Skip to main content
Vraag

Experia Box V10 is geüpdatet, tv-ontvanger wordt niet meer herkend door het modem

• December 18, 2025
  • 10 reacties
  • 105 keer bekeken

Vanochtend werkte ineens mijn internet niet meer. Inloggen op de V10 werkte niet maar na een tijdje wel en tot mijn verbazing ineens een compleet nieuwe interface. Blijkbaar heb ik iets gemist of is mijn router wat traag van begrip als het over updates gaat. Uiteindelijk ook nog handmatig naar de nieuwste 25.08.15 gupgrade. E.e.a werkt weer, en nu ook mijn pi-hole voor ipv6 kunnen configureren. 

Wel heb ik “het probleem” dat de Experia mijn TV ontvanger niet herkent maar TV werkt wel.  Ook staat ipv6 aan maar in het Overzicht staat “Geen ipv6 Internetverbinding”, terwijl ik netjes ipv6 adressen heb toegewezen gekregen.

Ook heb ik 3 SuperWifi 1 punten (alle 3 bekabeld aangesloten). In mijn topologie zie ik er maar 1 terug en de andere 2 staan gewoon onder de “22 meer apparaten”. Ik kan nog inloggen op de oude SW1 interface en zie daar nu alleen de 2 apparaten die niet in de “normale” topologie voorkomen maar deze zien geen firmware upgrade. Wat gaat hier mis? 

Tot slot, begrijp ik het goed dat sinds deze upgrade de Experia nu zelfs weer meedoet in de Wifi mesh?

10 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • December 22, 2025

Hoi ​@Paul-84, goed dat je deze vragen stelt.

Vanochtend werkte ineens mijn internet niet meer. Inloggen op de V10 werkte niet maar na een tijdje wel en tot mijn verbazing ineens een compleet nieuwe interface. Blijkbaar heb ik iets gemist of is mijn router wat traag van begrip als het over updates gaat. Uiteindelijk ook nog handmatig naar de nieuwste 25.08.15 gupgrade. 

Kan zijn dat ons beheerplatform eerder geen goede connectie had met jouw modem en dat migreren naar de nieuwe KPN Software daardoor eerder nog niet gelukt is. Goed te zien dat het nu toch is gebeurd. 

Wel heb ik “het probleem” dat de Experia mijn TV ontvanger niet herkent maar TV werkt wel.  

Hoe constateer je dit? Is het dat je de TV ontvanger niet ziet in de topologie? Want die geeft niet altijd alles weer. Als je doorklikt naar verbonden apparaten zou je wel alles moeten zien. De stelregel is in ieder geval, als het werkt, dan is het orde. 

Ook staat ipv6 aan maar in het Overzicht staat “Geen ipv6 Internetverbinding”, terwijl ik netjes ipv6 adressen heb toegewezen gekregen.

Herstart je modem eens? Ik zou verwachten dat dit voldoende is om dat weer recht te trekken.

Ook heb ik 3 SuperWifi 1 punten (alle 3 bekabeld aangesloten). In mijn topologie zie ik er maar 1 terug en de andere 2 staan gewoon onder de “22 meer apparaten”. Ik kan nog inloggen op de oude SW1 interface en zie daar nu alleen de 2 apparaten die niet in de “normale” topologie voorkomen maar deze zien geen firmware upgrade. Wat gaat hier mis? 

Onder de KPN Software hebben SuperWifi 1 geen eigen webinterface meer. Als jij dat bij een of beide van die andere twee nog wel kan betekent dit dat deze nog niet goed gemigreerd zijn. Met de volgende stappen zou je voor deze apparaten alsnog migratie moeten triggeren:

• ontkoppel de SW punten die nog niet gemigreerd zijn en breng ze nabij het modem
  • reset je modem en wacht tot hij weer helemaal opgestart en werkzaam is
  • plug een SW punt rechtstreeks bekabeld in je modem en start hem op
  • nadat deze is opgestart, reset hem
  • laat hem vervolgens een uurtje met rust. In die tijd moet hij zich migreren naar de KPN Software
  • herhaal dit voor het andere wifipunt

Tot slot, begrijp ik het goed dat sinds deze upgrade de Experia nu zelfs weer meedoet in de Wifi mesh?

