Skip to main content

Gisteren een software update gehad voor de KPN Box 10🙁

Na de update werkte letterlijk niks meer, geen telefoon, geen tv en geen internet.
Spanning eraf , 2 minuten wachten en spanning er weer op loste deel problemen op.

Echter na de versie C.24.10.03 update, die ik door mijn strot geduwt heb gekregen,
is het niet meer mogelijk om Primaire en Secundaire DNS server in te stellen bij  Thuisnetwerk\DHCP settings. (Hiervoor is er geen tekstvak meer)

Volgens de KPN helpdesk kan dat (eventueel) pas worden opgelost in een volgende software versie. 
In de tussentijd moet ik dus een eigen DHCP server gaan inrichten om gebruik te kunnen maken van functionaliteit die eergisteren nog gewoon werkte met dezelfde hardware. 😒
Moet ik extra nieuwe hardware inzetten en kosten maken omdat KPN die optie softwarematig heeft uitgezet.

Heb het gevoel dat ik tot het selectief kleine groepje power users behoor die door de KPN kan worden genegeerd. 
Heeft niemand anders hier last van ?
Laat van je horen, zodat dit een hogere prio gaat krijgen !

Mario

er zit een bug in update van v10

graag ook hierin klagen, das de main update thread

wat je het best kan doen, alles configureren zoals voorheen en de modem NIET herstarten

@pizzabakker primaire dns wordt automatisch ingevuld, op basis van wat je invoert bij ‘IP address’

Heb ik gezien, echter kon ik bij de vorige software versie een ‘eigen’ interne dns server zoals b.v. PI-Hole  invoeren.
Dit kan nu niet meer, waardoor die bescherming weg is en ik ‘overspoelt’ wordt door reclames.
In Pi-Hole staan ook IP lijsten die ik niet geschikt acht voor mijn kleinkinderen.
Verder worden de interne namen van pc’s/laptop’s IOT devices enz. van mijn interne netwerk niet meer onthouden en zijn daardoor niet meer benaderbaar.

Note: Ik heb een interne DNS server die dat allemaal prima regelde.
Nu moet ik op elk apparaat deze DNS server handmatig instellen omdat KPN modem dit ineens niet meer per DHCP server wil meegeven. ☹️

Hoi @pizzabakker, ik heb net in de Product Update op je gereageerd. Voor het gemak hier even een quote van mijn antwoord:

Dat klinkt inderdaad niet heel soepeltjes, @pizzabakker. Dit verlies van de hele verbinding is niet iets dat ik herken als iets dat vaak voorkomt. Maar maakt het voor jou natuurlijk niet minder vervelend. Fijn dat herstarten van de V10 de verbinding weer herstelde. 

Wat betreft het instellen van de DNS, dat doe je onder Internetverbinding > DNS. Meer informatie lees je hier:

...

wat je het best kan doen, alles configureren zoals voorheen en de modem NIET herstarten

Hier wil ik nog wel graag even op reageren, @Berto-G. Ik zie je dit vaker zeggen. En ja, het kan gebeuren bij de migratie naar KPN Software dat er een bug optreed die tot gevolg heeft dat je bij herstart je instellingen kwijtraakt. Daar heb ik ook net vanmorgen wat meer over gezegd in de Product Update, wat ik hieronder even kopieer. Maar, deze bug komt niet zodanig veel voor dat het nuttig is om mensen te vertellen dat ze hun V10 in het algemeen niet meer zouden kunnen herstarten.

Het issue dat instellingen kunnen verdwijnen bij herstart zit als volgt:

Bij de overgang van de oude firmware naar de nieuwe KPN Software draait een script om alle instellingen om et zetten naar de nieuwe variant ervan. We zien dat in sommige gevallen dit script ergens op vastloopt en zichzelf niet kan afronden. Hierdoor worden de instellingen vaak ook niet volledig overgenomen. En, omdat dat script dan niet afgerond is, triggert die bij een herstart opnieuw. En gaat dan weer alle instellingen proberen aan te passen. Maar omdat het dan geen migratie meer is, kan het script dan ook niet afronden. Waardoor je in een cirkel terechtkomt dat bij elke herstart de instellingen weer worden verwijderd. 

