleden heb ik op verzoek van KPN mijn experiabox v8 omgeruild voor een v10, omdat de v8 te oud werd. Sindsdien heb ik meerdere malen per dag een uitvallende verbinding. 

-het betreft een bedraad netwerk.

-alle lampjes op de v10 en het glasvezelkastje zijn groen. 

-switch in de experiabox werkt wel (pc op poort 4 kan pc op poort 3 en TVs op poort 1 en 2 pingen).

-experiabox reageert niet op ping, admin website van experiabox is ook niet bereikbaar.

-na 5-10 minuten is de experiabox weer “ontdooit”, en werkt alles weer. 

-in de status/advanced/ethernet/ethernet connection status staat bij ‘dicsonnect reason ‘None’, en staat ook de IPv4 Online Duration op een duur die past bij de laatste keer dat het modem zelf opnieuw heb opgestart. 

 

Wat heeft KPN zelf al geprobeerd:

-drie medewerkers hebben op afstand het modem gereset, lijn gecontroleerd. Volgens de laatste medewerker ligt het echt niet aan de experiabox. Wel heeft hij het doorverwezen naar een tweede supportlijn. Die zouden met mij contact opnemen. 

De eerste keer dat die supportlijn mij probeerde te bellen, kon ik helaas niet opnemen. Een dag later heeft (een andere) supportmedewerker me weer gebeld. Echter, omdat het probleem sinds 24 uur niet meer gebeurd was, wilde hij het even aankijken. Heb toen een telefoonnummer met toegangscode gekregen die 7 dagen geldig was. Sindsdien was het probleem precies voor 7 dagen weg, en gisteravond begon de ellende weer. Gisteren is de verbinding weer 2x uitgevallen, en vandaag (9:30) weer 1x. 

Helpdesk is vandaag niet bereikbaar (hemelvaartsdag). Iemand hier op het forum nog goede suggesties wat het probleem kan zijn?

alvast bedankt,

Marc

Hoi @mkessels ,

Hoe ziet je netwerk eruit?Heb je DVSen, switches, smarthome apparaten, zonnepanelen omvormers?


Hoi Martijn,

Het hele netwerk heeft zo'n 35 clients: pc's, laptops, tablets, telefoons, IoT, omvormers. Wifi wordt verzorgd door 6 Tplink DECO P7 om door het hele huis dekking te hebben. Alle Deco's en andere bedraade apparatuur zit via een Tp link SG116 switch op poort 3 van de experiabox. Een PC zit direct op poort 4 van de experiabox. Als de experiabox in storing gaat, kan ik alle 35 clients pingen vanaf poort 4. Het enige apparaat wat dan niet op een ping reageert is de experiabox zelf, en de verbinding met het internet is dan ook weg (ping naar bv. 8.8.4.4 mislukt dan ook). 

 


Hoi @mkessels ,

Dat is een flink netwerk!De V10 heeft daarin eigenlijk geen meerwaarde boven de V8.

Wat ik adviseer is alles te ontkoppelen op PC's , TV decoders en telefoons na en het modem te herstarten.Hoe gaat het dan?Indien goed, één voor één alles weer aankoppelen en kijken vanaf wanneer het goed gaat.


Hoi @martijn197108 , het probleem trad helaas al op als er slechts 1 pc gekoppeld is aan de experiabox. 
heb inderdaad al behoorlijk spijt dat ik het advies van kpn opgevolgd had. De v8 werkte (vrijwel) zonder problemen. De v10 heeft minder fixed ip’s ( slechts 10 entries, en een vast ip adres is met iot devices toch wel handig is om ze te kunnen vinden) en de dns server vergeet na een dag of zo de entries, dus dan kun je helemaal niks. Maar goed, eerst maar zorgen dat dit opgelost wordt. Een eigen  dhcp/dns server kan ik later zelf wel opzetten. 
 


@mkessels ,

Echt alleen 1 PC?Dus ook de Deco's losgekoppeld?

Dat zou niet mogen.Heb je al eens het glasvezelkastje 2 minuten stroomloos gehad en de ethernetkabel tussen het glasvezelkastje en de V10 vervangen?Zo ja, kan een moderator misschien meerdere lijnmetingen doen.Maar dat zegt ook niet altijd alles.

 

Heb je de V8 nog liggen?

 

 


Alles zoals beschreven al geprobeerd, vandaag contact gehad met medewerker van kpn, krijg nu een nieuwe experiabox 10a. Hopelijk is het probleem dan weg…


Ik hoop het , laat maar weten!

Op de V10a) is in ieder geval wel de optie meer DHCP bindings in te stellen.

De V10 is over het algemeen een beter modem, maar soms blijkt een V10a toch stabieler.Het zou natuurlijk ook kunnen dat de V10 defect is.


De experiabox v10 is omgeruild voor de v10a. Inderdaad kan deze tot 32 clients een gereserveerd IP in de DHCP server opnemen.

Wat dan weer wel belachelijk is, is dat nu het LAN IP niet aangepast kan worden (staat vast op 192.168.2.*). Al dit soort beperkingen zijn toch niet nodig… Zo moeilijk is het toch niet om dan gewoon de private LAN ranges in de router te programmeren (Class A: 10.0.0.0 to 10.255. 255.255.
Class B: 172.16. 0.0 to 172.31. 255.255. en Class C: 192.168. 0.0 to 192.168. 255.255), of op zijn minst het class C netwerk mogelijk te maken, door alleen 192.168 vast te zetten.

 

Anyhow, de boel draait nu weer, hopelijk blijft de verbinding nu wel stabiel.


Fijn dat het weer werkt!Als het toch problemen gaat geven, meld dat dan gewoon weer hier.

Wat dan weer wel belachelijk is, is dat nu het LAN IP niet aangepast kan worden (staat vast op 192.168.2.*). Al dit soort beperkingen zijn toch niet nodig… Zo moeilijk is het toch niet om dan gewoon de private LAN ranges in de router te programmeren (Class A: 10.0.0.0 to 10.255. 255.255.
Class B: 172.16. 0.0 to 172.31. 255.255. en Class C: 192.168. 0.0 to 192.168. 255.255), of op zijn minst het class C netwerk mogelijk te maken, door alleen 192.168 vast te zetten.

Kon dat met de V8 wel dan?


Fijn dat het weer werkt!Als het toch problemen gaat geven, meld dat dan gewoon weer hier.

bedankt voor je hulp, ik laat het weten zodra het niet werkt. 

Kon dat met de V8 wel dan?

zowel met de v8 en de v10 kon je het eigen LAN IP instellen. Geen idee of die dan controleerde of het een private range was. (Dat zou dan weer tot problemen kunnen leiden, dus dat het in de v10a beperkt is, snap ik wel, maar nu is het veel te beperkt)


Hier even een update, met de V10a nu al twee weken geen enkele disconnect gehad, dus (knock-on-wood) lijkt het probleem toch echt bij de V10 te hebben gelegen. (@KPNhelpdeskmedewerker: je hebt de weddenschap verloren 😉 ).


Ik ga het doorgeven aan mijn collega @mkessels. 😉 Dank voor het delen en fijn dat de oplossing gevonden is!