Skip to main content
Vraag

Experia Box V10 “instabiel” na update?

• July 12, 2025
  • 7 reacties
  • 113 keer bekeken

Sinds ongeveer een maand heb ik circa elke twee weken (vandaag de derde keer) dat de experiabox v10 compleet instort. De experiabox fungeert bij mij als de DHCP server en heeft ook geen heel bijzondere instellingen:

DHCP range in 10.0.0.x

enkele MAC adressen hun eigen ip toegekend binnen de range

eigen wifi netwerk naam

Wat er gebeurt is dat internet instabiel begint te raken op enkele devices, vervolgens is het modem niet meer te bereiken via de GUI (ip adres van modem reageert niet) en het lokale netwerk stort in elkaar (apparaten zien elkaar niet meer, lastig bij huis automatisering met diverse netwerk gekoppelde apparatuur). De oplossing is om het modem uit te zetten, halve minuut wachten en weer aan.

Helaas was bij de herstart vandaag het modem wederom instabiel en deed zelf enkele spontane herstarts. Nogmaals spanning er af, enkele minuten dood houden en daarna spanning er weer op. Gemeten aan de adapter, maar die geeft nog steeds nominaal 12v af.

ik krijg het gevoel dat een update (zie bijvoorbeeld 

) de veroorzaker is… want tot ruim een maand geleden waren er nooit problemen en heb ik misschien eens per jaar een modem herstart gedaan en dan enkel om veilig aan de elektriciteit te kunnen werken.

7 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 12, 2025

Beste ​@Chiuaua ben je misschien een zakelijke klant???

Bij de meeste klanten werkt de V10 standaard als DHCP server.

Verder is de IP-range bij consumenten 192.168 2.x en niet 10.0.0.x

• Auteur
  • July 13, 2025

Ik ben geen zakelijke klant.

Omdat het lokale netwerk instabiel wordt (wifi en hardwired apparaten kunnen elkaar niet meer zien) en dat is verholpen na herstart van het modem, heb ik vermeld dat ik het modem, zoals denk ik de meeste mensen, als DHCP server en router gebruik. Dat men niet gaat denken: er wordt eigen netwerk apparatuur gebruikt. Er zit wel (>5 jaar) een extra 10-poorts switch in de meterkast, maar de onbereikbaarheid heeft niet te maken met de switch, want ook apparaten die direct aan het modem zitten (wifi dan wel bedraad) kunnen elkaar niet meer zien, noch de portal van het modem bereiken.

De 10.0.0.x range is zo gegroeid vanuit het verleden. <2015 woonde ik ergens anders en had KPN met een Thomson modem wat werkte met de 10.0.0.x range. Toen had ik al bepaalde apparaten vaste ip’s gegeven. Deze gingen mee bij de verhuizing in 2015 waar ik deze Experiabox v10 kreeg van KPN en daar heb ik gelijk de DHCP range aangepast naar 10.0.0.x zodat ik niet allerhande apparaten moest aanpassen. In 2019 kwam mijn huidige vrouw bij mij wonen en is haar KPN abbo op mijn adres overgezet (want zij had meer KPN producten). Zij had een V9 experiabox welke ik heb teruggestuurd (v10 is nieuwer en was de behuizing door ouderdom niet zo vergeeld als de v9) en dus de v10 gehouden. Bij het overzetten van de abbo op de v10 (push vanuit KPN) sprong het modem weer op de 192 range en heb ik opnieuw in de 10 gezet.

On a side note: begin dit jaar na een modem update was de hele huisautomatisering ook van slag. Het modem bleef wel netjes ip adressen in de 10 range uitgeven, maar had z’n DNS server functie wel veranderd naar de 192 range…

Ja, misschien wordt het tijd voor een eigen DHCP server/router binnen het netwerk om het lokale netwerk stabiel te houden. Maar de huidige problemen (sinds een maand) met elke twee weken het modem uit- en weer aanzetten omdat het lokale netwerk spontaan midden op de dag (ook) tijdens thuiswerksessie instort en internet wegvalt, blijft een modemprobleem.

• July 13, 2025

DHCP range in 10.0.0.x

Dit kan volgens mij niet. Want het tv platform van KPN gebruikt dit subnet denk ik. Als je dat ook gebruikt voor je lokale netwerk word het een puinhoop. Gebruik wat anders.

• Auteur
  • July 13, 2025

DHCP range in 10.0.0.x

Dit kan volgens mij niet. Want het tv platform van KPN gebruikt dit subnet denk ik. Als je dat ook gebruikt voor je lokale netwerk word het een puinhoop. Gebruik wat anders.

De 192.168 en 10.0.0 range zijn allebei voor lokale netwerken. De Arris box krijgt netjes 10.0.0.139 van de DHCP server, meer heeft de settop box niet nodig (anders dan een internet verbinding). De settop box maakt geen eigen lokale netwerken aan (waarom zou het). Dit heeft niets met een puinhoop te maken bij iets wat bijna 10 jaar zonder problemen gefunctioneerd heeft.

• July 13, 2025

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/67694326#67694326

"KPN gebruikt drie reeksen waar vanuit multicast verkeer verstuurd kan worden, vroeger was dit er slechts 1 en dat is verwarrend als je een oudere guide gebruikt.
10.0.0.0/8 voor software updates"

Ik zou toch maar een een ander subnet proberen...

Het ligt zeer waarschijnlijk aan de firmware van de V10 modem. De V12 modem heeft dezelfde problemen. Mijn dochter heeft ook jaren problemen gehad met de KPN modems. Bij een nieuwe V10 modem zonder firmware update geen centje pijn. Na update niks anders dan problemen. Check hier voor mijn verhaal. 

Ik heb een Fritz!box geïnstalleerd en alle problemen zijn opgelost. De KPN monteur die langs kwam gaf aan dat KPN op de hoogte is van de problemen maar er dus niks aan doet. Mijn dochter heeft de Fritz!box nu enkele weken en alles werkt perfect. Ook de Google mesh en Google home producten. Ik hoop dat dit helpt uw probleem op te lossen.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Balen dat jouw modem ineens regelmatig de verbinding lijkt te verliezen, ​@Chiuaua, terwijl je hier voorheen nooit last van gehad hebt.

Ik kan me voorstellen dat mijn suggestie vervelend gaat zijn, omdat je dan veel opnieuw moet instellen, maar ik doe het toch: Ik raad je aan het modem een reset te geven. Hierbij zet je deze terug naar de fabrieksinstellingen. Dit lost in veel gevallen problemen op als een herstart niet voldoende werkt.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • July 17, 2025

Als het 10 netwerk toch thuis nodig is maak het subnet masker dan minimaal 24 bits (255.255.255.0). Ik weet niet wat de gemaakte instelling is nu maar bij 8 bits (255.0.0.0) wordt dus de gehele range die kpn in gebruik heeft voor de tv dienst aan de kpn netwerkzijde ook gedefineerd aan de thuis netwerkzijde. Dat werkt niet handig. Door het masker te verzetten is de overlap veel kleiner mochten de problemen in die hoek zitten. 

Daarnaast om echt te weten of het beschreven probleem in die hoek zal men een tijdje op de standaard range (192.168.2.x) moeten draaien om dit uit te sluiten.