Dit is iets waar met hoge prioriteit aan gewerkt is, en ook in de volgende versie van de Software wordt verholpen. We zien dat het, gelukkig, niet veel klanten treft. Maar dat zijn dan wel weer de mensen die het hier komen melden (wat ook fijn is, want daardoor kunnen we dit soort zaken ook snel oppakken).

Erik van KPN schreef:….
Eric, dat script is dan helemaal niet goed getest:

Ik constateerde volgende :
Bij de oude software had mijn modem 192.168.1.1 en was er een interne DNS server op 192.168.1.168(vast)
Na de update had modem het ip nummer ‘gejat’ van de DNS server waardoor er een IP conflict op het netwerk kwam. Hierdoor was oude DNS en router niet meer benaderbaar.
Er werkte dus helemaal niets meer, zelfs geen TV.

Pas nadat ik DNS server had uitgezet en KPN router weer oude IP (192.168.1.1) handmatig had toegekend werkte TV en internet weer.
Alleen Thuisnetwerk\DHCP Primaire DNS server werkt nog steeds niet .(Is uitgezet in nieuwe software)
Zie DNS niet meer instelbaar

Berto-G schreef:

...

Berto-G heeft een punt. Ik heb dit al bij meerdere mensen thuis geconstateerd.
Hoop dat er niet al te veel stroomstoringen komen.😀

Erik van KPN schreef:

Dat klinkt inderdaad niet heel soepeltjes, @pizzabakker. Dit verlies van de hele verbinding is niet iets dat ik herken als iets dat vaak voorkomt. Maar maakt het voor jou natuurlijk niet minder vervelend. Fijn dat herstarten van de V10 de verbinding weer herstelde. 

Wat betreft het instellen van de DNS, dat doe je onder Internetverbinding > DNS. Meer informatie lees je hier:

Hoi Eric,
Ik heb het niet over de internet DNS maar over Thuisnetwerk\DHCP DNS

Deze kunnen niet (meer) aangepast worden.

Ik heb twee TP-link routertjes waarvan ik een zou kunnen inzetten als DHCP server. Maar omdat ik DNS op de pi-hole had gezet kan ik daar ook DHCP naartoe verhuizen. Het is even wat werk. Maar na twee dagen offline zijn is dit wel het minste werk. 

Dat zal het helaas wel op uit lopen.
DHCP uit op KPN Box, Raspberry Pi met Pi_Hole met DHCP server voor intern netwerk.

Jammer dat een eindgebruiker op kosten wordt gejaagd doordat KPN softwarematig iets uit zet, in hun nieuwere software versie, wat in oude software versie gewoon werkte.

Misschien moet KPN eens overwegen om een software rollback in te gaan voeren.
In oudere C.23.04.39 versie werkte het nog wel. 🙁

@Erik van KPN 

Hier wil ik nog wel graag even op reageren, @Berto-G. Ik zie je dit vaker zeggen. En ja, het kan gebeuren bij de migratie naar KPN Software dat er een bug optreed die tot gevolg heeft dat je bij herstart je instellingen kwijtraakt. Daar heb ik ook net vanmorgen wat meer over gezegd in de Product Update, wat ik hieronder even kopieer. Maar, deze bug komt niet zodanig veel voor dat het nuttig is om mensen te vertellen dat ze hun V10 in het algemeen niet meer zouden kunnen herstarten.

het komt helaas dus wel voor, en ik ben er een van

enig wat ik doe is mede v10 gebruikers te helpen door mijn ervaring te delen, niets mis mee!

ook fijn om te zien dat kpn eraan werkt.