Klopt. Alle apparaten die deze nieuwe KPN Software hebben meshen samen. Dus je modem doet nu ook mee en is het hoofdapparaat van het wifinetwerk. Je kunt nu dus ook, als je wilt, alle SuperWifi 1 draadloos verbinden. 

• Auteur
  • Topper
  • December 22, 2025

Het is uiteindelijk gelukt na meerdere resets. De tv ontvanger stond na een paar dagen er ook netjes tussen. Daarvoor werkte het wel maar had het modem het niet door. 

Wel heb ik een nieuw probleem, als ik de KPN tv+ box aanzet, zegt mijn tv regelmatig “geen input”. De HDMI kabel dan uit de box halen en opnieuw erin pluggen helpt dan. Dit is spontaan ontstaan, is de box aan het overlijden ?

• December 22, 2025

Wel heb ik een nieuw probleem, als ik de KPN tv+ box aanzet, zegt mijn tv regelmatig “geen input”. De HDMI kabel dan uit de box halen en opnieuw erin pluggen helpt dan. Dit is spontaan ontstaan, is de box aan het overlijden ?

Nee. Dan staat de tv op de verkeerde source. Of in het Nederlands: bron. Door de kabel er een keer uit te halen en er weer in te stoppen herkent de tv dat er een "nieuw" signaal is en spring die daar automatisch naar toe.

JanD
Superuser
  • December 23, 2025

Beste ​@Paul-84 of een andere HDMI-kabel proberen en/of een andere HDMI-poort op de TV.

Zie ook de helpschermen binnen het tv-decoder-menu.

• Auteur
  • Topper
  • December 23, 2025

TV staat op de juiste source en heb een andere kabel uiteraard al geprobeerd. De tv gaat ook aan maar geeft geen beeld op de correcte source/bron. 

Heb dit alleen met de KPN box en niet met de Switch bijvoorbeeld. Ff de HDMI kabel eruit en weer in de box en het werkt meteen (zonder van source te switchen). Kortom, KPN, is mijn box aan het overlijden?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • December 30, 2025

Heb je ook geprobeerd of dit ook gebeurd als je de TV+ Box op een andere HDMI poort van de tv aansluit, Paul?

• Auteur
  • Topper
  • January 5, 2026

Nee, want dit probleem is zo maar ontstaan zonder aanpassingen aan kabels of poorten. Wel heb ik de HDR settings van de Box een tijdje terug op Dolby Vision gezet.

Overigens viel met me dit weekend op dat dit probleem alleen optreed als de Box ‘s nachts is aangebleven en op de screensaver staat. Kortom, de box is via HDMI CEC niet uitgezet toen de TV uitging. Als de TV dan weer aan gaat wordt geen beeld ontvangen lijkt het.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • January 13, 2026

Ah, dat is goed opgemerkt. Dan is er geen aparte/extra communicatie die de Box naar de tv stuurt bij het switchen van screensaver naar beeld, ten opzichte van bij het aangaan vanuit stand-by. Ik verwacht niet dat we daarin wat gaan veranderen.

De vraag is dan hoe de Box 's nachts aanblijft. Is dit omdat je hem zelf niet uitzet. Of heb je hem wel uitgezet, en zet hij zichzelf weer aan?

• Auteur
  • Topper
  • January 13, 2026

Dat is een goede vraag. Ik heb HDMI CEC zo geconfigureerd dat de Box aangaat als de TV aan of uit gaat en andersom. Het lijkt er dus op dat dit lang niet altijd goed werkt als ik de TV uitzet (want de Box zet ik eigenlijk nooit rechtstreeks met de afstandsbediening uit).

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • January 18, 2026

We raden aan om het aan- en uitzetten te doen met de KPN knop op de afstandsbediening. Om dan zo juist de Box aan en uit te zetten, en dat de tv dan volgt vanuit de CEC. Andersom, de tv knop gebruiken, zou met goed ingestelde CEC ook moeten werken. Maar daarin zien we toch net wat vaker dat het net niet helemaal lekker gaat.