Bij de overgang van de oude firmware naar de nieuwe KPN Software draait een script om alle instellingen om et zetten naar de nieuwe variant ervan. We zien dat in sommige gevallen dit script ergens op vastloopt en zichzelf niet kan afronden. Hierdoor worden de instellingen vaak ook niet volledig overgenomen. En, omdat dat script dan niet afgerond is, triggert die bij een herstart opnieuw. En gaat dan weer alle instellingen proberen aan te passen. Maar omdat het dan geen migratie meer is, kan het script dan ook niet afronden. Waardoor je in een cirkel terechtkomt dat bij elke herstart de instellingen weer worden verwijderd. 

Dit is iets waar met hoge prioriteit aan gewerkt is, en ook in de volgende versie van de Software wordt verholpen. We zien dat het, gelukkig, niet veel klanten treft. Maar dat zijn dan wel weer de mensen die het hier komen melden (wat ook fijn is, want daardoor kunnen we dit soort zaken ook snel oppakken).

@Erik van KPN

het komt helaas dus wel voor, en ik ben er een van

enig wat ik doe is mede v10 gebruikers te helpen door mijn ervaring te delen, niets mis mee!

ook fijn om te zien dat kpn eraan werkt.

...

Geldt dat ook voor het Thuisnetwerk\DHCP DNS probleem ?
En zo ja, wanneer staat de volgende update gepland?

DNS gegevens onder internetverbinding geven een DNS aanpassing op de onder DHCP uitgegeven ip adressen. Dit past niet de internet dns van de router zelf aan.

Bij het aanpassen van de dns op deze plaats zal het ook veranderen onder menu optie dhcp.(dns1/2)

Heb je op de V10 dan niet het onderstaande scherm om de DNS servers in te stellen?

DNS gegevens onder internetverbinding geven een DNS aanpassing op de onder DHCP uitgegeven ip adressen. Dit past niet de internet dns van de router zelf aan.

Bij het aanpassen van de dns op deze plaats zal het ook veranderen onder menu optie dhcp.(dns1/2)

Het is ook juist de bedoeling.
Een Windows PC, die een IP krijgt van de KPN Box via DHCP, ook het IP nummer van een DNS server mee krijgt. Nu heeft KPN dit vast ingesteld op router adres, zodat je geen eigen DNS server meer kunt instellen.
Het gevolg is dat je dan b.v. geen PI-Hole o.i.d. meer kunt gebruiken.
Dit terwijl dit met vorige software versie gewoon in te stellen was.

pizzabakker schreef:

Nu heeft KPN dit vast ingesteld op router adres, zodat je geen eigen DNS server meer kunt instellen.

Maar dat is niet zo. Zie mijn vorige bericht.

Let overigens op dat je dan ook de IPv6 DNS servers naar jouw Pi-Hole laat verwijzen als je IPv6 geactiveerd hebt op jouw thuisnetwerk.

pizzabakker schreef:

Nu heeft KPN dit vast ingesteld op router adres, zodat je geen eigen DNS server meer kunt instellen.

Maar dat is niet zo. Zie mijn vorige bericht.

Let overigens op dat je dan ook de IPv6 DNS servers naar jouw Pi-Hole laat verwijzen als je IPv6 geactiveerd hebt op jouw thuisnetwerk.

Ik heb het over DNS server voor het interne thuisnetwerk, niet over DNS server bij internet kant.

Zoals je kunt zien is deze niet (meer) instelbaar, dit terwijl dit bij de vorige software versie wel kon.

Die velden zijn dus grijs. Disabled. Die kun je niet aanpassen. 

Dat is ook niet het scherm waar je ze kunt aanpassen. Zie mijn eerdere bericht.

Dat is ook niet het scherm waar je ze kunt aanpassen. Zie mijn eerdere bericht.

Ik vind het maar verwarrend weergegeven zo.

Ik heb het over DNS server voor het interne thuisnetwerk, niet over DNS server bij internet kant.

Er bestaan helemaal geen DNS servers aan de internet kant.

De DNS servers die je bij Internetverbinding → DNS kunt instellen zijn de DNS servers die door de DHCP server (IPv4) en via slaac (IPv6) aan de op jouw thuisnetwerk aangesloten apparaten worden doorgegeven.

Dit topic gaat niet over DNS aan de Internet kant.
Een DNS voor internet kant is echt iets andere dan DNS bij ThuisNetwerk\DHCP.
Je kunt ook lokaal een DNS server hebben die je lokale namen omzet naar IP nummers.

En dat kon je bij vorige software versie gewoon instellen, maar nu niet meer 🙁

Een DNS voor internet kant is echt iets andere dan DNS bij ThuisNetwerk\DHCP.

No, it's NOT.

Vul de DNS servers maar eens in bij Internetverbinding -> DNS en kijk dan weer eens wat er getoond wordt bij de Thuisnetwerk -> DHCP.

Wel even "DNS-proxy gebruiken" uitvinken. Als je "DNS-proxy gebruiken" aangevinkt laat staan dan zie je bij Thuisnetwerk -> DHCP nog altijd alleen het IPv4 adres van de V10 immers die treedt dan als proxy op en stuurt DNS verzoeken door naar de bij Internetverbinding -> DNS gedefinieerde DNS servers.

Er bestaan helemaal geen DNS servers aan de internet kant.

De DNS servers die je bij Internetverbinding → DNS kunt instellen zijn de DNS servers die door de DHCP server (IPv4) en via slaac (IPv6) aan de op jouw thuisnetwerk aangesloten apparaten worden doorgegeven.

Jawel hoor, daarom heeft KPN dit ook echt op die 2 verschillende plaatsen staan:

De DNS servers aan Internet kant worden overigens NIET doorgegeven aan lokale netwerkkant.

Dit werkt n.l. zo:
PC met DHCP client krijgt IP van DNS server door van router (Hier 92.168.1.1) en niet IP van DNS die je bij Internet kant opgeeft.

Voorbeeld: PC wil graag IP nummer weten van www.intel.com en zal dan proberen dit via DNS op te lossen.
PC stelt dus de DNS vraag via poort 53 aan 192.168.1.1
Router (192.168.1.1) zelf draait DNS op poort 53 en gaat de vraag forwarden door de firewall naar de internet kant.
Router probeert dit eerst bij Primaire IP KPN DNS(195.121.1.34  ) van de internet kant. 
Stel je hier een lokaal IP nummer (b.v. 192.168.1.15) in dan weet de router in het beste geval niet hoe deze daar terug moet komen en probeert dan na een timeout secundaire KPN DNS.(195.121.1.66)
Met als gevolg een super langzame internet verbinding en lokale DNS server is niet bruikbaar.

Router kan n.l. niet zelf van buiten(Internet) weer naar binnen(Thuisnetwerk) .
Als dat zou kunnen zou iedereen via het internet op jou thuisnetwerk rond kunnen neuzen.

Kortom: bij internet kant kan ik geen lokale DNS server instellen. Dat is echt iets anders.

De DNS servers aan Internet kant worden overigens NIET doorgegeven aan lokale netwerkkant.

Die worden zeker wel doorgegeven aan de DHCP cliënts maar dan moet je natuurlijk wel even het vinkje weghalen bij “DNS-Proxy gebruiken” anders wordt het IP adres van de V10 doorgegeven immers die fungeert dan als DNS proxy server en leidt de DNS aanvragen door naar de bij “Internetverbinding → DNS” opgegeven DNS servers.

Dus, haal bij “Internetverbinding → DNS” het vinkje weg bij “DNS-Proxy gebruiken” en vul bij “Primaire DNSv4-service” het LAN IP adres van jouw Pi-Hole in.

Kijk vervolgens bij “Thuisnetwerk → DHCP” wat daar als “Primaire DNS server” getoond wordt.

Als het goed is dan staat daar nu het LAN IP adres van jouw Pi-Hole.

Zo niet plaats hier dan eens screenshots van de pagina’s “Internetverbinding → DNS” en “Thuisnetwerk → DHCP”.

Die worden zeker wel doorgegeven aan de DHCP cliënts maar dan moet je natuurlijk wel even het vinkje weghalen bij “DNS-Proxy gebruiken” anders wordt het IP adres van de V10 doorgegeven immers die fungeert dan als DNS proxy server en leidt de DNS aanvragen door naar de bij “Internetverbinding → DNS” opgegeven DNS servers.

Dus, haal bij “Internetverbinding → DNS” het vinkje weg bij “DNS-Proxy gebruiken” en vul bij “Primaire DNSv4-service” het LAN IP adres van jouw Pi-Hole in.

Kijk vervolgens bij “Thuisnetwerk → DHCP” wat daar als “Primaire DNS server” getoond wordt.

Als het goed is dan staat daar nu het LAN IP adres van jouw Pi-Hole.

Zo niet plaats hier dan eens screenshots van de pagina’s “Internetverbinding → DNS” en “Thuisnetwerk → DHCP”.

Super, ik heb deze workaround getest en zal voor de meeste mensen werken, helaas niet voor mij.

Als ik bovenstaande doe is dit voor het hele netwerk zo, ook voor PC’s met een vast ingesteld IP nummer die niet is verkregen via DHCP.
Dat was nu juist niet de bedoeling. Vast ingestelde IP hebben hier default router ingesteld als DNS zodat deze niet ‘gePI-Holed’ worden en bepaalde sites niet worden geblokkeerd.
Alleen PC’s die via DHCP werken moeten de PI-Hole als DNS krijgen zodat alleen deze pc’s bij bepaalde sites blokkeren. 
Hierdoor kan ik zelf bepalen welke PC’s 'veiliger' kunnen browsen.

Ik zou natuurlijk bij al die servers de Primaire en secundaire KPN DNS in kunnen vullen, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling
want als KPN een DNS server wijzigt heb ik een moeilijk te vinden probleem en zou dat overal moeten wijzigen.

DHCP optie 6 , DNS zetten via DHCP werkte bij de vorige software versie, echter nu niet meer.
Jou workaround werkt hier helaas niet.

Super, ik heb deze workaround getest en zal voor de meeste mensen werken, helaas niet voor mij.

Als ik bovenstaande doe is dit voor het hele netwerk zo, ook voor PC’s met een vast ingesteld IP nummer die niet is verkregen via DHCP.
Dat was nu juist niet de bedoeling. Vast ingestelde IP hebben hier default router ingesteld als DNS zodat deze niet ‘gePI-Holed’ worden en bepaalde sites niet worden geblokkeerd.
Alleen PC’s die via DHCP werken moeten de PI-Hole als DNS krijgen zodat alleen deze pc’s bij bepaalde sites blokkeren. 

Waarom wil je apparaten met een vast IP adres niet via jouw Pi-Hole laten lopen?

Ik zou natuurlijk bij al die servers de Primaire en secundaire KPN DNS in kunnen vullen, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling
want als KPN een DNS server wijzigt heb ik een moeilijk te vinden probleem en zou dat overal moeten wijzigen.

Je hoeft toch helemaal niet de DNS servers van KPN te gebruiken. Ik zou je zelfs adviseren om de DNS servers van Cloudflare te gebruiken en dan uiteraard wel de antimalware DNS servers op 1.1.1.2 en 1.0.0.2.

Overigens zal KPN de IP adressen van haar DNS servers niet snel wijzigen, sterker nog, ik geloof niet dat dat ooit gebeurd is in de jaren dat ik mijn internetabonnement bij KPN heb ondergebracht.

Hoeveel servers praten we eigenlijk over en waarom krijgen die servers niet gewoon een IP adres van de DHCP server?

DHCP optie 6 , DNS zetten via DHCP werkte bij de vorige software versie, echter nu niet meer.

Voor IPv6 wordt niet DHCPv6 gebruikt maar SLAAC en ook daar worden de IPv6 DNS servers meegestuurd. Dat zou ook bij jou gewoon moeten werken.

Reageer